Některé interpretace mě upřímě pobavily - čímž ovšem nechci říct, že sám jsem poselství filmu odhalil. Kdo neviděl, neuvěří. Po celou stopáž jsem byl nalepený na obrazovce svého počítače a připadalo mi, že s každou přibylou vteřinou filmu vyprchávám ze svého pokoje; to jsem si uvědomil až s doznívající Zarathustrou a titulky, které jsem s dokořán otevřenou pusou dodíval až do konce, kdy jsem se z toho všeho jaksi "probral". Následující poznámkou stoprocentně zneuctím památku filmu i jeho tvůrce, ale já si to můžu dovolit, neboť není větší fanoušek Kubricka, nežli já: Tak tedy, pokud se někdo chce legálně zfetovat, nechť vsune do svého dvd přehrávače Vesmírnou odysseu.;-)Btw: Pokud někdo shlédl Magical Mystery Tour, možná se i jemu jako mě přihodilo, že se mu v závěru Vesmírné odysey nakrátko vybavila píseň Flying a (hlavně) její doprovodná filmová sekvence.;-)
Francis Ford Coppola, John Milius, ani Martin Sheen už nikdy v životě nepřekonají to,co ukázali ve filmu Apocalypse Now. Pasáž u mostu v Do Lung je pro mě nejtypičtější ukázkou neschopnosti americké armády ve Vietnamu. Viděl jsem Redux verzi a i přes její délku to nic nemění na mém názoru. Katarze, jež mi film přinesl, je srovnatelná s tou po skončení Vesmírné odysey. Tohle je klenot nejen válečné kinematografie......... A hlas Marlona Branda na pásce mě straší dodnes....... (Taková zajímavost na závěr: Hudbu k filmu měl původně místo Doors složit samotný John Lennon, kterého o to Francis žádal osobně, ten ovšem odmítnul, dal přednost rodinnému životu.)
Hodnotím první polovinu Extendet version, zbytek shlédnu až mi pojedou titulky. Možná, že některé šokuji následujícím výrokem, ale když uvážím, že můj komentář bude někde úplně vespod a tudíž ho málokdo uvidí, unáhlím se: První setkání s baronem a jeho synovci je nejlepší scénou v dějinách kinematografie! Bože, to byla síla. Uf a je to venku. Přiznám se, že Duna (aspoň její první polovina) je fenomenální, plná těžké ocelově šedé atmosféry odcizení ( trochu připomínající Eraserhead a Sloního muže) a strachu z pomalého plynutí, které v sobě jakoby skrývalo něco děsivého. U scény, kdy Paulovi popelnatí ruka, u originální úvodní obrázkové sekvence nebo vévodova zranění doktorem (a zároveň Benem z Modrého sametu, co umí tak krásně zpívat...) takřka slintám blahem. Navíc má tento film nejúžasnější začátek, jaký může pohádkovo/sci-fi film mít a to pomalý nájezd kamery do knihy, takže si divák připadá, jako by byl přímo unášen do toho úžasného a kouzelného světa Herbertovy Duny. Skvostné, tleskám, možná to neslyšíte ale já opravdu tleskám. Mimochodem, myslím si, že bitevní sekvence byly schválně tak nehorázně špatně natočené, což jen podtrhuje mistrův vytříbený talent. Dodíval jsem to a můj názor to jen upevnilo. Bohužel jsem neviděl souboj Paula Atreida s baronovým synovcem, kterého ztvárnil Sting. Ale i tak, jsem nadšen, spokojen, děkuji.
Tak tohle si užiju. Neměl jsem v úmyslu psát k tomuto filmu své postřehy, zhruba do chvíle, kdy na scénu vešli, lépe řečeno doplachtili tzv. mozkomoři (to je tak děsivé pojmenování, tohle "mozkomoři", že se z toho budu aspoň týden pravidelně pomočovat), no a já pochopil, že budu muset být buď na Amazonských drogách, nebo jsem to letos s tou marihuanou přehnal. K mé smůle jsem dokoukal i zbytek, abych ve finále nabyl dojmu, že chyba nebyla ve mě, nýbrž ve filmu, mohu - li tady o něčem podobném vůbec hovořit. A já myslím, že nemůžu. Takže, abych objasnil tři hvězdy, které jsem téhle reklamě na nejrychlejší koště světa milosrdně udělil: Zasloužily se o to scény s panem popravčím (sympaťák téměř jako já), geniálně komické zvraty v chroptící chýši, kde se postupně setkal téměř celý učitelský sbor a taky za atmosféru, která občas vykoukne z nějaké černé díry, kam se, střídána nechtěně legračními klišé po většinu filmu vytrácí. Ehm, zapoměl jsem pozanmenat, že Johna Cleese jsem se nedočkal (abych se vyhnul případným nadávkám, kterým se tak jako tak nevyhnu: byl buď vystřižen, nebo je to moje chyba, asi jsem ho přehlíd) a postavy z předchozích dílů se na mé obrazovce míhaly rychlostí takřka světelnou (Tedy skoro jako jako v Twin Peaks:Fire walk with me). Výslekem toho je smutek, který bez špetky svědomí oddělal ideu, že tuhle sérii někdy dokoukám.
Pravda, Iron Maiden a jejich "Rockové Rio" patři mezi ohromujici, mluví o tom i jejich pravě vydana deska Brave new World kterou predvedli spolecne v čele s frontmenem Dickinsnem, Již začáteční skladba The Wicker Man Mě ohromila na tolik, že jsem běžel do nejbližšího shopu s DVD nosiči a tuto desku si zakoupil.
Tento "film" je natolik zvrhlý, že když řeknu, že je zvrhlý, tak urážím všechno, co je zvrhlé. Troška je zřejmě na drogách a lidé, kteří se v tomto skvostu vyskytují (všimněte si, že neříkám herci) zde předvádějí něco, co prostřednictvím českého jazyku zatím nedokáži definovat........... A to je asi všechno.
Přestože mi byla hlavní protagonistka krajně nesympatická a při scéně, kdy policistova dcerka vypnula proud a její tvář tak padla do tmy, mi dokonce připomínala Marlona Branda v Apokalypse, nic to nemění na mém učarování pro tento film a speciálně pro duo Francis Ford Coppola - Rober Duvall. Francisovi vděčím za krásný a nadstandartní filmový zážitek a Robertovi - vlastně za to samé, ale především za jeho jízdu na motorce před jedoucím autem Shirley Knightové. No prostě nááádhera.
Jediný důvod, proč jsem k tomuto skvostu ještě nic nenapsal, je fakt mé nynější tvůrčí impotence. Netkví v tom, že bych byl z tohoto snímku znechucen, nebo na rozpacích. Tohle je giniální v každém směru... Všimli jste si podlahy v Henryho domě? Je shodná s podlahou červeného pokoje ze seriálu Twin Peaks. Po prvním shlédnutí jsem si říkal, že tohle už si hned tak nepustím, ale zřejmě se ze mě stal šílenec a začínám toužit vidět to znovu. Když si tak čtu tenhle komentář, říkám si, že by mohl klidně fungovat i jako odstrašující příklad toho, co může Mazací hlava udělat s relativně normálně smýšlejícím člověkem. Nemyslíte?
,,Surrealistům se nepodařilo prosadit kolektivní mýtus, ale stvořili jej podle romantické metody, to znamená tak, že čerpali v nejintimnější hlubinách ducha." Řekl Michael Lowy. Stanleymu Kubrickovi nikdy nešlo o vykreslení duševních stavů, pocitů, dojmů, nebo něčeho tak pomíjivého, jako je třeba láska........ Stanleymu šlo vždy jenom o dokonalost a absolutní zážitek na úkor divákova pocitu odcizení (a za to ho zbožňuji.;-). A stejně tak je tomu i ve filmu Mechanický pomeranč. Nemá cenu tady rozvádět surrealistické úvahy, které mistr vyhnal tak vysoko, že by snad mohly dosáhnout na Pop art a polechtat ho na noze. Tento film se nedá jasně zaškatulkovat, myslím, že se pro něj hodí jediné označení: Film Stanleyho Kubricka. Nikdo jiný nemohl natočit Burgessův apel na společnost tak, jako on, dokonce ani Andy Warhol. A to se Brentově vizi o “snovém racionálnu“ ve svém filmu Vinyl přiblížil daleko víc, než David Lynch v kterémkoliv ze svých kouzelných úletů.
Jak už prohlásil Mick Jagger, jedná se oprvdu o "Americký mistrovský kousek", který už David zřejmě nikdy nepřekoná. Film je doslova nasáknut temnou atmosférou, plnou zla, vyčkávajícího někde hluboko pod zemí, zakopáno pod červenými růžemi a žlutými tulipány. Dennis Hopper nádherně přehrává a doplňuje film o další originálně šílenou postavu, kterými se to v Lynchových filmech jenom hemží. (Co si budeme nalhávat, vždyť to na něm tak zbožňujem.) Jednou uvidíte záběr přímo bijící do očí svou zbytečností, což však kladu za vinu nemilosrdným producentským nůžkám. Nebudu nijak přehánět, když řeknu, že se jedná o jeden z nejlepších filmů, co jsem doposud viděl, ve svém žánru (pokud jej jde s určitostí identifikovat) ovšem jasný vítěz.
Myslím, že hlavním důvodem, proč tenhle film majorita z vás tak odsuzuje, tkví v tom, že si jej v hlavě nutně transformujete do hororu. Po přečtení zdejších komentářů jsem od filmu čekal béčko se snahou zaujmout prostředím první světové války, ale dostalo se mi (na to, že se jedná o debut) vcelku kvalitní podívané, a to nemluvím pouze o napětí, ale i o nasnímání (bohužel jediné, protože už nezbyly peníze) bojové sekvence. Horor to jistě není, ale myslím, že to nebylo ani režisérovým záměrem. Michael Basett natočil psychologický thriller s mnoha originálními nápady, jmenovat bych mohl například ten s hlínou země nikoho, krvácející cizí krev miliónů zbytečně padlých, či úžasnou surrealistickou vizi bojiště jako přírody, používající proti člověku ostnatý drát, tedy jeho vlastní vynález a nechvalně známý symbol zákopové války. A při scéně s německým pěšákem v bahně mě, než se vše prakticky vysvětlilo, opravdu mrazilo v zádech. Jo a abych nezapoměl, Mrtvá hlídka je rozhodně lepší než Bunkr, nejen proto, že si narozdíl od něj na žádnou pafilozofickou sondu nehraje...
Bylo to neuvěřitelně uhrančivé... Hollywood, zářící tmou tisíci okny rozsvícených pokojů, až to vypadá, jako by se nebe s hvězdami zrcadlilo v jeho bulváru. A do toho hudba, nejkrásnější hudba, kterou jsem kdy slyšel, doprovází automobil po spící silnicí - Mulholland Drive. Jenže zlo, co se ukrývá pod povrchem, se právě v takovýto okamžik probouzí a dovoluje tajemným postavám vynořovat se za zdmi restaurace Winkies, kovbojům na osamělých rančích se smrtelným klidem recitovat zneklidňující filozofie, infantilním důchodcům měnit velikost a posluchačům v jednom zvláštním klubu zaslechnout hudbu, přestože v něm není kapela. Myslím, že v případě MULHOLLAND DR. můžeme mluvit o filmu, který přestal být rozpohybovanými obrázky, a stal se neuchopitelným pocitem.
Film plný zašlé romantiky, hrdinských činů a všelijakých příšer, chrlících oheň, kde nechybí velká láska a neméně velké dobrodružství. To celé doplňené výbornými počítačovými efekty a hudbou Howarda Shorea (závěrečná píseň v podání Annie Lenox - zpěvačky Eurythmics - člověka donutí na chvilku zavřít oči a jen tak bezstarostně poslouchat.) Já, starý, plísní prolezlý romantik, který v téhle době už asi nemá co pohledávat, byl na výsost spokojený, možná jen těch uplakaných proslovů nad umírajícím, končících přežvýkaným záběrem na doširoka otevřené oči zesnulého, či nečekaně očekávaných zezadu provedených zapíchnutí, samozřejmě na poslední chvíli, kdy se nepřítel už sápe po hrdinovi, myslím, bylo ve filmu zbytečně mnoho, ale i tak se jedná o úžasnou popcornovo - filsofickou (nejkrkolomější přirovnání pod sluncem, já vím) záležitost. Konec (cca posledních 20 minut) je pro mě meditativní záležitost. ;-)
Sladké souznění hudby Howarda Shorea (Mlčení jehňátek, Se7en, Moucha, Pán prstenů...), navozující ve vás v doprovodu symbolů, podobným kaňkám Roschachova testu, pocit odtažitosti, chladna, které jako by jste už někde pocítili... Snímek plyne velmi pomalu a režisér má čas vykreslovat charakter nejenom hlavího protagonisty, ale i jeho oklí. Dodnes nevím, co si mám o Dennisu Cleggovi myslet. Jeho postava je jakoby zhmotněný příběh všech šílenců, viděný očima někoho cizího, ve společnosti považovaného za "normálního". Rozhodně se jedná o úžasný film s rukopisem velmi nadaného šílence Davida Cronenberga a mě nezbývá nic jiného než ho všem příznivcům (nejen) filmového umění vřele doporučit.
Ale nebylo to špatný. K mému překvapení, který na to šel jenom kvůli ústřednímu hereckému duu a hlavně Alanu Aldovi, kterému to dlužím za krásné chvíle, strávené před obrazovkou, když byl ještě Hawkeym Piercem. Jenom bych vytkl, že elektrický šok ve vaně je vážně jenom laciné zalepení huby těm, co by pátrali po vysvětlení Nickova "obdaření". Připadá mi to, jako kdyby impotetní scénáristé prostě nevěděli, jak to odůvodnit, a natočili první možnost, která je napadla.
Poprvé to pro mě byl jenom velmi dobrý film... Podruhé už jsem nekroutil hlavou nad vámi toliko užívaného termínu "kultovní" a též se stal jedním z vás, co propadli tomuhle "magorovi z videopůjčovny". PF je víc než vhodným kandidátem na prestižní místo ve filmotéce kteréhokoliv individua, popřípadě existence, jež alespoň jednou v životě zavadila o pojem "filmová kultura", tedy i Hellblazera:)))No, abych to zkrátil - podívejte se na to, vy, jež jste se s tímto výtečným dílem něměli tu čest seznámit, nebo na vás uvalím svou pomstu a vy seznáte, že jméno mé je... Já si to jdu pustit potřetí.
Sám doma 3? Vtip, který má důležitou vadu. Není směšný. Nebojte, budu stručný, tento film je typickou ukázkou humoru, kterým se dáví americká populace. Je škoda slov, obětovaných tomuto několikrát přežvýkanému psímu žrádlu. Konec.Brrr. A mám to za sebou.
Detektiv NYPD Ray Vecyo je nejlepší vyšetřovatel všech dob!!! A Jessica se může zahrabat i se svým psacím strojem. Některé zápletky jsou sice při nejmenším naivní, ale jsou plně vyváženy Kanadskou dvojicí “slušný jízdní policista a hluchý vlk Diefenbaker“. A mimochodem, na rozdíl od ostatních, mě se prdící konstábl Leslie Nielson zdál velmi směšný.
Za mraky pro mě bylo DOSLOVA probuzení z letargie, takového filmového "zimního spánku". ;-) Tenhle film člověk vychutná až v určitém období života, do kterého dospěje, nebo aspoň v momentu, kdy si jako dospělý připadá - každopádně, věci, zažité a předcházející projekci, mě přes svůj negativní dopad pomohly přiblížit se filmu a pochopit ho jako alegorii: Mladí lidé, recitující, tím, jak vážně se berou, až směšné úvahy o různých typech lásky a jejího co nejvíc praktického využití v životě (a naopak), to jsou zkrocené šelmy z Danteho lesa; slova, vyplňující skoro tři hodiny času před obrazovkou a kterými se ti lidé dorozumívají bez věcného výrazu ve tváři, to přece nejsou vážně míněné názory, lidé, kteří je vyslovují, nejsou jejich pravými zastánci!, skutečná myšlenka čeká až na samotném konci. Mladí lidé jsou jenom prostředky k jejímu "vyslovení" a já náhodou napnul uši. A myslím, že mi ta náhoda pomohla překonat spoustu překážek, které přede mnou byly kladeny (a ani na vteřinu nepochybuji, že kladeny budou :-) ,podobně jako John Malkovich kráčel s podivnou jistotou po městě a pláži, tak i já budu moct kráčet svým životem. Btw: Scéna s Marcellem Mastroiannim je NÁDHERNÁÁÁÁÁÁ!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! A Bono je hudební génius, seč mě ty jeho boje za záchranu deštných pralesů v Jižní Americe, nebo co to vlastně dělá, nehorázně štvou.
Myslím, že mých pět hvězdiček dává jasně na jevo, co je jejich autor zač. Ano, nebojím se přiznat, že mě ty divné postavy, divné události a prostě divnost sama na Lynchových filmech tak strašně baví. Zběsilost v srdci je BEST OF DAVID a možná i BEST OF CINEMATOGRAPHY. Tento film mi naprosto sednul a dodnes sháním po obchodem sako z hadí kůže...
Nikdy nebylo téma druhé světové války zpracováno Hollywoodem tak sugestivně. Nemusím tady psát žádné sáhodlouhé komentáře, ten pocit, který ve mně film vyvoval, vystihnout stejně nedokážu. Při některých pasážích mě vyloženě mrazilo v zádech (Statek s ruskými ženami, Delimitace). No a k tomu si ještě přidejte věčného kovboje Jamese Coburna jako německého desátníka.