reklama
 
ohodnotit

Podobizna

Žánr:
Rok:
1947
Délka:
96 minut
Premiéra v ČR:
9.1.1948
„O zlu, které šíří starý obraz.“
Popis / Obsah / Info k filmu Podobizna
Ne vždy je umění líbivé a vyvolává libé pocity blaženého obdivu a krásna. Odedávna jsou lidé fascinováni i díly nahánějícími hrůzu a vzbuzujícími naopak emoce nepříjemné. Typickým příkladem je horor, ať už ve filmu, literatuře či jakémkoliv jiném druhu umění. Horory svou děsivou atmosférou přitahují pozorovatele/čtenáře/diváky kombinací zvědavosti a strachu z neznámého či tajemného. Stejné je to i v případě uměleckého díla, které je klíčovým předmětem filmu Podobizna, pod nímž je režijně podepsán Jiří Slavíček.

Ať už to byla náhoda či záměr, je pozoruhodné, že snímek z malířského prostředí natočil muž z malířské rodiny – syn Antonína Slavíčka a bratr Jana Slavíčka. Slavíček Jiří, který důležité filmové zkušenosti (ze své původní střihačské profese) nabral během pracovní stáže ve Spojených státech amerických, se často ujímal filmového zpracování literárních námětů. V tomto případě se jednalo o adaptaci povídky Podobizna, kterou v rané fázi svojí kariéry v roce 1835 napsal slavný ruský dramatik a prozaik Nikolaj Vasiljevič Gogol a která se dvěma jeho dalšími petrohradskými povídkami (Něvská třída a Bláznovy zápisky) vyšla ve sborníku nazvaném Arabesky.

Podobizna vypráví hororově laděný psychologický příběh ze života několika malířů, kterým se stal osudný portrét zlého lichváře. Samotnému autorovi malby, Šimonu Jordánovi (jedna z prvních rolí Otomara Krejči), jenž s přesností zachytil lichvářův pronikavý ďábelský pohled, přinesl obraz neštěstí v podobě hrůzných představ, které ho nakonec dohnaly k sebevraždě. Po prvotní dopomoci k bohatství dílo následně rozsévalo zkázu i do života dalších osob, mezi nimiž putovalo. Malíři kvůli němu přišli o svůj talent nebo si vůči umění vytvořili averzi. Děsivý obraz totiž ztělesňoval všechny špatnosti portrétované osoby, která i ze záhrobí působila lidem zlo.

Jana Bébarová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Podobizna
Malíř Roman stejně jako jiní se přesvědčí o tom, že kdo přijde do bližšího styku s portrétem zločinného kupce a lichváře , má díky nadpřirozeným silám portrétu negativně ovlivněn život.

Autor/Zdroj: /Popis


Přiznejme hned na počátku, že Gogolovou Podobiznou poskytl československý znárodněný film svým filmovým divákům umělecky vzácný a hodnotný, nicméně danajský dar. Thematická výlučnost tohoto díla, režijní pojetí i herecký pathos v tom nejlepším filmovém slova smyslu, to snad budou zábrany, které budou negativné působit u nejširších vrstev filmového publika a oslabí kladné přijetí celého filmu. Věřme však raději, že se tyto naše pochyby nevyplní, že Podobizna bude přijata kladně, neboť má příliš mnoho uměleckých aktiv, která mluví pro ni. Především: Podobizna je vážným, úporným bojem o velký umělecký čin. Je to dramatický souboj s látkou, v němž se režisér se všemi svými spolupracovníky pokouší o zaktualisování věčně živé problematiky dobra a zla. A není to, bohužel, jen zápas s látkou, ale i se scénářem, neboť - ten tak docela autorům nevyšel. Vlček se Slavíčkem celkem správně nelokalisovali příběh zeměpisně ani dobově, vyhmátli i dramatické jádro, ale nedovedli udržet dramatickou linku. Drama se jim rozpadlo. Příliš rozvětvená a rozehrátí příběhu spíše brzdící exposice není přece jen tak zlým faux pas, jako závěr. Tam se dramatická linka úplné láme, očekávané vyvrcholení se nejen nedostaví, ale děj se zastavyje, vrací a stává se didakticky nudný. Je to škoda, autoři tím zbořili celou tak pracnou dosavadní výstavbu filmového děje a zabili jeho dramatický účin ~ smysl. Těmito výtkami samozřejmé nemíníme scénář kategoricky odsoudit. Ale na dílo, které si vytklo tak vysoké cíle, musíme brát ta nejpřísnější kritická měřítka.
Zklamal-li nás poněkud scénárista Slavíček, rádi pochválíme Slavíčka-režiséra. Opravdu překvapil. Nepřináší sice žádné režijní objevy, tvořil nám však čísté, jednolité dílo, a věříme, že jen nedostatek
zkušeností zaviňuje občasnou disharmonii nebo neobratnost. (Hlavně v exposici jsou vážné prohřešky ve střihu.) Jedno Slavíčkovi musíme přiznat: udržel film ve stylové jednotnosti, citlivě tlumočil dusnost Gogolovy atmosféry a projevil se jako filmový pathetik v dobrém slova smyslu. (Jen místy snad až poněkud přetáhl.) Slavíček-režisér se osvédčil i v technicky velmi obtížných dlouhých záběrech, kombinovaných přechody v několika interiérech. Nezastírejme si však, že dílo, které nám Slavíček odvedl, to není Gogol, to není Rusko. Je otázkou, zda je takováto režie kladem či záporem pro látku samu. (Vzpomínáme na - Poštmistra !)
Slavíčkovi nikoliv po boku, ale jako rovnocenný umělecký partner stoji v Podobizně kameraman Roth. Jsme si vědomi staré patiny jeho obrazové poesie, jejího šerosvitu i romantičnosti, mohli bychom leckde poukázat i na cestu nejmenšího odporu, nebudeme však hanět, neboť Roth nám v Podobízně předvedl opravdová kouzla. Vdechl svým obrazům náladu, která námi dovede otřást. Připomeňme si jen z scénu v hospodě, kde stín, padající na tvář, spřádá roušku masky, nebo úděsně působivý obrazový přechod z pohledu do zrcadla v mlhové zátiší hřbitovního náhrobku. To je citový úder!
Vačkářova hudba funkčně zapadá do děje, neruší, tlumí nebo zdůrazňuje, podbarvuje měkkým valčíkovým rytmem plesovou scénu, ale - škoda, že nám v Podobizně nezaznělo krví a nervy muzikantské srdce E. F. Buriana.
Zázvorkova stavba stylově dokresluje atmosféru interierů a ve výrazné výtvarné komposici exteriéru deštivé ulice souzní s dramatickým rytmem celého bizarního příběhu.
Herecky... (Nyní je nutná omluva, neboť následující řádky vlastně měly být na počátku kritiky.) Herecky je celý film velkým triumf Vladimíra Šmerala. On má lví podíl na uměleckém zdaru Podobizny, jej jistě zahrne nejvíce gratulací a patrně i výtek. Nemusí jim popřávat sluchu, nebudou na místě. Pathos...? Ano, filmový pathos nejryzejšího zrna, tak příbuzný s vrcholnými výkony velkých Rusů a nebojme se to říci - Chaplina! (Byť to znélo sebeparadoxnéji.) Šmeralův bezmála baletní výkon ve snové scéně má v sobě strašlivou, osudovou tragikomičnost chaplinovské ražby. Ale to nejpodstatnější: Vladimír Šmeral udržuje a mistrně graduje vnitřní dramatickou linku svého výkonu, strhuje své partnery, inspiruje je svým výrazem a vede je cestou svého pojetí. Proto taková vzácná jednolitost ve scénách, hraje Šmeral, proto zaskřípáni v závěru, v němž Šmeral neúčinkuje. Luba Skořepová upoutává čistotou své výrazné tváře, přísnou sevřeností hereckého výkonu, v němž narůstá do mlčícího utrpení i přesvědčivé tragičnosti. Rud. Deyi ml. staví svou roli snad poněkud schematicky "rusky" a K. Dostál řeší jistě obtížnou úlohu manýrou. A další ? Spolehlivý Felix le Breux, tentokráte civilnější R. Šlemrová, O. Krejča, L. Píchová i všichni ostatní, vesměs silné, výrazné a zralé herecké individuality, přispívající vyrovnanými výkony ke zdaru filmu.
Závěrem: Podobizna je nesporně kladným uměleckým přínosem i dalším důkazem, že vzestupná křivka našeho filmu není náhodným zjevem, ale logickým důsledkem znárodnění.

Autor/Zdroj: Drtílek-Einhorn/dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

82.6 %
8   - curil
7   - Erkul
9   - jarda53
7   - hvezdyn
10 - Misantrop
8   - Robinson
9   - Charlie35
9   - Faye
10 - melakara
9   - nick4
10 - lion71
6   - Kycky
10 - sakro
5   - ASPHALT
8   - rosta12
6   - vo.truhlas
8   - scareface6
10 - tvo
8   - Chroust-Sp
9   - miláček

TV Program

ČT1 - Polopatě (2013) [TV cyklus]

06:30 - 07:25

52 minut již uběhlo
3 minut zbývá do konce

ČT2 - Novinky z přírody

07:20 - 07:30

2 minut již uběhlo
8 minut zbývá do konce

NOVA - Show Toma a Jerryho (2014) [TV...

07:15 - 07:35

7 minut již uběhlo
13 minut zbývá do konce

Prima - Powerpuff Girls (1998) [TV ser...

07:15 - 07:25

7 minut již uběhlo
3 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 146735
Osobností: 622393
Fotografií: 554815
Plakátů: 263363
Obsahů a biografií: 134576

Poslední komentáře

Ovocňáčci (1991) [TV seriál]

Ovocňáčci
Dnes už víceméně   zapomenutý španělský   animák vysílaný v polovině   90. let na ČT. Není to   úplně špatné, vcelku   originální a občas i více >

Autor: Krikri | Hodnocení: 4 / 10

Vesmír (1999) [TV pořad]

Vesmír
Tento čtyřdílný   dokumentární cyklus běžel   roku 2000 na programu Max1   (nyní Spektrum). Jednotlivé   epizody byly vždy zaměřeny   na více >

Autor: Krikri | Hodnocení: 7 / 10

Orientální noci (1993) [Video]

Orientální noci
Ani nevím, proč jsem to   vůbec nahrál, jsou daleko   lepší erotické filmy. On to   vlastně ani není ucelený   film, ale čtyři krátké na   sebe více >

Autor: Krikri | Hodnocení: 2 / 10

Olymp aneb úkryt bohů (1997)

Olymp aneb úkryt bohů
Kdysi jsem tento film měl   nahraný na VHS z Markízy,   ale brzy jsem ho přemazal.   Vůbec mě nezaujal, nemělo   to absolutně žádný děj,   více >

Autor: Krikri | Hodnocení: 2 / 10

Tenkrát na Západě (1968)

PROCESOR!

Tenkrát na Západě
Originál je jen jeden a   nejlepší může být pouze   také jen jeden. V tomto   snímku se sešlo opravdu jen   jednou to co mělo. Perfektní   více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 10 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.045/0.013