reklama
 
ohodnotit

Želvy mohou létat

Lakposhtha hâm parvaz mikonand

Další název:
Les tortues volent aussi / Turtles Can Fly / Lakposhtha parvaz mikonand
Žánr:
Země:
Rok:
2004
Délka:
95 minut
Premiéra v ČR:
10.1.2008
„Když dospělí vedou války, berou dětem úplně všechno. Šokující příběh těch, které nikdo nevidí.“
Popis / Obsah / Info k filmu Želvy mohou létat
Všechny války a násilí přinášejí smrt, utrpení a ničí budoucnost. Kdekoliv se lidé na sobě dopouštějí násilí, jsou kolem vždy i bezmocní svědkové a oběti zároveň – děti. Jejich šokující příběhy média nezaznamenají, z bombardérů, tanků a vojenských velínů nejsou vidět. Ony však, pokud přežijí, tyto strašné zkušenosti s sebou nesou do budoucnosti.
Film jednoho z nejpozoruhodnějších íránských režisérů současnosti Bahmana Ghobadího Želvy mohou létat byl natočen v autentickém prostředí kurdského utečeneckého tábora na irácko-tureckých hranicích v roce 2004 a vrací se do období několika týdnů před americkým útokem na Irák. Ghobadí, sám kurdského původu, se rozhodl jej natočit poté, co těsně po skončení americko-irácké války přijel do Bagdádu a stal se osobním svědkem otřesných dětských osudů, které za sebou poslední konflikty zanechaly. "Děti jsou totiž v každé válce jejími prvními oběťmi. Každému to bylo ale úplně jedno. Rozhodl jsem se natočit protiválečný film."
Děti, které v Ghobadího filmu vystupují, jsou samozřejmě neherci. Jejich výkony však působí nesmírně autenticky. A ve světě neexistuje režisér, který by dokázal s takovou znalostí a přesvědčivostí odhalit skutečný život obyvatel těchto krajů, známých v západní Evropě jen z populistických hesel, jimiž se ohání světová politika.
Film, který je prvním iráckým filmem natočeným po pádu Saddáma Husajna, viděli diváci rekordních osmdesáti filmových festivalů! A o tom, že Ghobadího nemilosrdná, syrová výpověď zapůsobila po celém světě, svědčí řada čtyřiceti mezinárodních a tří národních cen.
(Česká televize)


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Želvy mohou létat
Intelektuál v minovém poli
Kurdové nemají svůj stát, nemají filmový průmysl, ale mají národní kinematografii: jejím klasikem byl Yılmaz Güney, jehož vrcholná a v tuzemských klubech svého času uváděná díla Stádo (1978) a Cesta (1982) realizovali Zeki Ökten a Şerif Gören, zatímco autor seděl v tureckém vězení. O situaci v iráckém Kurdistánu pojednává snímek Ali-Rezy Aminiho Kenar-e roodkhaneh (Na břehu, 2004), který byl uveden v soutěži na MFF v Karlových Varech. Z novějších filmů připomeňme rovněž na MFF v Karlových Varech uváděné drama Jiyan (Život, Irák/USA 2002) režiséra Jana Rosebianiho, jenž se vrací k chemickému masakru ve východoiráckém městě Halabdža 16. března roku 1988. Tato událost je zmíněna i ve filmu režiséra Bahmana Ghobadiho nazvaném Želvy mohou létat, který se odehrává u irácko-tureckých hranic v březnu roku 2003 – tedy v době spojenecké invaze proti režimu Saddáma Husajna.

Do polarizované diskuse o oprávněnosti Bushova a Blairova válečného tažení vnesl kurdský filmař pohled z nitra pronásledovaného etnika, které si přálo tyranův pád: hrdinou příběhu je hoch, jenž se těší na příchod americké armády. Třináctiletý Soran zvaný Satelit (Soran Ebrahim) je neformálním vůdcem jakési dětské „republiky“; žijí v ní i dospělí, ale nemají skoro na nic vliv. Satelitova autorita vyplývá z faktu, že je široko daleko jediným intelektuálem neboli, jak by pravil sociolog, symbolickým analytikem: umí nejen velet, obchodovat a organizovat obživu (sběr min), ale snaží se i přijímat, třídit a poskytovat informace a ovládat příslušné technologie. S bezrukým uprchlíkem Hengovem (Hiresh Feysal Rahman), jenž dokáže předvídat budoucnost, nejprve soupeří, ale protože se mu líbí jeho sestra, začne usilovat o vzájemné spojenectví.

Bush má svět v hrsti
Třebaže se zdálo, že si námět ze života – nikoli dětí ulice, ale doslova dětí minových polí – žádá neorealistické ztvárnění, Ghobadi zvolil poetiku o jeden řád komplikovanější: magický realismus. Získal tím specifický efekt, jímž modifikuje bezmezný smutek vyprávěného příběhu. Jestliže se zmrzačování, znásilňování a sebevraždy nezletilých zobrazí jako fantaskní vize, jejich krutost nepomine, je však transcendována do zdánlivě milosrdnějšího estetického modu. Bolest se tím ale nezmírní, bude jen intenzivněji svírat divákovo srdce. Film proto klade na publikum nároky nejen truchlivostí svého příběhu, ale i narativním stylem, v němž jsou hranice mezi realitou a vizí do jisté míry rozostřeny. Některé informace jsou evidentně zmateny tím, že se o nich dovídáme výlučně od dětí (například masakr v Halabdži sourozenci nemohli zažít).

Příběh však oplývá i humorem a ironií: když se Satelit snaží naladit zpravodajský televizní kanál, aby zjistil, kdy vypukne válka, stařešiny více znepokojuje, aby na monitoru nezahlédli něco nemravného. Neboť zatímco zmrzačení sirotci pomocí zubů zneškodňují americké miny, roztančený Západ uštědřuje muslimskému světu nekonečný proud svádivých klipových obrazů. Když se na obrazovce objeví George W. Bush (který – jak Satelit s obdivem konstatuje – „má svět v hrsti“) a hovoří o zbraních masové destrukce, chlapec předstírá, že mu rozumí: „Říká, že zítra bude pršet. (…) Pořád mluví o zítřejším dešti. Nejspíš je to šifra.“ V následující sekvenci doopravdy prší; byl to však Satelit, kdo fiktivním tlumočnickým výkonem změnu počasí předpověděl.

Bez rozhřešení i odpuštění
Satelit v nejlepší víře touží být hlásnou troubou americké propagandy. Protože však nemá dost znalostí, nezbývá mu než si tuto propagandu naivně domýšlet. Když americká letadla shazují letáky, amatérský politolog už recituje z jejich domnělého obsahu: „Jsme vaši nejlepší přátelé. Uděláme z vaší země ráj na zemi.“ K lepšímu se však během vyprávění nezmění nic, ty nejnešťastnější bytosti přijdou jen k dalšímu ublížení a některé paradoxy film obohatily až dodatečně (v době natáčení se ještě očekávalo, že invazní vojska v Iráku přece jen najdou zbraně hromadného ničení).

Zatímco Satelit se před sebou samým i před „svým lidem“ snaží používat racionální nástroje poznání, orientuje se spíše s pomocí výmyslů, dohadů, podfuků a snění. Jelikož je ale schopen reflexe a vývoje, dovtípí se, že handicapovaný „tušitel“ Hengov chápe realitu hlouběji, v její skryté dimenzi, jakkoli jeho prorocká vnuknutí pro něj samého představují utrpení.

Kromě více či méně bezprostředního svědectví z daného místa a času, kromě empatie a obrazových metafor (motiv krvácejících rybiček), nabízí film Želvy mohou létat konfrontaci dvou světů, rozpravu o médiích i úvahu o iluzích a odpovědnosti intelektuálů, z nichž se za informačního deficitu snadno stávají vůdci. Je neuvěřitelné, že tak komplexní dílo s několika významovými patry povstalo v daný historický moment více méně z improvizace: Ghobadi odjel do Iráku s úmyslem vyprávět o dospělých hrdinech a k dětskému světu se přiklonil až na místě. Scénář měl údajně při natáčení hotový jen asi z dvaceti procent.

Zatímco se většina filmů „s poselstvím“ drží Satelitovy strategie zaujímat jednoduché pozice v polaritách dobra a zla, operuje Ghobadi v ryze zkušenostní rovině. Dílo je trpkou obžalobou Saddámovy diktatury, ale není v něm jediná scéna, která by se dala snadno převést v pro– nebo protiamerický argument. Autor nemá po ruce ideologii, jíž by nakonec rozrušeného diváka utěšil; morálka díla vyžaduje, abychom si jeho zneklidňující obrazy odnesli v paměti bez rozhřešení a bez odpuštění.

Jaromír Blažejovský
publicista a pedagog, FF MU Brno

Projekt 100


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Želvy mohou létat
Film kurdského režiséra Bahmana Ghobadiho (nar. 1969) Želvy mohou létat je prvním snímkem natočeným v Iráku po pádu Saddáma Husajna a je věnován osudu kurdských válečných sirotků. Protagonistou je třináctiletý Soran, kterému nikdo neřekne jinak než Satelit. Ten je uznávaným vůdcem, jenž dětem v uprchlickém táboře organizuje život a hlavně práci. Posílá je sbírat miny, které dál prodává, a stará se, aby měly jídlo i střechu nad hlavou. O pomoc se k němu obracejí i dospělí. Situace v Kurdistánu je špatná, válka mezi Irákem a Amerikou může vypuknout kdykoliv, informace mají cenu zlata a jediný, kdo umí namontovat satelit a kdo se tváří, že zná anglicky, je právě Soran. Režisér ve své smutné, kruté a nesmírně působivé koláži o zmrzačených dětech, zaminovaných polích, traumatizované dívce, bezrukém chlapci, který umí předpovídat budoucnost, kombinuje magický realismus s dokumentem.
-kat-, Filmový přehled 2008/3


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

82.3 %
8   - LiborF
7   - Prasoid
9   - vojtam
7   - Mlapiska
8   - Akana
8   - satyr
10 - Ondrej_pri
9   - olgab
8   - Jarda.ftr
8   - xebece
7   - rosta12
9   - scareface6
10 - POČÍTAČ
9   - kmara
7   - Raptor150
8   - Topi
6   - fidelio
8   - Luraj
9   - maciii
7   - leopard60

TV Program

ČT1 - To je vražda, napsala (1984) [...

16:05 - 16:55

19 minut již uběhlo
31 minut zbývá do konce

ČT2 - S veterány okolo Mácháče

16:20 - 16:35

4 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

NOVA - Kriminálka Miami (2002) [TV se...

15:55 - 16:57

29 minut již uběhlo
33 minut zbývá do konce

Prima - Komisař Rex (1994) [TV seriál]

15:30 - 16:35

54 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 147425
Osobností: 624883
Fotografií: 558232
Plakátů: 265188
Obsahů a biografií: 135245

Poslední komentáře

Skála (1996)

Top

Skála
Skála je snímek, který já   osobně řadím mezi akční   extratřídu.
Režisér   Michael Bay už několikrát   dokázal, že akci doopravdy   umí. Ale více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 10 / 10

Nemilosrdná spravedlnost (1991)

Steven Seagal

Nemilosrdná spravedlnost
a jeho filmové   počátky....
Báječný,   ryzí "akčňák", který si   na nic nehraje.
Náš hlavní   hrdina s typickým culíkem,   ještě bez nadváhy více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 9 / 10

Tváří v tvář (1997)

Je jedno...

Tváří v tvář
jak moc reálné je našít   ksicht z jednoho člověka na   druhého a naopak. Vymodelovat   jim postavy a hlasy tak, aby   to nikdo, ani jejich blízcí, více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 9 / 10

Hra (1997)

Další

Hra
brilantní thriller od Davide   Finchera.
Michael Douglas   skvěle ztvárnil bezcitného,   leč životem znuděného   multimilionáře, který   více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 9 / 10

Krvavá stopa (2002)

Krvavá stopa
Film poněkud delší, děj   natáhlý, pomalý ale   poživatelný. Muž dostane   srdce od dárkyně, která   byla zavražděná, on jako   bývalý více >

Autor: jarda53 | Hodnocení: 7 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.053/0.015