Obsah filmu Želvy mohou létat
Všechny války a násilí přinášejí smrt, utrpení a ničí budoucnost. Kdekoliv se lidé na sobě dopouštějí násilí, jsou kolem vždy i bezmocní svědkové a oběti zároveň – děti. Jejich šokující příběhy média nezaznamenají, z bombardérů, tanků a vojenských velínů nejsou vidět. Ony však, pokud přežijí, tyto strašné zkušenosti s sebou nesou do budoucnosti.
Film jednoho z nejpozoruhodnějších íránských režisérů současnosti Bahmana Ghobadího Želvy mohou létat byl natočen v autentickém prostředí kurdského utečeneckého tábora na irácko-tureckých hranicích v roce 2004 a vrací se do období několika týdnů před americkým útokem na Irák. Ghobadí, sám kurdského...
Všechny války a násilí přinášejí smrt, utrpení a ničí budoucnost. Kdekoliv se lidé na sobě dopouštějí násilí, jsou kolem vždy i bezmocní svědkové a oběti zároveň – děti. Jejich šokující příběhy média nezaznamenají, z bombardérů, tanků a vojenských velínů nejsou vidět. Ony však, pokud přežijí, tyto strašné zkušenosti s sebou nesou do budoucnosti.
Film jednoho z nejpozoruhodnějších íránských režisérů současnosti Bahmana Ghobadího Želvy mohou létat byl natočen v autentickém prostředí kurdského utečeneckého tábora na irácko-tureckých hranicích v roce 2004 a vrací se do období několika týdnů před americkým útokem na Irák. Ghobadí, sám kurdského původu, se rozhodl jej natočit poté, co těsně po skončení americko-irácké války přijel do Bagdádu a stal se osobním svědkem otřesných dětských osudů, které za sebou poslední konflikty zanechaly. "Děti jsou totiž v každé válce jejími prvními oběťmi. Každému to bylo ale úplně jedno. Rozhodl jsem se natočit protiválečný film."
Děti, které v Ghobadího filmu vystupují, jsou samozřejmě neherci. Jejich výkony však působí nesmírně autenticky. A ve světě neexistuje režisér, který by dokázal s takovou znalostí a přesvědčivostí odhalit skutečný život obyvatel těchto krajů, známých v západní Evropě jen z populistických hesel, jimiž se ohání světová politika.
Film, který je prvním iráckým filmem natočeným po pádu Saddáma Husajna, viděli diváci rekordních osmdesáti filmových festivalů! A o tom, že Ghobadího nemilosrdná, syrová výpověď zapůsobila po celém světě, svědčí řada čtyřiceti mezinárodních a tří národních cen.
(Česká televize) < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 26.11.2022
Želvy mohou létat - když šlápnou na minu
Zvláštní film o národu, kterému svět upírá právo na samostatnou existenci. Snímek z kurdského utečeneckého tábora na írácko-tureckých hranicích krátce před americkým útokem na Írák.
Hlavními aktéry jsou především děti, které možná úplně nechápou politické a válečné dění kolem sebe, ale snaží se přežít jak se dá. Spousta z nich je zmrzačených - někomu chybí ruce, jinému zas noha, ale i tak se musí nějak živit - třeba sběrem min na minových polích, které pak prodávají překupníkům. Smutný film o válečném běsnění, ať už v souvislosti se svržením Íráckého prezidenta Saddáma Husaina nebo nepodloženém tvrzení západních zemí o vlastnictví zbraní hromadného ničení.
Nahlížení na vyhrocené politické problémy mocných skrz pohled bezbranných dětí je v tomto filmu pojato velmi zvláštním způsobem - od pevné a fungující hierarchie v dětské komunitě, přes přirozenou touhu po informacích, nadpřirozené schopnosti předvídat budoucnost bezrukého chlapce, až po první lásku v tomto šíleném stavu věcí.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 9.11.2011
Obsazení dětských neherců, navíc zmrzačených, do protiválečného filmu může být vnímáno jako citové vyděračství. Ale režisér si tu k dosažení burcujícího účinku už ničím dalším nepomáhá. Žádné osvědčené filmařské fígle, sladkobolná hudba nebo zjednodušující schémata, tohle je autentický pohled do světa, v němž utrpení je bohužel naprosto všední věcí. Prostředí utečeneckého tábora, v němž pan Satelit jako dětský Kmotr svoje chráněnce pevně ovládá ale netyranizuje, spíš jim pomáhá přežít, je krutou realitou, ne konstruktem filmových ateliérů a samo o sobě nese dramatický náboj filmu. Tragický příběh, který je do něj zasazený, už jen dokresluje ten chmurný a přece život oslavující obrázek.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 18.2.2011
Tak tenhle film jsem videl az v Tv a musim rict ze se mi zaryl do pameti.Tak silny pribeh jen s detskymi herci opravdu zaslouzi pochvalu.To co se ve svete deje je fakt nekdy des...Doporucuji Vse co maj radi kvalitni film.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 17.8.2010
uchvatné
Ani nevím proč ale tento film se mnou hluboce otřásl a naprosto mne uchvátil.Dívala jsem na něj uplnou náhodou a nemohla potom nejméně dvě noci spát a přes den se mi stále tento surový a opravdový příběh mihotal před očima,najednou jsem se styděla za to že mám plnou lednici jídla,spoustu oblečení a nadbitek všeho....styděla jsem se za to ,že řeším zbytečnosti našeho evropského pohodlného života,jsem vděčná osudu že mé děti mají to obrovské štěstí a narodili se v čechách!A to nejsem nějaká rozmazlená citlivka.Jen málo který film umí to co tento,a nejde jen o příběh ale i o ponurý ,téměř dokumentární ráz celého filmu.Děkuji za takoví zážitek a přeji si více podobných fimu.Rozhodně je škoda že čt vysílá něco tak užasného ve čtvrtek na dvojce a v hlavním vysílacím čase nějaké přihlouplé už stokrát opakované blbosti.Hela
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 6.8.2010
Tento skvělý film, jenž nám Česká televize milostivě dovolila zhlédnout s titulky a minimální propagací v neatraktivním čase čtvrtečního pozdního večera, není zdaleka jen výpovědí o životě dětí za války a prostředí malé pohraniční vesnice a sousedního uprchlického tábora a pohledem na události v období svržení Saddáma Husajna Američany ze strany této vesnice na irácko-tureckém pomezí a těchto dětí, ale hlavně silným, složitým a členitým baladickým příběhem.
Hlavní postavou tohoto skvěle napsaného příběhu, za nějž by se nemuseli stydět nejlepší čeští ani světoví literáti všech dob, je přibližně třináctiletý Soran - chytrý a bystrý chlapec, jenž díky svým schopnostem a znalostem vede velkou partu dětí vydělávajících si sbíráním min. Soran, kterému nikdo neřekne jinak než ,,Satelit", má přirozenou autoritu, kterou ovšem vědomě přiživuje, aby neriskoval, že o ni přijde. Významnou součástí příběhu je také uprchlík Hengov, jehož všechny děti přezdívají ,,Bezručka", jeho sestra Agrin a malý chlapec, který je doprovází. Satelit se s Bezručkou, jenž umí předvídat budoucnost, nejprve nepohodne, časem se ale jejich vztah velmi zlepšuje i díky Agrin, která se Satelitovi líbí. Společně se všechny tyto postavy i postavy ostatní postarají o onen sugestivní příběh, který by podle mě - dostal-li by tu šanci - vynikl, i kdyby se snad jednalo o film americký, nebo k nám z této oblasti přicházely mraky filmů. Bohužel nejde jen o to, že hrdiny tohoto filmu ,,nikdo nevidí", ale také o to, že jen málokdo vidí takovýto film. Není to škoda? Proč naše televize veřejné služby nemá kromě žánrů a cílových skupin povinnost dodržovat také vyváženost, co se týče zemí původů promítaných filmů? Opravdu si myslíte, že by na tento film v hlavním vysílacím čase nikdo nekoukal?
Mně osobně samožřejmě titulkovaná verze maličko stála v cestě plnému vychutnání a zevruvnému posouzení tohoto filmu jako celku.
Každopádně - i přesto a i s titulky - bych film Želvy mohou létat vřele doporučil každému svému příteli a řekl bych, že není ztrátou času se na něj pořádně podívat. Naopak. Jedná se o dílo, od něhož neodtrhnete zrak a které je přinejmenším z příběhového hlediska v té nejvyšší kvalitativní kategorii.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 6.8.2010
Zlo je řetězová reakce
Je docela vtipné, že jakmile se někde objeví děti ve válce, hned je film označen mnohými samozvanými odborníky za prvoplánový. Myslím, že o to tady vůbec nešlo.
Příběh mě zaujal a pohltil a ač prý režisér neměl scénář při zahájení natáčení zrovna dvakrát hotový, celý film působí velmi propracovaně, uceleně a taky přirozeně – s dokumentaristickým nádechem. Od děje trochu odvádějí pozornost mnohé vedlejší skutečnosti a není problém filmu, že jsou možná pro obyčejného Evropana hůře schůdné a pochopitelné – některé tak zůstanou i skryty. Zřejmě i podrobnější rozbor filmu by vyšel na hodně stran textu. Mě dostala myšlenka páchání zla na nevinných, nevnucuje se, přesto je tak cítit. Ať zlo spáchá kdokoliv, není to konec – řetěz je ukován a může být pěkně dlouhý. Smutným příkladem je zde například dívka Agrin. Nejen ona, ale i všechny děti působí před kamerou přirozeně.
Velmi dobrá je i práce s davem. Davové scény patří k další silné stránce filmu. Na mnoha (ne-li většině) záběrech se objevuje velký počet lidí a taková scéna běhu na kopec je přímo úchvatná. Podařilo se tak dostat nešťastné vesničce nejen pod kůži, ale zachytit ji i z velkého "ptačího" nadhledu.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film