Obsah filmu U konce s dechem
Legendární nestárnoucí debut klasika francouzské Nouvelle vague. Pastiš filmových žánrů v originální filmové koláži-dekonstrukci. Neúnavný rebel a experimentátor Jean-Luc Godard s pomocí svého dvorního kameramana Raoula Coutarda posílá vycházející hvězdu Belmonda na osudnou štafetu v ulicích Paříže.
Jednoduchý příběh o krádeži auta, následné vraždě a útěku překvapuje formální vytříbeností a bezprostředním vyprávěním a fragmentárností. Téměř závratné tempo příběhu o přitažlivém rebelovi, okouzlujícím a ležérním vrahu na útěku představuje odvetu mladé filmařské generace úzkoprsé společnosti.
Režisér si nenuceně pohrává s žánrovými...
Legendární nestárnoucí debut klasika francouzské Nouvelle vague. Pastiš filmových žánrů v originální filmové koláži-dekonstrukci. Neúnavný rebel a experimentátor Jean-Luc Godard s pomocí svého dvorního kameramana Raoula Coutarda posílá vycházející hvězdu Belmonda na osudnou štafetu v ulicích Paříže.
Jednoduchý příběh o krádeži auta, následné vraždě a útěku překvapuje formální vytříbeností a bezprostředním vyprávěním a fragmentárností. Téměř závratné tempo příběhu o přitažlivém rebelovi, okouzlujícím a ležérním vrahu na útěku představuje odvetu mladé filmařské generace úzkoprsé společnosti.
Režisér si nenuceně pohrává s žánrovými klišé a hlásí se k anarchistickému okouzlení zločinem, sexem, násilím. Přitom znovu objevuje krásu filmové interpunkce, jak ji definoval Griffith nebo Feuilladův Fantomas. Nevyhýbá se kontrapunktnímu srovnání, hýří širokou paletou nástrojů, od klasického Mozarta, až po odvazový jazz.
Snímek má i příznačné poslání bezstarostné jízdy a volného pádu, tak typické pro divoké mládí a bezohlednou upřímnost. Sotva se totiž Godardův hrdina nadechne, pokud mu to závratné tempo a těkající kamera umožní, již chcípá na bílé laině ulice.
Vzkřísení filmové řeči a nastartování nových vyjadřovacích možností, které U konce s dechem signalizuje, má i dodnes nesmírný vliv, který je možno najít i u tak rozdílného režiséra, jako je Quentin Tarrantino. Přitom jeden z nejvlivnějších a stále svěžích snímků světové kultury není jen dílem jednotlivce. Ďábelský koktejl a manifest Nové vlny o rychlé jízdě, vraždě, bezstarostné mládeži, pop-ikonách západní kultury totiž pomáhali namíchat tehdy ještě nepříliš známé osobnosti jako režiséři François Truffaut, Claude Chabrol nebo Jean-Pierre Melville.
AČFK < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury ČR |
|
|
Jazykové verze: |
francouzská, anglická |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
12.1.2006 |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu U konce s dechem >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 24.5.2017
V šedesátých letech mne tento film doslova uchvátil a plakát s Belmondem jsem tenkrát z kina přemístila do své skříně.Dnes se na tento příběh dívám spíš s nostalgickou vzpomínkou, která trochu vyšuměla, ale i tak je tento černobílý snímek pořád dost dobrý.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 20.2.2014
Každý má o svém životě představu a takřka většina má tendenci zjednodušovat věci kolem, včetně jejich místa a pohybu v čase a prostoru. Připadá mi proto dosti povrchní očekávat vždy od filmu příběh, story a také, aby film něco hnalo kupředu a nebyl fádní. Každé takové zjednodušující kritérium především poškodí toho, kdo se takto chová a jedná. Film U konce s dechem je velmi vážným filmem, generačním pohledem do vlastních řad. Bez zbytečných okázalostí předvádí ničím nepodloženou suverénnost a a bezohlednost v krystalické podobě. Všechny zkratky a zkraty, které nakonec nekončí jinak, než-li pozdním prozřením. Belmondo rozvíjí svou přirozenost v profilu filmového hrdiny Michela Poiccarda, včetně schopnosti ponechat dostatečný prostor pro rozvinutí dalších postav.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 2.1.2011
Ještě v dobách, než se proslavil jako drsný detektiv, šarmantní dobrodruch a hlavně neuvěřitelný kaskadér zahrál si Belmondo cynického mladíka prchajícího před zákonem. Příběh je sice svým způsobem o ničem a film nemá žádnou gradaci nebo něco co by ho hnalo kupředu ale díky Belmondovi, který je od svých novějších hrdinů k nerozeznání je film lahůdkou, která sice nezachutná všem ale náročnější diváky jistě potěší.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 9.11.2010
Mladý rebel Michel se živí prodejem kradených amerických aut. S ničím si příliš hlavu neláme, rovnou jedná a tak není divu, že po něm začne šmátrat ruka zákona za vraždu policisty…
Tak nevim. K tomuhle filmu jsem se dostal hlavně kvůli zmínce v jedné z mých nejoblíbenějších knih (Mládí v hajzlu) a opravdu nevím jestli byl nejlepší nápad si ho pustit. Mladý Belmondo stejně jako Jean Seberg jsou velmi dobří i uvěřitelní, hudba skvěle podbarvuje filmové dění, ale něco tomu chybí. Že by pořádný příběh? Námět je to jistě zajímavý, ale film založený zvláště na dialozích, či spíše jediném dlouhém dialogu mezi Patricií a Michelem by měl mít trochu zajímavější samotný scénář. Chápu že v době, kdy to bylo natočeno to mohlo být(a bylo) interpretováno jako „nová vlna“ nebo „pomsta mladé generace“, ovšem že to tak fungovalo tenkrát neznamená že film nezestárl. Některé snímky zkrátka překonávají propast doby, ale tenhle snímek mě určitě nepřesvědčil, že by měl patřit mezi ně. Do jakéhosi zlatého fondu francouzské, potažmo světové kinematografie zřejmě patří, u mě však neuspěl. Co mohlo působit před půl stoletím pohoršivě, novátorsky nebo jinak originálně, mě dnes zaujalo snad jenom z hlediska historie filmu, hereckých začátků Belmonda a dobré kamery. Taky jsem četl něco ve smyslu že film má ďábelské tempo. Ano, je tak ďábelské, že jsem ho ani nepostřehl. Každopádně díky nepřílišné délce, půvabné Jean Seberg, kameře, několika solidním dialogům, Belmondovi jemuž role opravdu sedla a hudebnímu doprovodu jsem tuhle věc vydržel aniž by se objevila nuda, neřkuli znechucení.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.6.2009
Film mě ve své době fascinoval. Obrazové a zvukové střihy a zvraty, střídající se v prudkém tempu, otevírají divákům stále nové pohledy na hlavní postavy. Vsunuté rozhovory, filmové citáty a dokumentární scény vytvářejí plastický obraz tehdejší Francie.
Tímto snímkem se J.L.Godard stává vůdčí postavou francouzské "nové vlny". Na produkci se s ním spolupodíleli další dva zakladatelé nové vlny - Claude Chabrol a Francois Truffaut.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 28.9.2007
detektivka má převážně svižné tempo,michel kriminálník ztvárněný debutantem belmondem je ústřední postavou,po boku je mu milostná partnerka pro kterou je ochoten při útěku do itálie zavraždit i policistu,právě ona jej nakonec zradí a vydá spravedlnosti,
jean-paul belmondo a jean seberg ztvárňují pár mladých milenců
co pro vztah jsou ochotni ustoupit i z tradičních hodnot,film je na svojí dobu točen novou metodou,a dává více prostoru hercům,což se v tomto případě jistě vyplatilo , kdo tento snímek neviděl a má rád belmonda,tomu jej doporučuji
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.1.2006
Učebnicová klasika francouzské kinematografie!
Velice zajímavě pojatá "detektivka" s velmi jednoduše vyprávěným příběhem a typicky francouzskými motivy. Moc dobře se mě dívalo na mladého Belmonda kterému teno žánr sluší mnohem víc než stereotypní komedie pozdějších let...
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film