Obsah filmu Krvavý román
Po deseti letech práce kameramana se Jaroslav Brabec pustil i do režírování. Psal se rok 1993 a politicky uvolněná doba po pádu komunistického režimu osvobodila českou kinematografii od cenzurních zásahů a umělcům otevřela širokou škálu možností ve výběru námětů. Éra „divokých devadesátek“, kterou Letní filmová škola ve svém programu reflektovala před sedmi lety, přála volnomyšlenkářskému experimentování a excesivním formálním výbojům. Třeba Brabcovu režijnímu debutu Krvavý román.
Stejnojmenná románová předloha českého spisovatele, výtvarníka a typografa Josefa Váchala byla v době svého vydání v roce 1924 stejně nekonvenční a autorsky...
Po deseti letech práce kameramana se Jaroslav Brabec pustil i do režírování. Psal se rok 1993 a politicky uvolněná doba po pádu komunistického režimu osvobodila českou kinematografii od cenzurních zásahů a umělcům otevřela širokou škálu možností ve výběru námětů. Éra „divokých devadesátek“, kterou Letní filmová škola ve svém programu reflektovala před sedmi lety, přála volnomyšlenkářskému experimentování a excesivním formálním výbojům. Třeba Brabcovu režijnímu debutu Krvavý román.
Stejnojmenná románová předloha českého spisovatele, výtvarníka a typografa Josefa Váchala byla v době svého vydání v roce 1924 stejně nekonvenční a autorsky hravá jako adaptace Jaroslava Brabce. Váchalovo dílo je přiznaný brak, respektive jeho parodie. Tvůrce se inspiroval v pokleslé dobrodružné literatuře 19. století a její tematické linky a vyprávěcí vzorce ironicky zapracoval do knihy, již si jako typograf sám vysázel.
Košatě pojaté zápletky o ztracených a znovunalezených potomcích a sourozencích (zde s poznávacím rodovým znakem vytetované žížaly), epicky rozprávěné příběhy o tragických láskách, mocenských intrikách či pirátských dobrodružstvích nabídly podobný prostor pro „vyřádění“ i Jaroslavu Brabcovi. Adaptační klíč našel v parodii estetiky němých filmů, jejichž příběhy byly leckdy stejně tak „laciné“. Jako kameraman se silným vizuálním cítěním si Brabec vyhrál s barevnými filtry a tónováním, přičemž respektoval konvence kamerového snímání a střihové skladby (velikost, úhly a statičnost či dynamiku záběrů, jejich délku a propojování) němé doby. Výrazná stylizace nezastírající vliv expresionismu se projevuje i v herectví přehnaných gest a ve výtvarném řešení scén na způsob slavného Kabinetu doktora Caligariho (Das Kabinett des Doktor Caligari, 1920). Na prvním udílení cen České filmové a televizní akademie Brabcův režijní debut získal tři České lvy, za kameru, výtvarný počin a střih.
Jana Bébarová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 20.6.2020
Tady mám takový divný a neodbytný pocit, že to dopadlo poněkud jinak než jaký byl původní záměr tvůrců. Připomíná mi to jednu glosu z tvorby pánů Suchěho a Šlitra kde se shruba říká:"Ve své nezřízené touze po originalitě jsem chtěl zkřížit koniklec a pampelišku. Říkal jsem se budu mít zvláštnost KONILIŠKU a vyšel mi PAMPEKLEC!".
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.7.2014
Impozantní dílo. Vizionář Jaroslav Brabec se pustil do tzv. experimentální tvorby. Útržkovitý děj se zároveň nese s vývojem filmu. Od němé éry, až po zvukový. Po výtvarné stránce je vše tak honosně zpracované, že z výsledku až přechází zrak. Vskutku je to s velkou zodpovědností vyšroubované do té největší dokonalosti. Ano, je to umělecký film. A k tomu hororový. Jedná se o jedinečnost české filmové tvorby, která uzraje časem a bude se cenit. P.S. Koho nudí němý film, bude nudit i tento. Bohužel.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 29.4.2011
Film ve kterém si zahrála celá plejáda herců - jak se říká za svačinu - a povedlo se. Brabec asi Váchala pochopil jako málokdo a pustil se do filmu hlava nehlava a vyšel z toho dobrý film.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 1.8.2008
Možná snaha o určitou originalitu, ale...
...nedopadlo to nijak dobře. Jak už tady bylo řečeno - pan Brabec je určitě vynikající kameraman, ale režie není asi pro něho to pravé ořechové. Krvavý román byl v době své premiéry v kinech považován za něco ojedinělého v 90. letech díky netradičně laděnému obrazu a snímání ve stylu starých filmů. Ano, tato technická stránka se mi také líbí a oceňuji zajímavou myšlenku. Bohužel však děj a celková struktura příběhu je o ničem a vyznívá naprostou nudou. Takže ty 4 udělené bodíčky jsou za originalitu kamery, tam je vidět, že to je skutečná parketa pana Brabce.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 8.6.2008
Ambice a realita
Vynikající kameraman Jaroslav Brabec se títmo filmem pokusil vetřít mezi režiséry. Že se jím nestal, svědčí i propadák v podobě televizního seriálu, který v r. 2007 natočil. Něco jiného je dělat krásné obrázky, a to Brabec neumí, a něco jiného je syntetizovat temporytmus filmu - dramatické principy vyprávění příbehu (dramaturgie), střih, herci, zvuk, atd. atd. - což záleží výhradně na režisérovi. A tím Brabec, bohužel, není.
Že bude Krvavý román trpět tímto neduhem, bylo jasné už od samého začátku, při natáčení. Jednotvárné "nudné" tempo natáčených scén, monotónní herecké výkony... úžasný pokus o hold němému filmu, ale musela by jej držet pevná ruka režiséra.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 14.2.2005
Je zarážajúce,že to skoro nikto nepozná.Radím to na jednu úroveň s Pytlákovou schovankou a Limonádovým Joem.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film