Obsah filmu Podobizna
Ne vždy je umění líbivé a vyvolává libé pocity blaženého obdivu a krásna. Odedávna jsou lidé fascinováni i díly nahánějícími hrůzu a vzbuzujícími naopak emoce nepříjemné. Typickým příkladem je horor, ať už ve filmu, literatuře či jakémkoliv jiném druhu umění. Horory svou děsivou atmosférou přitahují pozorovatele/čtenáře/diváky kombinací zvědavosti a strachu z neznámého či tajemného. Stejné je to i v případě uměleckého díla, které je klíčovým předmětem filmu Podobizna, pod nímž je režijně podepsán Jiří Slavíček.
Ať už to byla náhoda či záměr, je pozoruhodné, že snímek z malířského prostředí natočil muž z malířské rodiny – syn Antonína...
Ne vždy je umění líbivé a vyvolává libé pocity blaženého obdivu a krásna. Odedávna jsou lidé fascinováni i díly nahánějícími hrůzu a vzbuzujícími naopak emoce nepříjemné. Typickým příkladem je horor, ať už ve filmu, literatuře či jakémkoliv jiném druhu umění. Horory svou děsivou atmosférou přitahují pozorovatele/čtenáře/diváky kombinací zvědavosti a strachu z neznámého či tajemného. Stejné je to i v případě uměleckého díla, které je klíčovým předmětem filmu Podobizna, pod nímž je režijně podepsán Jiří Slavíček.
Ať už to byla náhoda či záměr, je pozoruhodné, že snímek z malířského prostředí natočil muž z malířské rodiny – syn Antonína Slavíčka a bratr Jana Slavíčka. Slavíček Jiří, který důležité filmové zkušenosti (ze své původní střihačské profese) nabral během pracovní stáže ve Spojených státech amerických, se často ujímal filmového zpracování literárních námětů. V tomto případě se jednalo o adaptaci povídky Podobizna, kterou v rané fázi svojí kariéry v roce 1835 napsal slavný ruský dramatik a prozaik Nikolaj Vasiljevič Gogol a která se dvěma jeho dalšími petrohradskými povídkami (Něvská třída a Bláznovy zápisky) vyšla ve sborníku nazvaném Arabesky.
Podobizna vypráví hororově laděný psychologický příběh ze života několika malířů, kterým se stal osudný portrét zlého lichváře. Samotnému autorovi malby, Šimonu Jordánovi (jedna z prvních rolí Otomara Krejči), jenž s přesností zachytil lichvářův pronikavý ďábelský pohled, přinesl obraz neštěstí v podobě hrůzných představ, které ho nakonec dohnaly k sebevraždě. Po prvotní dopomoci k bohatství dílo následně rozsévalo zkázu i do života dalších osob, mezi nimiž putovalo. Malíři kvůli němu přišli o svůj talent nebo si vůči umění vytvořili averzi. Děsivý obraz totiž ztělesňoval všechny špatnosti portrétované osoby, která i ze záhrobí působila lidem zlo.
Jana Bébarová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.5.2018
Tady v podstatě není co dodávat. Kamera a světlo je základem filmu, to je bez debaty. A tady tomu dali autoři vyšší školu. Asi nej horor české výroby.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 7.3.2011
Mrazení...
až v kostech jak ztvárnil Vladimír Šmeral malíře který zešílel z obrazu podobizny jakoby samotného ďábla...
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 10.3.2009
Film Podobizna, drama na pomezí horroru, byl ve své době naprosto vyjímečný a neobvyklý filmový počin, neboť do té doby se u nás takové filmy prostě netočily. O jeho kvalitě svědčí i fakt, že snese dnešní kritéria času, z čehož vyplývá, že je nadčasový.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 2.5.2007
podobizna
asi jediný klasický horor,který kdy byl u nás natočen,neprávem zapomenutý film podle Gogolovy povídky.Příběh tajemného obrazu,který majiteli přináší zkázu.Film má opravdu temnou hororovou atmosféru,kterou umocňuje černobílá kamera,a vyvolává místy až mrazenía to i po tak dlouhých letech od natočení.Škoda,že televize tak velmi málo tento film reprízuje,nelze než doporučit ke shlédnutí.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film