Obsah filmu Nymfomanka
1. díl
Pro filmy Larse von Triera jsou typické provokativní, inovační a konfrontační přístupy stejně jako to, že každé z jeho děl šokuje a téměř nikdy se jeho uvedení neobejde bez skandálu. Zároveň vždy platí, že jeho tvorba je v kontextu světové kinematografie výjimečná. Titul Nymfomanka, provázený rafinovanou kampaní, zdůrazňující jeho skandálnost a sexuální otevřenost, je po „temném” a brutálním Antikristovi (2009, FP 1/2010) a vizuálně opulentní Melancholii (FP 7/2011) posledním dílem Trierovy Trilogie deprese, navíc tak obsáhlým, že byl rozdělen do dvou samostatně promítaných částí. Každý díl je uvozen konstatováním: „Toto je zkrácená...
1. díl
Pro filmy Larse von Triera jsou typické provokativní, inovační a konfrontační přístupy stejně jako to, že každé z jeho děl šokuje a téměř nikdy se jeho uvedení neobejde bez skandálu. Zároveň vždy platí, že jeho tvorba je v kontextu světové kinematografie výjimečná. Titul Nymfomanka, provázený rafinovanou kampaní, zdůrazňující jeho skandálnost a sexuální otevřenost, je po „temném” a brutálním Antikristovi (2009, FP 1/2010) a vizuálně opulentní Melancholii (FP 7/2011) posledním dílem Trierovy Trilogie deprese, navíc tak obsáhlým, že byl rozdělen do dvou samostatně promítaných částí. Každý díl je uvozen konstatováním: „Toto je zkrácená a cenzurovaná verze původního filmu Nymfomanka. Byla pořízena s povolením Larse von Triera, ale bez jeho přispění.“ Titulní hrdinka s mužským jménem Joe, vypráví svůj životní příběh osamělému vzdělanému Seligmanovi, který ji našel zmlácenou v uličce. Žena kvůli své závislosti na sexu pohrdá sama sebou a považuje se za bídnou osobu. Stárnoucí muž to tak však nevidí a čas od času vypravěčku přeruší; dialog tak odlišných bytostí je plný překvapivých i vtipných metafor, bizarností či černého humoru. Stejně tak se zpočátku jeví i Joein pestrý sexuální život, jenže závislost a neukojitelnost, jimž nešťastná žena stále více propadá, ji strhávají do hlubin depresí a zoufalství. Dílo by se bez explicitních a „úchylných” sexuálních scén nemohlo obejít, ale žádná z nich není samoúčelná, každá má v promyšleném ději nezastupitelné místo, právě tak jako meditace či filozofické úvahy na nejrůznější témata (od rybářství, přes psychologii až k historickým exkurzům). - Nymfomanka, část I.je rozdělena do pěti kapitol. Trier využil schopnosti své stabilní herečky Charlotte Gainsbourgové, která exceluje v psychicky i fyzicky obtížné roli, právě tak jako představitelka mladé Joe, Stacy Martinová nebo Stellan Starsgård jako Seligman. - Návštěvnost první části v prvním víkendu po premiéře zlomila rekord v historii českého distributora Aerofilms a později překonala počet diváků v Dánsku na oba díly. Premiéra Nymfomanky, části II. byla 9. ledna 2014. - První část nezkrácené verze byla uvedena na MFF v Berlíně 2014 v nesoutěžní sekci; čeští diváci by ji měli vidět na podzim téhož roku. - OBSAH: Osamělý vzdělaný Seligman najde v uličce nedaleko svého bytu zraněnou zuboženou ženu (Joe) a vezme ji k sobě domů. Ona mu začne vyprávět. Svoji sexualitu objevila jako malá. Otce měla raději než matku. V patnácti letech poprosila mladíka Jerôma, aby ji zbavil panenství. Ten to udělal bolestivým a ponižujícím způsobem. Později Joe s kamarádkou B. soutěžila ve vlaku v počtu svedených mužů, s nimiž měla sex na záchodě. Už tehdy pro své ukojení zneužívala muže. Podle Seligmana však objevovala svou moc nad nimi. S B. a s dalšími kamarádkami založily Stádečko. Šlo jim o sex a společné masturbace, ale láska byla zakázaná. - Joe nechala studia medicíny a našla si práci sekretářky. Jejím šéfem byl náhodou Jerôme. Ona se s ním natruc znovu nevyspala. On pak utekl s jinou sekretářkou a ona o místo přišla. Milenci se u ní doma střídali. - Joe chodila do nemocnice za umírajícím otcem. Když ho viděla mrtvého, vytekla. Podle Seligmana se žena ráda ukazuje ve špatném světle. - Joe se po čase náhodou setká s Jerômem. Když se spolu milují, žena křičí, že nic necítí.
2.díl
Snímek Nymfomanka, část. II. je temnější, erotičtější a brutálnější než Nymfomanka, část I. (2013, Nymphomaniac Vol. I). Zůstaly ovšem černý humor, smysl pro absurditu, neobvyklé metafory či poznámky a postřehy židovského učence Seligmana, vnímavého posluchače protagonistčina sebemrskačského a zároveň očistného vyprávění, z něhož je cítit neovladatelná posedlost, zničující závislost i narůstající osamělost. Dvojice diskutuje o samovolném orgasmu, o východním a západním křesťanství, o Zénónově paradoxu či o Prusíkově uzlu. Příběh však končí nečekaně tragicky, když hrdinka zastřelí dosud asexuálního Seligmana, který s ní překvapivě chtěl souložit. - Návštěvnost první části prvního víkendu po premiéře zlomila rekord v historii Aerofilms a překonala počet diváků v Dánsku. Při premiéře druhé části promítala některá kina oba díly v jeden den.
-kat-, Filmový přehled 2013/Z < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkazy
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
Aerofilms s.r.o. |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Formát: |
širokoúhlý |
|
|
Jazyková verze: |
anglická |
|
|
Distribuční verze: |
s titulky |
|
|
Zvuk: |
Dolby Digital (SDDS/DTS) |
|
|
Přístupno: |
od 18 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Nymfomanka >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 21.2.2021
Takový
celkem zmatený snímek. Od filozofických úvah a debat, po slabé erotické scény, po záběry jak z porna popř béčkového hororu, až po psychologický rozbor. Vybere si každý a nevybere si nikdo. Oceňuji pointu, na druhou stranu není moc uvěřitelná. Ani z filmařského hlediska žádný zázrak...Zdlouhavé, těkající kamera ve mě dojem uměleckého díla nevytvořila a herecké výkony poměrně průměrné, hlavní hrdinka (hlavně starší verze) poměrně nesympatická.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 24.2.2019
Mně nevadí porno, ale vadí mi porno s příběhem.
Buď se totiž dívám na porno a příběh mě nezajímá nebo obráceně. Že se tady bude hodně šoustat, bylo jasné, ale detaily jsem úplně nečekal a vlastně ani vidět nepotřeboval. Nicméně, dokud se jenom šoustalo, bylo to ještě relativně v pohodě, ale ten druhý díl to už byla regulérní úchylárna plná sado maso praktik, potratů apod. Ani nevím, proč jsem to vlastně dokoukal. Částečně nejspíš z důvodu jakéhosi masochismu a částečně ze zvědavosti, jestli se spolu nakonec vyspí. A ani tak jsem to nedal v kuse. Každou půl hodinu jsem to musel zastavit a na chvíli jít dělat něco jiného. To fakt nešlo. Jinak jediná scéna, kdy jsem se opravdu výborně bavil byla ta z prvního dílu s Umou Thurman, kterak přivedla děti za tatínkem, aby se s ním rozloučily. To byl její koncert. Docela mě i potěšila zmínka o mém oblíbeném autoru E. A. Poeovi a jeho díle o zkáze domu Usherů. Když to vezmu celkově, třetí film od režiséra von Triera mě nijak neohromil a chvílemi i docela nudil (hlavně ty zdlouhavé a často nesmyslné konverzace napravené nymfomanky a jejího nového přítele, který rád filozofuje o blbostech), ale zas to nebyla taková katastrofa jako Antikrist. Po Jackovi, který si staví dům, jsem ale měl trochu jiná očekávání. Von Trierovým filmům se nedá upřít určitá originalita a možná i trochu nepředvídatelnost dalšího děje, ale to bohužel není všechno.
Hodnocení:
Přidáno: 27.12.2015
Délka filmu
Délka filmu: 117 + 123 minut (kino-verze)
Délka filmu: 145 + 180 minut (režisérská prodloužená verze)
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 11.3.2015
Lars von Trierova nymfomanie
Že se jedná o kontroverzního režiséra vůbec, to víme dávno. Po těžkém a obskurním Antikristovi (2009) už málokoho vůbec nějaký film překvapí. Výživná směsice biblických výjevů pod taktovkou snad samotného antikrista, lidské utrpení na Zemi, jímž snad jako věřící dojdeme spásy, ovšem zde okořeněné o křesťanstvím utlačované pohlavní pudy a vlastně přirozené potřeby člověka, a následné konvertace z lásky na nenávist, jako výsledek neukojení potřeb a zoufalství z bezmoci, postuluje fyzické ublížení se sexuálním podtextem. Možná z tohoto důvodu je film napadán spojeními, jako je urážka Bible, Boha vůbec (ovšem nepopřete, že film trefně zpochybňuje hříchy, jež jsou stejně záležitostí lidské nátury, charakteru, a právě zobrazené životní situace, tak jako v praxi evokuje „nelidskost“ církve, neboť Trier svou „stopáží“ četných útrpných scén, pro bystré poukazuje na malichernost tohoto stavu, čímž pozemské utrpení pro toto společenství je) / sexuální otrok-yně / misogynismus (ač dle mého názoru byl obětí spíš Willem Dafoe). Film je oblíben spíše v undergroundovém podsvětí, citují se v něm teze duchovních otců i filosofů. Pokud je Antikrist misogynní, co říkáte o současné Trierově Nymfomance? Aby nebylo toho sexu málo, rozvržené do dvou dílů? Netvařte se, že jste o ní ještě neslyšeli… Ano, jednu nymfomanku na poli filmu již máme. Jedná se o španělský film z roku 2008 s názvem „Deník nymfomanky“ a „smrdí“ v něm stálá, globální tabuizace sexu, zohledněná metrem vládnoucí a puritánské Ameriky. S filmovými portály jsem ráda, že nejsem jediná, kdo čekal sakra více. Sex je všude kolem nás, je dajný prakticky na zeptání. Je na novinových stáncích, na internetu v hodinových filmech pro dospělé, ale sex ve filmu? = veliká troufalost a vinou dánského Triera i kinematografická evoluce, ač se můžeme dohadovat, zda jde v Nymfomance o sex, anebo už o porno, a jaký v tom vlastně je, při zavedení těchto termínů do filmové praxe, rozdíl. Film propaguje všeobecné tabu, čímž sexualita stále je, byť nevěstky nalezneme na každém rohu, tak jako na společenských portálech, přece jenom jít na sex do kina je něco jako „nosit dnes zvonové kalhoty“. Je to de facto antispolečenský čin, pokud ne rovnou hřích, zvláště pro přízemní společnost, ve které žijeme, řídící se podle mravních zásad 19. století, ovšem s prvky nenápadně zainteresované etikety Jacka Rozparovače. Vyvstává polemická otázka: „Jaký je rozdíl mezi nevěstkou a nymfomankou?“, to musí posoudit každý sám...
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 18.5.2014
Upovídaná Nymfomanka!
Tak po shlédnutí prvního a druhého dílu mám jasno v tom,že my jedno shlídnutí téhle upovídané podívané stačilo a že na tento druh filmů,prostě nemám asi potřebné pochopení.Možná je to originální dílo,možná skvěle natočené,možná provokativní,ale já jsem to"tam"nenašel...
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 21.4.2014
Který chlap by nechtěl vidět tenhle snímek už kvůli názvu?No,možná nějaké procento se najde.Tipoval bych to tak na čtyři...
Dánská dramata přímo zbožňuji,ale "nejlepšímu" dánskému režisérovi nemůžu stále přijít na chuť.Filmy od Triera jsou pro mě pěkné,ale ne top.Ale věděl jsem,že Trier téma uchopí jinak a nebude to o tom,jak si nymfa vše užívá a uvidím dlouhé šoustací záběry pro komerční masy.Což se mi ,bohudík,splnilo.Ano,musím souhlasit,že Stacy Martin mě také herecky zaujala.A jak si představuji nymfomanku já?Přesně jako Trier.Šedou myš,která má svojí hlavu a svoje chutě nebere jako vášeň,ale jako úděl.
Nymfomanka 2 : 80 procent
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 19.4.2014
Nymfomanka, část I.
Od zvukového testu na kochleární implantát přes hororový vizuál až po se Stellanem na rybách jsme se přes nářezové Rammsteiny začali konečně dobírat k podstatě názvu, kdy Joe začne otevírat svoje poklady hezky od prvního pen(is)u a Seligman chápavě naslouchá, jak káže víno a pije vodu... a sám přispěchá se svými náboženskými, psychologickými a hudebními znalostmi a bude to obohacujíci vyprávění pro všechny strany a z rozmanitých oborů - prosvištíme si sčítání do osmi, oťukneme cestovani vlakem o ceny, obnažíme duše stromů, omrkneme, jak se ucházet o zaměstnání, odhalíme slabochy a poučíme se, že k náhlým rozchodům je třeba přizvat celou rodinu... Vrcholem první části je rozhodně odhaleni tajemství polyfonie, aplikované na tři milence - basový základ, dominantní tón a tajnou přísadu, která teprve rozpoutá to pravé utrpení... Mno, žádný bakalářský příběh to tedy není a osobně doufám, že druhé části bude dominovat Charlotte Gainsbourg, jíž její předsunutá čelist předurčuje ke ztvárnění necitelných mrch a zbavím se tak unylé chcíplotiny, použité na její mladší vydání. Přiznávám, že úplně nevím, jak s poslední Trierovou vivisekcí naložit, ale vzhledem k tomu, že jsem zvědavá a nehty si stříhám jako první na levé ruce, dám šanci i druhé části ...
Nymfomanka, část II.
... a jedeme dál s Larsem von Trierem, který usoudil, že na všechny ošklivosti lidského života jsou Krimi zprávy na Primě příliš heslovité a Michael Haneke nemá tak silný žaludek, takže pro zaplnění díry v trhu se obětoval nabídkou nových pohledů do děje v útrobách prázdnoty, využívajíc dvou berliček - náboženství bez víry a sexu bez orgasmu... Nerada hledám tam, kde nic není, proto nemívám zájem o manuály k uchopení například Lynchových snímků, tady bych ovšem vysvětlením některých spojení nepohrdla, i když v kostce tuším, co se Lars snažil sdělit všem, kterým je západ slunce málo krásný, mně ale vyhovuje tak, jak je...
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 22.3.2014
Po zhlédnutí film Larse von Triera mám spíše rozpačité pocity. Příběh se odehrává v rovině dialogu ženy se starším mužem, kde se postupně odhaluje pohled mladé ženy na sexuální život, který si ovšem nálepku porno nezaslouží a také snad proto, že jsem asi zcela nepochopil studii ženské sexuality naservírované divákovi v podobě filmu NYMF()MANKA, která je rozdělená na dvě části a navíc uvedená titulkem, že diváci uvidí jen cenzurovanou a zkrácenou verzi bájného režisérského sestřihu. Uznávám, že se každému líbí něco jiného a že se spousta komentářů pohybuje spíše na straně pozitivní, jako, že se film povedl, překvapil, že se jedná o velmi zábavné a chytré dílo apod. Sám za sebe musím napsat, že mne film ničím neoslovil a byl nudný.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 12.2.2014
Toto že je Lars Von Trier? Je to jakoby mu do řemesla začal někdo nebo něco fušovat. Najednou nefascinuje a neuráží, potřebuje k vyprávění patetická slova a ten více než předvídatelný závěr? Jak už jsem někde četl- jako facka rukavicí plnou mincí. Ještě teď se z toho vzpamatovávám.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 31.12.2013
Sál v kině byl z poloviny zaplněn, a to šlo o brzké odpolední představení. Každý je zvědavý na tuto novou Trierovu nemravnost. Erotické drama místy budí úsměv, ale nelze mluvit o komedii. Náhoda tomu chce, že se setkají dvě osoby - stárnoucí mládenec a mladá žena. Tu on objeví zraněnou v temném dvoře jednoho z domů. Po dohodě si ji odvede k sobě domů, kde mu po chvíli vypráví své životní příběhy. Na plátně se tak rozehrává série střípků ze života oné dívky. A to už od jejího útlého dětství. Film je dlouhý téměř 4 hodiny, aproto je pro distribuce kin rozdělen na dvě části. Ač asi největší hvězdou prvního dílu je Charlotte Gainsbourgová, tak prim hraje její mladší obdoba v podobě neznámé herečky Stacy Martinové.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film