Obsah filmu Třetí muž
Do poválečné Vídně přijíždí na pozvání svého dávného přítele Harryho Limea autor šestákových románů Holly Martins. V Harryho domě však zjišťuje, že jeho hostitel zemřel při automobilové nehodě, a proto se chystá k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti mu však nedají spát a navzdory varování se pouští do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. V tom mu pomáhá Harryho milenka, krásná Anna, s níž začíná pomalu rozplétat klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení.
Snímek Třetí muž znamenal po spolupráci na filmu Padlý idol (1948) druhé šťastné setkání slavného spisovatele...
Do poválečné Vídně přijíždí na pozvání svého dávného přítele Harryho Limea autor šestákových románů Holly Martins. V Harryho domě však zjišťuje, že jeho hostitel zemřel při automobilové nehodě, a proto se chystá k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti mu však nedají spát a navzdory varování se pouští do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. V tom mu pomáhá Harryho milenka, krásná Anna, s níž začíná pomalu rozplétat klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení.
Snímek Třetí muž znamenal po spolupráci na filmu Padlý idol (1948) druhé šťastné setkání slavného spisovatele Grahama Greena, zde jako autora scénáře, s neméně slavným režisérem Carolem Reedem. Vznikl film, k jehož nesporným kvalitám patří vedle výjimečné ucelenosti vyprávění výrazná noirová stylizace. Rozbombardovaná Vídeň, kde kvete černý obchod, nejistota a strach, je ideální kulisou pro psychologický film o lidech, které doba a prostředí změnily k nepoznání. Kritikou uznávané „krvavé melodrama“ (G. Greene) řeší svár odpovědnosti jedince ke společnosti a loajality k příteli. V hlavních rolích excelují Joseph Cotten a Orson Welles, jejichž společný pobyt na plátně dává vzpomenout další z klenotů světové kinematografie, Wellesova Občana Kanea (1941). Zmínit rozhodně zaslouží Oscarem oceněná, expresionisticky laděná černobílá kamera Roberta Kraskera a výrazný citerový hudební doprovod Antona Karase, představující ostrý kontrapunkt k celkově tíživé atmosféře díla. Třetí muž vedle Oscarového úspěchu získal také Velkou cenu festivalu v Cannes a Cenu Britské filmové a televizní akademie (BAFTA) coby nejlepší britský film. O tom, že inteligentně vyprávěnému snímku čas nijak neubral na přitažlivosti, svědčí skutečnost, že byl v anketě Britského filmového institutu z roku 1999 zvolen nejlepším britským filmem 20. století.
Česká televize < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury ČR |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Přístupno: |
od 12 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Třetí muž >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 4.11.2015
Mno, měla jsem s tím co dělat, takže se opět rozejdu s nadšeným davem, neboť jsem několikrát bojovala s pokušením jít umýt nádobí, abych se kapku osvěžila, což se mi opravdu často nestává... Faktem zůstává, že z většiny vídeňských zákoutí by vyšly skvělé fotky, to však samo o sobě ještě dobrý noir nedělá, že. A tak, když nebylo jaksi koho nenávidět, ani komu držet pěsti, logicky mě kapitola - obsaďte všechny kanálové poklopy, zlotřilec na útěku - musela minout větším obloukem, než když tomu nevýraznému brakovému pisálkovi oddělali jediného fanouška... Ocením ještě úplný závěr, který si možná zapamatuji na stejně dlouho, jako Callowayův ocupkovaný kabát. A jo, co ta hudba? Tak ta by si určitě zasloužila lepší kulisu.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 29.1.2013
Poctivá práce
Dokonalý scénář, skuteční herci, věrohodné výkony. Člověk si jen uvědomuje, kam uhnula současná kinematografie.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 6.2.2010
Carol Reed natočil film v originálním prostředí - v obsazené a rozdělené Vídni. Oblíbený hudební motiv skladatele Antona Karase "Harry Line", hraný na citeru, dokonale dotváří chmurnou atmosféru obrazu. Navíc Orson Welles ztělesňuje zlo s krutou přesvědčivostí.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 5.7.2009
Jeden z mála čistě noir filmů, který jsem viděl a překvapivě se výborně bavil. Film pracuje s jednoduchou zápletkou, kdy muž hledá v cizím městě svého přítele, který podle všech zemřel při nehodě, avšak pravda je úplně jinde. Film vyniká výbornou atmosférou, kterou podporuje bezchybná kamera snímající temné kouty Vídně ve vší kráse a samozřejmě nemohu opomenout znamenité herce. A Wellesův nástup opravdu nemá chybu.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 10.6.2007
Nádhera !!! Graham Greene tak nějak (vždy) donutí člověka k zamyšlení, jestli je větší chyba být zadobře s těmi nesprávnými lidmi a nebo být v konfliktu s těmi „správnými“ A jestli toho o kom si myslíme, že ho známe máme i poznat, protože ... „Člověk se nezmění jen proto, že se o něm dozvíte víc.“ Graham Greene se prostě ve všem nimrá. A já to jeho nimrání ... zbožňuji !!! Nádhera, ale to už jsem říkala, no nevadí ... nádhera.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 9.2.2007
Film ukazuje ztrátu iluzí o vlastním příteli. Ačkoli vypadá trochu jako vymyšlená historka, vyniká především kafkovskou atmosférou těsně poválečné Vídně.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film