Komentáře k filmu Případ Paradineová
Počet komentářů k filmu: 5
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.11.2021
Alfred Hitchcock a jeho jediné filmové drama ze soudního prostředí, krapet okořeněné romancí, se kterým on sám nebyl nijak zvlášť spokojen. Po tolika letech se dá ale říct, že svým způsobem uzrál k brilantnějšímu pohledu. Snímek je poznamenán sporem a naschvály mezi Hitchcockem a producentem Davidem O. Selznickem, který stál za většinou Hitchcockových snímků, čímž byl za ně plně zodpovědný. Hitchcock měl neustále připomínky ke scénáři a nelíbilo se mu ani obsazení, čímž opět potvrdil svůj přísný perfekcionismus. Selznickovi se zase nelíbilo zdlouhavé a tím pádem i prodražující se natáčení. To nakonec vyústilo až k ukončení jejich vzájemné spolupráce, ale to je už jiný příběh. Vlivem naprosté Hitchcockovi profesionality to však na snímku v žádném případě není znát. Po úvodních titulcích se na nic nečeká a hned se rozehrává scéna zatýkání půvabné vdovy Maddaleny Anny Paradine s obviněním z otravy svého manžela. Scéna je prezentována s patřičnou noblesou a decentností, jak se na takový film své doby sluší a patří. Následuje postupné představování základních postav příběhu. Někteří svůj charakter už mají pevný, někteří ho postupně budují. Do centra dění se dostává především právník Anthony Keane, který na požádání přijal obhajobu. První polovina snímku se tedy postupně připravuje na hlavní událost a tím je soudní přelíčení, které zaplňuje druhou polovinu stopáže, kde o dialogové napětí není nouze. Soudní dramata mají vždy své ucelené kouzlo právě v dialozích a tady to Hitchcock ještě posílil zajímavými kamerovými záběry. Nejvíce vyčnívá, po technické stránce nejsložitější, záběr na přicházejícího svědka Louise Jourdana vytvořený obratným otáčivým pohybem. Staticky zároveň zabírá detailní tvář obviněné zdráhající se po procházejícím svědkovi za jejími zády jenom očkem pohlédnout. Soudní přelíčení má svá specifika a budovat napětí se daří. Jen to omšele přetíná ona romance, se kterou se nijak zvlášť nepracovalo, takže spíše vyznívá rušivým a zbytečným dojmem. No, ale těžko říct, jak to vypadalo v původní tříhodinové verzi, která se údajně ztratila. Tam to určitou logiku v rámci děje mít mohlo. Přesto všechno se v dnešní době i tak jeví snímek jako skutečně zajímavý a po technické stránce prostě vynikající. Prostě Hitchcock. P.S. Za pozornost stojí i závěrečná scéna dialogu mezi soudcem a jeho manželkou u nich doma, snad při večeři, mající jistý moralizační aspekt. “Copak nás život netrestá dost?” ptá se soudce jeho manželka s myšlenkou o té jediné správné spravedlnosti světa. Soudcův nemilosrdný ortel, u kterého až zamrazí, je však jasný.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 7.1.2018
Film byl natočen v roce 1947, kvalita filmu byla zřejmě ovlivněna zásahy. Právník Gregory Peck, vezme případ, kdy je paní Paradineová obžalována z vraždy svého slepého muže. Obhajoba je pro něj velmi obtížná, že se případu vzdá, dokonce je obviněn, že může za smrt svého milence. Film se zvětší části pohybuje jen u soudu. A divák čeká, kdo vlastně toho pracháče otrávil. A pokud bych měl alespoň někoho pochválit, je to Charles Laughton, který byl jediný takový živočišný tvor. Film je psychologické drama, být tak po válce, v kině bych asi usnul, televizní obrazovka je u kávy snesitelnější...
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 27.1.2015
Trochu nestandardní Hitchcock. Hodně dialogů, hlavní ženská postava dokáže manipulovat muži a zblbnou i svého vlastního advokáta v podání Gregory Pecka. Podlehne jí i budoucí Monte Christo Louis Jordan, který ji při soudním přelíčení chvíli hájí a chvíli obviňuje z toho jak je zvrácená. Standardní film ze soudní síně, který bych Hitchcockovi nepřisuzovala , nepřečíst si titulky. Gregory Peck by potřeboval proplesknout, když se zkušený advokát dokáže zamilovat do provinilé tak, že ohrozí vlastní funkční manželství. Dále mi neseděla role lady Sofie. Soudce lord, byť v podání Charlese Laughtona by zasloužil taky jednu. Manželku buzeruje a sám omakává manželku Gregory Pecka.
Za mě ještě jedna výtka. Titulky z roku 1993 byly hodně okleštěné a i já se svojí angličtinou z originálu pochopila daleko více než bylo nastíněno v jednoduchých větách překladu.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 7.11.2014
Možná díky četným zásahům ze strany producenta Davida O. Selznicka je pro mne tento Hitchcockův film nejméně zajímavý. Nějak to postrádá to jiskření, které vydávají herci v ostatních filmech. Hitchcock to zjevně cítil také a proto byl tohle poslední film, který se Selznickem udělal. Ostatně kvůli Selznickovi nepřijala roli Paradineové ani Ingrit Bergman...
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 14.2.2018
Stačilo vidět jednou. Mám rád Hitchcockovy filmy, ale tenhle se moc táhnul, chybělo mi tam i režisérovo klasické napětí. Už od začátku jsem tušil, kdo toho slepce otrávil.
Poznámka: Komentáře jsou řazeny podle počtu dosažených bodů jednotlivých členů, kteří je psali. To znamená, že čím více bodů má člen, tím je jeho komentář výše.10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film