Obsah filmu Skřivánčí ticho
Snímek Skřivánčí ticho je po "nedobrovolně dobrovolné" dlouhé přestávce dalším autorským filmem dramatika, scenáristy a režiséra Antonína Máši. Za jeho motto 1ze považovat dva v dialozích uvedené citáty: "Člověk se smíří i s mrakodrapem, a1e nesmí stát ve vesničce jeho dětství" (Jean Renoir) a "Nenávidím svou dobu ze všech sil; člověk v ní umírá duchovní žízní" (Antoine Saint-Exupéry). - Hrdinou příběhu je asi čtyřicetiletý intelektuál, senzitivní skladatel vážné hudby. Výlučná profese, pro okolí vlastně nesrozumitelná tvorba i hluboké vnitřní zaujetí ho vydělují z konformního prostředí. Proto se pokusí hledat "skřivánčí ticho" - novou...
Snímek Skřivánčí ticho je po "nedobrovolně dobrovolné" dlouhé přestávce dalším autorským filmem dramatika, scenáristy a režiséra Antonína Máši. Za jeho motto 1ze považovat dva v dialozích uvedené citáty: "Člověk se smíří i s mrakodrapem, a1e nesmí stát ve vesničce jeho dětství" (Jean Renoir) a "Nenávidím svou dobu ze všech sil; člověk v ní umírá duchovní žízní" (Antoine Saint-Exupéry). - Hrdinou příběhu je asi čtyřicetiletý intelektuál, senzitivní skladatel vážné hudby. Výlučná profese, pro okolí vlastně nesrozumitelná tvorba i hluboké vnitřní zaujetí ho vydělují z konformního prostředí. Proto se pokusí hledat "skřivánčí ticho" - novou sílu, čistotu, pravdu, podstatu a kořeny češství. Při návratu z ubíjejícího, odcizeného velkoměsta do rodné vesnice, do bývalého domova, k přírodě, ho však čeká hluboké rozčarování: zjistí, že kdysi idylická vesnička ztratila v hloupé snaze připodobnit se městu nejen svou tvář, a1e i jakýkoliv projev duchovního života. - Film poukazuje na celou řadu problémů estetických (kontroverze vážné a populární hudby), ekologických (bezohledná devastace přírody ve jménu falešně pojatého prospěchu lidí), morálních (nabubřelé velikášství jedinců podporovaných neomezenou moci, jejich manipulace s lidmi, zaslepenost nesmyslným pachtěním a unavené přehlížení skutečných hodnot a problémů) i sociálních (kontrast materiálního přebytku a duchovní bídy). - Vzdor silné a v českém filmu posledních 1et ojedinělé myšlence však zůstává autorův pokus a záznam krize intelektuála i celé společnosti v příliš křečovitě apelativní prvoplánové poloze.
Autor/Zdroj: /Filmový přehled < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 4.12.2021
Režisér Antonín Máša měl ve své tvůrčí práci až neuvěřitelnou smůlu. Je jeden z mnoha režisérů, kterým byla politicky znemožněna kariéra a když se na režisérskou stoličku po mnoha letech opět dostal, film obsahově dle stanov režimu přišel do kin po roce 1989 a tím byl jeho osud zpečetěn. Příběh pojednává o životě skladatele vážné hudby mající otevřené zásady jak k hudbě, tak i životnímu stylu. Hlavně ke klidu, který hledá ve své rodné vesnici. A tam se dějí věci. I dnes vyvolává úsměv nápad vybetonovat dvorek za účelem pořádku či vyasfaltovat lesní cesty pro lepší pochůzku přírodou. A tak se tu střetává moralizační boj, jehož aktéři jsou bratři každý mající odlišný názor k dané věci. Zajímavé filmové role pro Ladislava Freje a Petra Čepka. Neotřelý příběh přináší dramatizaci, funkcionářskou politiku, nadhled a úsměv. Nebo přesněji spíše výsměch. Na svou dobu tradiční tematický snímek i dnes velmi těžkopádný ve svém konceptu. Je samozřejmě pozapomenutý a asi je to dobře. Tomuto by asi dnes málokdo rozuměl.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 16.8.2020
To bylo zase něco. Svou zálibou ve sledování úpadku to připomíná Olmerovy exploatační filmy, ale na rozdíl od nich si tvůrci zřejmě nemysleli, že točí tezovitý pamflet směšně namířený proti všemu komerčnímu (ostré střihy mezi vážnou hudbou a Škodou lásky/Karlem Gottem). Ve scéně, kdy Frej zjistí, že jeho bratr postavil asfaltovou silnici i v leze, na což reaguje "jediným logickým způsobem" - urazí zámek bedně, která stojí opodál, vyndá z ní krumpáč a začne jím do betonu rubat - jsem se začal nezadržitelně nahlas smát. Neméně komická je bohužel celková dramaturgie filmu (Frej s Čepkem vyhadluje záchranu lesa, pokud mu napíše polku, čímž zradí své přesvědčení, ale zbaví les "hrozby" výstavby parku. Čepek tam park stejně postaví, na což ale už nevidíme Frejovu reakci. Místo toho se dočkáme scény, v níž sedí na zemi ve svém bytě a asi dva týdny zuřivě skládá hudbu. Jeho oddaná přítelkyně za ním poté přijde a řekne mu, že ho opouští, protože hudbě věnuje moc času. Frej začne hlavou mlátit o klavír za řevu "Hlavou zeď neprorazíš", dokud nemá zkrvavené celé čelo. Milenec jeho dosavadní partnerky komentuje: "Hele, teče mu červená.")
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 18.6.2018
Jo, tohle já můžu furt a furt. Ne tu část s Josefem, ale celou tu na vesnici. Takže jsem se dost bavil i když to hlavní téma skladatele pro mne nebylo.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 9.6.2010
Antonín Máša natočil v 60. letech několik dobrých filmů, tenhle jeho návrat je ale trochu nemastný neslaný. Kdyby to vzniklo počátkem 80. let, mohlo to mít význam společenské kritiky, ale v těsně předrevoluční době už to nemělo ten efekt. Navíc film přišel do kin až po listopadu 1989, kdy lidi na něco podobnýho fakt nebyli zvědaví (srovnejme návštěvnost s druhým dílem Slunce, seno... ze stejného roku - čtyři milióny proti 10.000 diváků). Přesto bych Skřivánčí ticho úplně nezatracoval. Jako moralita na dobové poměry je to bezzubé, doplněné navíc o těžko uvěřitelné a zbytečně vypjaté scény (například když si Ladislav Frej sebedestruktivně rozmlátí hlavu o klavír), má to ale několik výborných komických momentů (stěhování kamen, vysávání na dvoře), kterých je škoda, protože celek zapadl do průměru a podařené humorné vsuvky tak zanikají.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film