Obsah filmu Mulholland Drive
Americký kultovní režisér David Lynch, známý svými snímky Mazací hlava, Sloní muž, Modrý samet, Zběsilost v srdci či seriálem Městečko Twin Peaks, neustále překvapuje. Tentokrát přišel opět s filmovým dílem, jež nabízí komplikovaný a záměrně matoucí děj.
Jednou z hlavních hrdinek je začínající herečka Betty Elmsová, která přijíždí do Hollywoodu plná dychtivých nadějí. Brzy však zjišťuje, že pod blýskavou fasádou města iluzí se skrývá jakési temné tajemství. Neméně důležitými v příběhu jsou i další postavy: osamělý režisér Adam, hereččina bytná i mladá servírka Diana, a také k smrti vystrašená žena, jež ztratila paměť po noční autonehodě...
Americký kultovní režisér David Lynch, známý svými snímky Mazací hlava, Sloní muž, Modrý samet, Zběsilost v srdci či seriálem Městečko Twin Peaks, neustále překvapuje. Tentokrát přišel opět s filmovým dílem, jež nabízí komplikovaný a záměrně matoucí děj.
Jednou z hlavních hrdinek je začínající herečka Betty Elmsová, která přijíždí do Hollywoodu plná dychtivých nadějí. Brzy však zjišťuje, že pod blýskavou fasádou města iluzí se skrývá jakési temné tajemství. Neméně důležitými v příběhu jsou i další postavy: osamělý režisér Adam, hereččina bytná i mladá servírka Diana, a také k smrti vystrašená žena, jež ztratila paměť po noční autonehodě na nedaleké Mulholland Drive. Nebezpečím prodchnuté pátrání po identitě nové známé pohlcuje Betty stále víc…
Film, ke kterému si režisér David Lynch napsal také scénář, je namíchán z fantastických, surrealistických a hororových prvků (trpaslíci, závěsy) a svým žánrem se pohybuje někde mezi detektivkou, thrillerem a filmem noir. Vynikající kamera Petera Deminga pak společně s hudbou známého skladatele Angela Badalamentiho vytváří krok za krokem jakousi atmosféru oživlého snu. Snímek byl původně zamýšlen jako úvodní část stejnojmenného seriálu, jehož další epizody ale nebyly na zásah televizních producentů nikdy natočeny.
V anglickém znění s titulky.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
Artcam, Pannonia Entertainment |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
anglická |
|
|
Distribuční verze: |
dabováno, s titulky |
|
|
Zvuk: |
Dolby Digital (SDDS/DTS) |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
19.5.2022 |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Mulholland Drive >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení:
Přidáno: 2.9.2017
PROCESOR!
Režie David Lynch. Zvyknul jsem si, že má trochu "jiný" filmy. Záměny identit, dějový regrese apod. Vlastně přemýšlím, že ten film nemůžu spravedlivě ohodnotit a okomentovat, protože mu prostě nerozumím a nerad bych negativně ovlivňoval budoucího diváka.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 18.2.2015
Mulholland Drive amerického režiséra Davida Lynche nás přivádí do mystické časové smyčky, ve které se střídá sen s realitou a pocitem viny hlavní hrdinky. Je však velmi obtížné definovat přesnou hranici mezi realitou a snovým světem. Do jisté míry je tento snímek prazvláštním způsobem znepokojivý, nicméně nás právě tou svou zvláštní potemnělou a hypnotickou atmosférou láká ponořit se hlouběji do Lynchova světa jeho mysli. Mnoho otázek před námi vyvstává a my na ně začínáme hledat odpovědi s touhou rozluštit jednotlivé indície Lynchova filmu. Tento film můžete vnímat několika způsoby. Buď se budete snažit hledat jednotlivé roztroušené indície velmi mistrně skryté ve filmu a skládat je do nějaké smysluplné mozaiky, nebo se jen ponoříte do atmosféry filmu a necháte se unášet svými pocity. Jeden i druhý způsob vás však dovede na Mulholland Drive. Při této cestě na vás může padat úzkost, kdy se můžete začít cítit omámeně a ztraceně. A může se vás také zmocnit pocit jakési blíže nedefinovatelné psychické schizofrénie, pokud se až příliš ztotožníte s hlavními postavami filmu a necháte se temnou a úzkostlivou atmosférou filmu až příliš strhnout a pohltit. Jsou zde mnohé scény, které bychom mohli označit za jednoduché, ale tím, že jsou natočené právě Lynchem, dostávají úplně jiný rozměr, kdy jejich prostřednictvím v nás David Lynch vyvolává zvláštní druh jemného vlnění úzkosti, znepokojení až postupně se stupňujícího napětí. Například dialog mezi dvěma muži ve Winkie´s restauraci. Navíc jsou tyto zdánlivě jednoduché scény znásobené důmyslně vybranou hudbou na pozadí a mistrným pohybem kamery. To jsou všechno jemné detaily, které se však stávají důležitou součástí výsledného vyznění té které scény. O Lynchově tvorbě můžeme hovořit jako o bizarní projekci stavu jeho mysli, ale jsou to projekce, které jsou součástí něčeho daleko většího a smysly neuchopitelnějšího než je náš trojrozměrný svět. Kdo se tento svět snaží poodhalit a přijmout do své vlastní reality, stává se součástí Lynchovi projekce jeho vlastní mysli. Když potom vezmeme do úvahy, že je vše propojeno, potom poznáváme, že stejná projekce Lynchovi mysli je zároveň i naší vlastní projekcí. A to je velmi znepokojivé už samo o sobě. Avšak v člověku je vždy něco temného a záleží jen na něm, zda-li tuto temnou stránku své duše bude mít pod kontrolou, nebo ji nechá zmocnit se ho.
Hudební kulisa je stejně znepokojivá jako samotný film. Je součástí celého příběhu. A stává se důležitou součástí některých scén, jako je například ta z kabaretu Silencio, kdy kouzelník začíná provolávat:
„Není tu kapela“
„Nemáme kapelu“
„Tohle všechno je ze záznamu.“
A vy vidíte tu zpěvačku a slyšíte ji zpívat. Tu nádherně tesknou hudbu. A potom ji spatříte, jak na pódiu odpadne, ale píseň trvá dál. To je vrcholný okamžik skutečně silného momentu, kdy se mne osobně zmocňuje něco velmi nedefinovatelného. Jakýsi blíže nespecifikovatelný pocit, že se nacházíte v cizím snu, kde by jste vlastně ani být neměli. Na tomto místě si je možné uvědomit tu výjimečnou Lynchovu absurditu, před kterou byste chtěli utéct, ale zároveň vás něčím jedinečným přitahuje a vy zůstáváte tam, kde jste a necháváte se unášet stále hlouběji do modré krabičky, která vás nakonec pohltí svou temnotou, jako teleportačním výtahem mezi snem a skutečností. Na podobných místech jako v kabaretu Silencio se setkáváme s genialitou Lynchovi tvorby, kdy zvuky trvají, i když by už vlastně ani neměli, protože už není těch, kteří by je hráli anebo zpívali. To ve mně evokuje představu, že i náš trojrozměrný svět je jen záznamem toho, co trvá věčně. A to je do jisté míry opět pro mne velmi znepokojivé zjištění.
A tu už vám nezbývá nic jiného než se nechat pohltit onou modrou krabičkou, protože je to pocit tak schizofrenní, že chcete před tím vším utéci. A právě modrá krabička je tou cestou z té časové smyčky, ve které jste se ocitli. A vy tušíte, že je to právě ta modrá krabička, která vede k vašemu prozření.
Přiznám se, že tvorbu Davida Lynche miluji, protože v ní objevuji úžasný prostor a hloubku. David Lynch je skutečným filmařským režisérským Mistrem, který své filmy skládá jako puzzle, ale výsledná mozaika je pro mne osobně pokaždé vrcholným filmařským zážitkem a jedinečným uměním.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 3.9.2014
co jiného čekat, než úlet
Příběh se vyvíjí záhadně a zvláštně, pár bizardních scén,to mám ráda, Naomi je roztomilá a krásná, Rita je tajemná. Pak střih, běs, úlet,všechno je jinak. Krabička, klíč, láska, zklamání, teta není, nic není jak se zdálo být, totální úlet. Tak se vracím, přemýšlím, namáhám si mozek, snažím se být chytrá, vymýšlím teorie, řešení, rozuzlení. Pak to vzdám a najdu na netu celkem kloudné vysvětlení, které mě jakš takš uspokojí. Film za uškvaření šedé kůry mozkové:-)
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 1.3.2014
Nejde o význam, jde o dojem a tenhle film má úžasnou atmosféru. Scéna s kafem, nebo Coco, opravdu čistě vykreslená postava, je naprosto bez chyby. Tady nejde o děj, tady jde o perfektně namíchanou směsici pocitů, kterou ve vás zanechá. Vykašlete se na otazníky, tady o ně nejde.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 30.10.2013
Proč recenzovat film jedenáct let po jeho vzniku? Protože jsem ho nedávno znovu shlédl a chtěl připomenout a doporučit všem, kteří z nějakého důvodu neměli tu čest. Pro Lynchovy fanoušky je tento příspěvek patrně nošením dříví do lesa, pro ty, kteří chtějí Lynche teprve objevovat, je to možná pro začátek nejpřístupnější film. Narativní postupy Lynche jsou samozřejmě originální, nelze očekávat souvisle odvykládaný příběh, ale příběh tam je, a při soustředěném sledování filmu se dá pochopit. Zejména však vizuálně a svoji poetikou zcela pohlcující dílo.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.10.2013
Mam dve otazky k tomuto filmu. Dokaze niekto presne vysvetlit tu scenu v restauracii kde jeden chlapik rozpovie tomu druhemu svoj desivy sen...? A druha otazka...Je mozne prist na to kde presne zanechal najomny vrah ten modry kluc a kde ho hlavna hrdinka nasla...?
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 11.8.2013
10/10
... A JEŠTĚ NĚCO ! NESNASIM VAS ZA TO VYSVETLENI V POPISE! ZNASILNILI STE TENTO FILM TIM ZE SI KAZDY MUZE PRECIST O CEM TO JE! TIM PADEM JSTE NAPROSTO ZKAZILI VESKEROU DIVAKOVU FANTAZII ! LIDI NEČTE TE TO... VYSVETLENI NENI JEN JEDNO ! KAZDY SI MUZE NAJIT TO SVOJE...
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 30.5.2013
Hypnotické, nadpozemské…. Myšlenkový labyrint Davida Lynche. Zdrcující dílo, při kterém se mi těžko dýchalo. Lars von Trier vyzařuje své démony ve filmech formou vizuálních obrazců - David Lynch jde hlouběji do divákova nitra, dokáže ho přes celou svou minutáž držet za ruku a doprovázet ho peklem, kterým si v nejtemnějších snech nedokážeme představit. Během téhle výpravy se nám těžko dýchá při pohledu na jeho kompozice, _______ jsou hypnotické, kulisy surrealistické, zvuky psychedelické a jeho rafinovaný záměr má těžký dopad na naší psychickou stránku a lidské chování. Otevře nám temného pasažéra, který se v nás nachází. ******* Část s tajuplnou modrou kostkou v záběru při pádu na zem mě David Lynch dostal do hypnózy a mám chuť' se už nikdy neprobudit ******* Do nejmenšího detailu promyšlená s velkými potížemi "pochopitelná" hra s divákem, na jejímž konci sami nevíme, jestli nejsme náhodou uprostřed jakéhosi rafinovaného herního systému, nebo nám udělal David Lynch další díru do hlavy.
Reklama
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 9.2.2013
Hrozný hrozný film. Je mně úplně jedno z čeho autor vychází i co tím chtěl říci. Začíná zajímavě, je napínavý, záhadný, hudba stupňuje napětí. Jenže se nikam neubírá, přibývá osob, které se ve snímku jen mihnou, aniž tušíte proč a dál už to je na vytočení. Bizarní - to on opravdu je, zrovna když jsem si říkala, kam se poděli ti důchodci, co se tak nasmáli v tom taxi, a kdo to sakra vůbec byl - tak vida - zrovna se objevili, drápali se značně zmenšení skulinou pod dveřmi a zase se smáli a vrhali se po hlavní hrdince, až si vystřelila mozek z hlavy. Ještě tak dva filmy od Lynche podobného ražení, udělám to taky. Zrovna tak se mně znechutilo "Městečko Twin Peaks", které chtělo být tak záhadné, až bylo nakonec směšné. Ale nevím, možná jen já nejsem, čím se zdám být :-(
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 22.9.2012
Pro mě nezasvěceného a neznalce Lynche byl film hromadou zvláštních zajímavých ale nesouvisejících a zarážejících scén. Velmi zajímavá byla kamera a hudba - tajemno z mnoha scén přímo sálalo, ale celkově mě nenapadá nic co bych si z filmu odnesl - vše jsem si začal dávat trošku dopořádku až s přečtením obsahu.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film