Obsah filmu Kawasakiho růže
V hodnocení společné tvorby scenáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka se s léty vyvinulo podcenivé klišé, že jsou autory „útěšných a zábavných filmů". To je nespravedlivé: jednak ani jedno, ani druhé není žádný umělecký prohřešek, jednak taková charakteristika o filmech dvojice prostě neplatí. Ne pouze Kawasakiho růže, jejich desátý opus, se přece dotýká vážných společenských témat a osobní i kolektivní morálky, mentality doby a principů lidské podřízenosti a vzdoru. Kawasakiho růže není „jiný Hřebejk", ale dílo stále téhož filmaře, jen tentokrát vážnějšího a úpornějšího než jindy.
Profesor Pavel Josek, psychiatr, má být za...
V hodnocení společné tvorby scenáristy Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka se s léty vyvinulo podcenivé klišé, že jsou autory „útěšných a zábavných filmů". To je nespravedlivé: jednak ani jedno, ani druhé není žádný umělecký prohřešek, jednak taková charakteristika o filmech dvojice prostě neplatí. Ne pouze Kawasakiho růže, jejich desátý opus, se přece dotýká vážných společenských témat a osobní i kolektivní morálky, mentality doby a principů lidské podřízenosti a vzdoru. Kawasakiho růže není „jiný Hřebejk", ale dílo stále téhož filmaře, jen tentokrát vážnějšího a úpornějšího než jindy.
Profesor Pavel Josek, psychiatr, má být za svou disidentskou minulost oceněn medailí Paměť národa. Televize o něm točí dokument, na němž se jako zvukař podílí i jeho zeť Luděk. Ten si své komplexy, mimo jiné i z tchánovy běloskvoucí pověsti, léčí nevěrou. Když ji přizná, přivítá proto zároveň radostně objev Pavlova úplného spisu StB. Podle něj tchán donášel, a dokonce přispěl k tomu, že do emigrace musel odejít sochař Bořek, přítel jeho ženy a skutečný otec dcery Lucie. Toto poznání rozvrátí vztahy v rodině i léta budované mravní jistoty a uvede Pavla před problém, jak se k vlastní minulosti postavit…
Klíčovou scénou filmu ve filmu je natáčení s bývalým estébákem Kafkou, pro kterou se Hřebejk inspiroval výpovědí spoluzakladatele StB, scenáristy a později ředitele Krátkého filmu Kamila Pixy v dokumentu Josefa Císařovského Uvnitř vnitra (2008). Kafkova fascinace „výslechem jako uměním" je konkrétní identifikací perverzního zdroje zla, to však nic nemění na poznamenaných životech skoro všech zúčastněných. „Pokud paměť vymizí, přestáváme existovat," odůvodní Pavel v závěru své nelehké rozhodnutí. Zatímco ale jeho trauma zřejmě zůstává, i když se dočká odpuštění, dědeček Kafka slaví v rodinném kruhu své jubileum. „Vše bude zapomenuto a nic nebude odčiněno," komentuje to skepticky citát z Kunderova Žertu na obalu edice filmu na DVD.
Jan Lukeš
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (6)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
Bontonfilm Česká republika |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Formát: |
širokoúhlý |
|
|
Jazykové verze: |
česká, švédská, anglická |
|
|
Distribuční verze: |
česky |
|
|
Zvuk: |
Dolby Digital (SDDS/DTS) |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Kawasakiho růže >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 2.11.2024
Po dvaceti letech od pádu komunistického režimu už jen tuctová variace na obehrané téma, která má navíc, alespoň podle mého názoru, dost nešťastné obsazení. Je sice zajímavé vidět Ladislava Chudíka v nezvykle záporné roli, ale obecně jsou herecké výkony dost nepřesvědčivé a to je pro film s takovým příběhem obzvlášť velký malér. Vidět se to dozajista nechá, ale tandem Hřebejk-Jarchovský nejednou dokázal, že to umí o dost lépe.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 16.6.2020
Ve stejném roce natočila Lucie Bělohradská snímek Archív, který je ve vícero aspektech dost podobný jako Hřebejkova Kawasakiho růže. Drama postupně odkrývající události minulého režimu, kde lidé udávali na STB a sami byli jejich spolupracovníky. Těžká doba, těžko soudit. Jako velmi zdařilé bych kvitoval obsazení Ladislava Chudíka do role bývalého vyšetřovatele Kafky, jeho téměř dokonale dobrácká povaha v něm zároveň skrývala obrovské zlo, jehož propojení bylo perfektně zahrané. Nešťastným tahem naopak spatřuji obsazení Antonína Kratochvíla v roli výtvarníka Bořka, který svoje věty pronášel suchým a strojeným projevem zdůrazňující jeho neherectví. Celkově se jedná spíše o lehce nadprůměrný snímek ve filmografii Jana Hřebejka. Nejvíc mě asi zaujala klasicky výtečná hudba Aleše Březiny, z vetší části se pohybující v gotických rovinách, což tvořilo krásný a příjemný poslech.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.5.2017
Pro mně jasných 5 hvězdiček. Viděl jsem dvakrát s časovým odstupem. Jak hodnotit film, který se dotýká naší minulosti a současnosti. Našeho temna a dnešního procitání. Naší zpěněné žluče, která stále bublá. A jak by sme se chovali my, kdyby sme tehdy měli rodiny?
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 5.2.2014
Proč tak dlouho trvá, než se přejde k jádru pudla?? Nebaví - nudí. Nemám za co dávat jakýkoli plus, protože ani napodruhé jsem nepochápal, proč je to tak zdlouhavé, bez chuti a zápachu, mdlé a nedovařené. 201209119053/9105-----
Tak jsem to zkusil podruhé, abych si byl hodnocením jist. Mohu přidat jen to, že to odporné chování těch třech na začátku filmu kde spor řeší filosoficky je děs. No jo. Rádoby inteligenti co si hrají na duševní vzdělance. Na nervy lezoucí hudba, vinou zřejmě ožralých mistrů zvuku stokrát silnější než mluvené slovo mi lezla na nervy po celou dobu. Chtěl jsem dát něco za velmi dobré scény s panem Chudíkem a jeho výpovědi, ale nedám. Tenhle paskvil si to nezaslouží. 201311180/0
Reklama
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 20.1.2013
Průměrný film. Byl jsem na tom dnes v kině. Začátek filmu absolutní nuda nic se tam 40 minut nedělo. Říkal jsem si vyhozené peníze, ale nakonec jsme se dočkali slušného scénáře, doprovodní hudba a napětí mě nakonec přesvědčilo o tom, že to není film k zahození. Chvilkami se ve filmu stále objevovaly nudné scény o ničem. Jednoduše řečeno film pro starší generaci...
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 10.9.2012
Pan Hřebejk točí a točí a točit bude, ale všechno se jednou přejí. Film má silné téma, dobré herce a je stále asi aktuální, ale nevím, nekoupil bych si ho ani znovu nepodíval. Je takový trochu mdlý a nemá patřičný náboj, toť můj názor. Ještě pochválím, že vystihl situaci, kdy i slušný člověk může za jistých okolností selhat!
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 28.6.2011
Nemyslím si, že by film Kawasakiho růže patřil mezi špatné filmy, ba naopak. Včera jsem ho viděl a ikdyž zpočátku byl děj dosti rozplizlý a nebylo jasné, co je hlavní myšlenkou, od 2. třetiny jsem se začal dobře orientovat. Chválím vynikající výkon M. Huby, D. Kolářové a L. Chudíka. Tím nechci říct, že ostatní byli průměrní. Byli taky výborní, ale tito tři vynikli. Tak citlivě a pravdivě mluvit o tomto tématu není jednoduché a natočit film rovněž. Je dobře, že se scénář mírně vymyká ustálenému klišé, podle kterého se dá dobředu typnou vývoj děje. Já za to tvůrce chválím a nevzpomínám si na nic, co bych jim kategoricky vytkl. Proto dávám 10.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 14.3.2011
Od tvůrčího dua Hřebejk – Jarchovský už jsem nic velkého nečekal. Po pádu na samotné dno v podobě Nestydy jsem nad nimi zlomil hůl. A oni si najednou přijdou s tímhle…Ne že by to byl kdovíjaký zázrak ale přece jenom se zdá že Jarchovský šel do sebe a napsal něco mnohem hodnotnějšího než jenom trapnou historku o pochybném moderátorovi počasí. Ať totiž hodnotím příběh z jakéhokoliv úhlu, nemám co bych mu mohl vytknout – snad až na celkem předvídatelný průběh. Pochválit naopak musm cekové zpracování, kde nám režisér necpe tu obecně rozšířenou „pravdu“ o tom, že komunisti byli svině (sorry za uvozovky - vím, vzhledem k mému věku mnozí namítnou, že já do toho mám tak co kecat, ale historii VŽDY píšou vítězové a žádný režim nebyl/není/nebude ideální, nehledě k tomu, že takhle už by to dnes prostě fungovat nemohlo). Film tuhle moderní pravdu sice nepopírá, ale ani se nesnaží o ní přesvědčit za každou cenu - nechává to čistě na divákovi, což je jednoznačně dobře. Navíc postavy jednají docela uvěřitelně (když tedy vynechám trapnou scénu manželského trojúhelníku či nezbedné dcery/vnučky v obchodě – tohle působí značně absurdně, prvoplánovaně a jaksi násilně dotváří jinak velmi uvěřitelný obraz jednoho lidského života či spíše obraz série (špatných?) rozhodnutí učiněných kdysi v sedmdesátých letech) a neměl jsem nejmenší problém se s nimi (alespoň s některými) ztotožnit. Možná je to tím, že tuhle dobu jsem nezažil a proto jí nechápu, možná je důvod prozaičtější, totiž že se tenhle snímek opravdu povedl a já to nejsem schopen přiznat. Navíc ve filmu se neobjevuje jediná postava, která by na mě svým charakterem působila jako postava záporná, což je dáno asi tím, že lidé se nedělí na dobré a špatné, spíše na špatné a ty ještě horší… Další věcí, která mě jednoznačně potěšila je absence profláklých xychtů typu Jiří Macháček/Tatiana Vilhelmová/Ivan Trojan a spol. Místo nich se mi dostalo Daniely Kolářové, Lenky Vlasákové nebo třeba mě zcela neznámého Martina Huby. A ti za současnou českou hereckou elitou rozhodně nijak nezaostávají. Další příjemnou věcí jsou fajn dialogy, nulové pokusy o odlehčení a už klasicky povedená hudba. Přestože se můj komentář nese ve značně pozitivním duchu, více než 7 bodů nedám. Snímek stojí určitě za vidění, ale není to nic, co by ve mně zanechalo nějaké hlubší pocity třeba jenom do zítra, natož abych si na něj vzpoměl třeba za měsíc. A pustit si to znovu? Možná za pár let…Každopádně jsem ale byl příjemně překvapen, takže se zdá že zlomit hůl nad touto tvůrčí dvojicí byla přece jenom chyba.
Reklama
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 4.2.2011
Navzdory scénáři a zajímavým hercům je Kawasakiho růže další zoufalou průměrností současného českého filmového rybníčku. Pojmout film jako natáčení dokumentu pro televizi... no proč ne, ale příště bych prosila to udělat záživnější formou, protože vydržet až do konce, vyžaduje nadlidských diváckých sil.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 18.12.2010
Tento rok je významný spoustou kouře a smradu, tedy přesněji výrobou smradlavé kouřové clony, která má zakrýt hnus a svinstvo posledních dvaceti let, které tu vyrábí malo-mocní tohoto společenství.
K tomu se "jim" samozřejmě hodí bývalý režim. Pro děti se pořádají akce a projekty, točí se stupidní filmy, vše jen proto, aby se zakryly oči.
Film je otravný maglajs, ale co čekat od nejotravnějšího režizera českého filmu, který ho pomáhá pohřbít.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film