Obsah filmu Černá labuť
V psychologickém thrilleru Černá labuť, zasazeném do prostředí newyorské baletní scény, zavádí vizionářský režisér Darren Aronofsky (Wrestler, Fontána, Requiem za sen) diváky na fascinující a mrazivou cestu do nitra mladé baleríny, která se kvůli své vytoužené roli v Labutím jezeře stane až děsivě dokonalou.
Snímek sleduje příběh Niny (Natalie Portman), baleríny newyorského baletu, jejíž život je, podobně jako život všech v této profesi, plně pohlcen tancem. Žije s matkou Ericou, bývalou balerínou (Barbara Hershey), která své profesní ambice nikdy zcela nenaplnila podle svých představ a tak teď alespoň nadšeně podporuje kariéru své...
V psychologickém thrilleru Černá labuť, zasazeném do prostředí newyorské baletní scény, zavádí vizionářský režisér Darren Aronofsky (Wrestler, Fontána, Requiem za sen) diváky na fascinující a mrazivou cestu do nitra mladé baleríny, která se kvůli své vytoužené roli v Labutím jezeře stane až děsivě dokonalou.
Snímek sleduje příběh Niny (Natalie Portman), baleríny newyorského baletu, jejíž život je, podobně jako život všech v této profesi, plně pohlcen tancem. Žije s matkou Ericou, bývalou balerínou (Barbara Hershey), která své profesní ambice nikdy zcela nenaplnila podle svých představ a tak teď alespoň nadšeně podporuje kariéru své dcery. Když se umělecký šéf baletu Thomas Leroy (Vincent Cassel) rozhodne pro novou premiéru sezóny, Labutí jezero, vyměnit stávající primabalerínu Beth Macintyre (Winona Ryder), Nina je jeho jasnou volbou. Do souboru ale vzápětí přichází nová tanečnice Lily (Mila Kunis), která na Leroye velmi zapůsobí svou smyslností a pro Ninu se tak okamžitě stává velkou konkurencí. “Labutí jezero” totiž vyžaduje tanečnici, která umí zahrát jak nevinnou a noblesní Bílou labuť, tak Černou labuť, která představuje lstivost a smyslnost. Nina je dokonalým ztělesněním Bílé labutě, ale Černá labuť je její povaze a projevu vzdálená. To ale rozhodně neplatí pro Lily… Mezi oběma tanečnicemi se rozvíjí podivně zvrácené přátelství, které ale ničí vzrůstající vzájemná rivalita. Nina se nechce své vysněné role vzdát, ale při naplnění svého snu může překročit hranici, zpoza které už nebude návratu do normálního světa.
CinemArt CZ < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
Související odkazy
Ukaž svoji temnou stránku
Balet, to jsou něžné, křehce působící dívky, které na jevišti s nesmírnou lehkostí předvádějí náročné choreografie. Za vším se však skrývá spousta tvrdé dřiny, kruté disciplíny a odříkání. Balet je holčičí princeznovský sen, kdy chvilky na výsluní splácejí slzami a potem. číst dál
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 5.6.2021
do morku kostí mrazící krása
Jedinečný herecký koncert Natalie Portman, bez něhož by Aronofskyho Černá labuť byla jen jedním z mnoha dalších dobře natočených psychothrillerů. V podstatě jednoduchý příběh o touze po dokonalosti a z ní pramenící proměně osobnosti mladé primabaleríny je podán tak dokonalým způsobem ve kterém splývá fantazie s realitou že divák, naplno vtažený do děje, je proti své vůli otřesen i fascinován zároveň. Naprosto zasloužený OSCAR za nejlepší herečku v hlavní roli.
Hodnocení:
Přidáno: 6.8.2018
Musím sa priznať, že na tento film som čakal dlho. Dôvodov bolo hneď niekoľko: opäť režíruje jeden z mojich obľúbených režisérov súčasnosti, „balet – psychologický thriller“ a neposlednom rade mená skvelých herečiek resp. herca: N. Portman, W. Ryder, M. Kunis, V. Cassel. Po dlhej dobe som dostal príležitosť a podíval som sa na spomínaný film. Potom, ako sa spomínaný film skončil, som zostal v šoku! Len po niekoľko dní som pochopil, že to, čo som videl, je asi niečo z iného sveta. Takú dokonalosť a harmóniu som už dávno nevidel. Réžia, kamera, hudba a „divadelné“ predstavenie hercov je počas 108 minút 100% vyrovnaná a dokonalá. Z dovolením nebudem už komentovať herecký výkon N. Portmanovej – asi len toľko, že sošku, o ktorom sníva každý herec resp. herečka, získala celkom (a jednoznačne) zaslúžene. Jej herecký výkon je čistý a bezchybný. Príjemným prekvapením, aspoň pre mňa, bolo účinkovanie M. Kunisovej. Dúfam, že to, čo v tomto filme predviedla, mu dá potom veľký plus a sebavedomie v budúcnosti. Na záver by som len konštatoval 2 veci: 1) Vďaka takýmto filmom sa môže v budúcnosti zachrániť svet kinematografii. 2) Dostal som chuť podívať sa na balet – ale len na Labutie jazero od P.I. Čajkovskijho. :) Osobné hodnotenie: 100%
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 29.1.2018
To, jak na mne silně a přitom negativně film zapůsobil, nemění nic na tom, že jde o nevšední a skvěle zpracovaný snímek.V podstatě není co vytknout a kdyby postavu Leroye hrál někdo sympatičtější, možná bych dala 10/10.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 30.4.2017
Větší psycho, než Psycho
Na rovinu, kdybych věděl, v jak temné atmosféře se CELÝ !!! film odehrává, tak bych do jeho sledování nešel. Ale věděl jsem o dobrých recenzích a 80% na Fdb také jistě není náhoda.
Nicméně já nejsem jedním z těch, kteří jsou s tohoto dílka nadšení.
Jistě, Natalie Portman je prostě dokonalá. Ale i její protihráčka Mila Kunis a herec v hlavní mužské roli Vincent Cassel byli výteční. Chválit Petra Iljiče Čajkovského za geniální hudbu by bylo nošením Becherovky na Pražský hrad.
Pro mě se stal tento film dalším potvrzením faktu, že lidé dělající klasický balet jsou blázni, obětující své fyzické, i psychické zdraví, ve prospěch umění, které ocení jen hrstka nadšenců a odborníků. Nic víc.
Atmosféra snímku je pro mne až zbytečně temná, často divák jen odhaduje co je snem a co je skutečností, celkové vyznění jde poněkud do ztracena a ani tak trochu otevřený konec dílu příliš neprospívá.
Zkrátka pro mě jen poloviční hodnocení a to za dokonale zvládnutou řemeslnou stránku.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 29.4.2017
husí kůže od začátku do konce
Mám z tohoto filmu velmi smíšené pocity. Velký problém mi dělaly přechody mezi realitou a fantazií. Prostě jsem skoro nikdy nepostřehla, kdy se to Nině jen zdá a kdy je to skutečnost. A ten konec? Realita nebo fantazie? Že by se pan režisér připravoval na pokračování?
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 21.6.2016
Sebevražedná bývá touha po dokonalosti, a přesto ji v mnoha oborech vyžadujeme a oceňujeme. Scény ze samotného Labutího jezera mi přišly nepřesvědčivé, ale základní myšlenka a forma jejího zpracování byly podmanivé.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 28.4.2015
Skvely film, zaujimavy pribeh, dokonale zahrate hlavnou hrdinkou, ako keby to všetko v skutočnosti prežila, skvely vykon...
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 28.6.2014
Nevím co jsem čekala.Určitě však ne jakousi sondu do psychologie baletních hvězd a lidí,pohybujících se okolo baletní scény.Tento filmík bych určitě nedoporučila nikomu,kdo nikdy neviděl jakýkoliv balet.Prostě by nechápal a docela se nudil v očekávání věcí příštích.Pro mé já je to filmík o narušené osobnosti mladé slávychtivé baletky,její nemožně starostlivé,narušené matce a divadelním zákulisí,protkaným intrikami a závistí.Jediné co je dokonalé a nesmrtelné je hudba Čajkovského.Nic jiného mně na tomto filmíku neoslovilo.
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 16.4.2014
Ideální film na pošmournou deštivou neděli, když tušíte, že za několik málo hodin musíte vstávat do děsný práce, zatím netuše, že vás do týdne vyhodí, okolo sebe vidíte plno nesympatických xychtů z nichž jeden či více patří vaší v blízké době další ex-manželce, jež vás o všechno oškube, chcete si šlehnout ale prachy na fet došli, zálohu v práci nechtějí dát, doma je k pití už jenom okena a i ta má poněkud starší datum spotřeby začínající ještě číslovkami 199_. Zkrátka život je v pr…. A vy hledáte nějakou poslední kapku, skutečně solidní důvod, proč si votevřít žíly. Černá labuť díky svým kvalitám může být opravdu tím posledním hřebíčkem do rakve. To je samozřejmě nadsázka, ale…Život umí bejt pěkná svině, třeba i ve chvíli, kdy se zdá všechno „perfection“…
Aronofskému jsem dal první šanci s jeho prvotinou Pí. Vydeptal mě chlapec, řádně. Vzhledem k jeho dalším filmům (jež znám pouze z doslechu, trailerů, obrázků, ohlasů) jsem neměl jediný důvod myslet si, že se to s jeho zráním mělo nějak výrazně měnit. Měl jsem pravdu. Labuť je jako shledání po letech s někým, koho v jádru velmi dobře znáte, jenom ho nepoznáte na první pohled. Ač tematicky, prostředím, vizuálem, hudebně či herecky je to někde úplně jinde, podstata (či snad otisk Aronofského duše?), zůstává – deprese.
V životě jsem žádný balet neviděl. Asi nebudu první, koho po shlédnutí tohoto snímku napadlo, že na tom třeba něco opravdu je a vidět to naživo nemusí být tak špatný nápad (nebo „Bože, viděli jste to? Měli by balet zakázat!“ :-D ). A to tam ani nemusí baletit Portmanka (Čert vem, že podle slov její upovídané dublérky je jenom asi 5% jejích baletních scén skutečně jejích). Přestože na první pohled je to právě ona, kdo dělá film Černou labutí, bez „nenápadné“ pomoci pana režiséra by neměla šanci (dokážete si představit, že by jí řídil třeba Boll?!). Ano, hraje bezpochyby svou životní roli, dává zapomenout na zprofanovanou Amidalu z Hvězdných válek i třeba na výbornou, leč drobnou roličku v Návratu do Cold Mountain. Natálka téměř nesleze z plátna a já jenom zíral. Psychicky labilní, neúmyslně matkou terorizovaná Nina s duší malého děvčátka, svírána strachem, zodpovědností a velkými ambicemi mi vyrazila dech. Přestože nevidím tak výraznou změnu jejího charakteru k horšímu napříč snímkem (čistě v tom, co se odehrává doopravdy), či chcete-li onu skutečnou proměnu bílé labutě na černou. Otázka k zamyšlení – může po své transformaci na labuť černou ještě dokázat být přesvědčivě i tou bílou? Na plátně rozhodně ano.
Největší síla je ovšem bezpochyby v morálním rozkladu osobnosti baletky díky její nepotlačitelné touze po dokonalosti, která je neustále narušována strachem, rychle se měnícím v paranoiu a zoufalství. To vše díky způsobu vyprávění, kdy všechny situace sledujeme očima nebohé Niny a přesto jako „nezúčastněný“ divák (do té míry, že děj nevidíme z pohledu první, ale třetí osoby). To dává režisérovi nad divákem ohromnou moc. Může nám ukázat cokoliv a nám nezbývá než čekat, jak to bude pokračovat. Nemá cenu moc přemýšlet nad tím, co a proč se vlastně stalo protože…je klidně možné, že se to vůbec nestalo… Tohle neustálé nahlížení do baletčina nitra má sice za následek jistou mou zmatenost ale výborně napomáhá vskutku hutné atmosféře. Místy doopravdy hororové. A tady následuje jediná má výtka – mám dojem, že režisér Aronofského kvalit nemá zapotřebí používat laciných, leckdy dokonce i předvídatelných lekaček, ač musím uznat, že jsou opravdu děsivě působivé...i když - na scénu v nemocnici s nožem to nemá. Běhal mi mráz po zádech.
Ale není to celé jenom o Nině (asi jenom z 80% :-) ) Vincent Cassel má bezesporu velké charisma i když mu trochu škodí, že jsem ho od první scény naprosto přesně odhadl, Mila Kunis je krásná baba (promiň Natálko, ale v tomhle směru a v tomhle filmu tě poráží) Winonu Ryder jsem viděl naposled…ehm, v Přátelích?! :-D a Barbara Hershey je zcela a totálně na pěst (to je poklona). Audiovizuální stránka je úchvatná. Vůbec nevadí, že celý snímek stál jenom pár milionů dolarů. Na depresivně šedivé (nebo černo - bílé?) prostředí není potřeba utrácet statisíce za triky. A Clint Mansell se, díky hudební složce v tomto filmu (nebo za to může Čajkovskij? nepřímo určitě ano), posouvá mezi mé oblíbené skladatele filmové hudby. Předposlední zmínku si zaslouží erotická scéna mezi Lily a Ninou. Věřím, že po uvedení musela být na internetu velkým hitem a za sebe říkám, má něco do sebe (nejen z prasácko-šmíráckého, ale i uměleckého pohledu)…Poslední je finále. Pokud jsem si celou dobu říkal: „Ten film je vážně dobrý.“ Po velkolepém, mrazivém finále končím podobně jako Nina. Perfect. Téměř.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 24.8.2013
Kam až může zajít touha po dokonalosti? Co byste pro ni obětovali? Přátele? Rodinu? Zdravý rozum? Svůj život?
Nina je baletka - ač dospělá, stále spíše panenka či šachová figurka, se kterou ovládá tu matka, tu umělecký ředitel Thomas. Tahle drobná bytost hnaná touhou po dokonalosti je kvůli ústřední roli v Labutímu jezeru ochotna cvičit hodiny, je dokonalou Bílou labutí, křehká, nevinná. Ale postrádá onu lehkost a dravost Černé labutě. Při zkoušení role se čím dál tím hlouběji noří do nebezpečných zákoutí své duše, ze kterých již není úniku. Stává se dokonalou a přesto lidskou troskou.
Darren Aronofski přímo miluje prozkoumávání lidské duše, odhalování nejniternějších představ, přeludů, chtíčů a nebojí se ukázat temné stránky lidské existence. Což samozřejmě není pro každého diváka. Zároveň každý jeho film zaručuje herecký koncert zúčastněného ansámblu hvězd větší i menší zářivosti. Black Swan je od začátku do konce psaná pro Natalii Portman, která se dokázala proměnit v "dokonalou" baletku. Ani ostatní herci ale nezůstávají se svými postavami pozadu - zaujme Vincent Cassel coby Thomas, pro kterého je každá primabalerina "princeznou". Pro mužské oko je příjemné podívání na Milu Kunis, jejíž Lily představuje opak Niny. V každém svém záběru také zaujme Barbara Hershey coby matka hlavní hrdinky i Winona Ryder alias bývalá hvězda souboru Beth.
Samozřejmě by film byl poloviční bez skvělé kamery a hudby, která vyzdvihuje film o příčku výš.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film