Obsah filmu Hrdina má strach
Satiricky zacílená divadelní předloha Jaroslava Dietla byla zpracována do filmové podoby televizním režisérem Františkem Filipem. Hlavní hrdina snímku Rudolf Hrušínský pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje svoje jednání a jednání svého okolí, jakožto i pohnutky, které ho k takovému počínání vedou. On sám je jakýmsi malým ustrašeným úředníčkem na nejmenovaném ministerstvu, PZO nebo vyšším státním úřadě, který drží vždy pusu a krok. Jednoho dne vyjádří svůj osobní názor, i když se tak stane více méně omylem. Ke svému překvapením a k překvapení svého okolí, není potrestán, ale naopak povýšen. Zajímavý námět s vyjádřením osobní...
Satiricky zacílená divadelní předloha Jaroslava Dietla byla zpracována do filmové podoby televizním režisérem Františkem Filipem. Hlavní hrdina snímku Rudolf Hrušínský pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje svoje jednání a jednání svého okolí, jakožto i pohnutky, které ho k takovému počínání vedou. On sám je jakýmsi malým ustrašeným úředníčkem na nejmenovaném ministerstvu, PZO nebo vyšším státním úřadě, který drží vždy pusu a krok. Jednoho dne vyjádří svůj osobní názor, i když se tak stane více méně omylem. Ke svému překvapením a k překvapení svého okolí, není potrestán, ale naopak povýšen. Zajímavý námět s vyjádřením osobní statečnosti obyčejného člověka byl zpracován režisérem poněkud opatrnicky. < Zobrazit méně
Autor: curil, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 29.11.2022
Jaroslav Dietl ve své divadelní hře „Nehoda“ pojal po generace typickou pracovněprávní vlastnost a tím je strach. Vlastnost, která je skutečně na každou dobu reálnější, než by si, kdo myslel. Ruku na srdce, kolik lidí se postaví za to správné a kolik lidí je, jak se jednoduše říká, mouchy sežerte si mě. Dietl se samozřejmě zaměřil na kancelářskou profesi vedoucího střediska, a to se vším všudy. Pro porovnání dané situace a řešení však neopomněl ani profesi dělnickou a vlastně i stejnou problematiku. Někde se něco postavilo a ono to spadlo. Zodpovědný člověk je potrestán, ale rozdílem je kdo. V kanceláři vedoucí kanceláře, v dělnické profesi ten, kdo to stavěl. No jo, ale co když je chyba úplně v něčem jiném? Má někdo odvahu se vzepřít a poukázat na chyby v systému? K tomu Dietl trefně použil i různé charaktery pracovníků. No, jak ale dnes víme, po politických událostech v roce 1968 to i tak vzalo za své. Snímek natočený na základě hry pod taktovkou režiséra Františka Filipa byl zakázaný. Kritika systému bylo prostě něco nepřijatelného. Obzvlášť po závěrečné scéně obrazně poukazující na fakt, že jsme jeden jako druhý, tudíž, že nikdo není neomylný a chybuje naprosto každý. Vyhazovem člověka s pracovního místa se tudíž nic nevyřeší. Celý příběh, byť zpracovává vážnou problematiku, je koncepčně pojat satirickou formou, a to hlavně takzvaným zcizovacím efektem. Ano, to jsou ty monology směrem k divákům. Dnes už tento prostředek divadelního i filmového vyjadřování bohužel nikdo nezná. Dává se tím jednoduše najevo, že příběh pouze vyobrazuje skutečnost, a nikoliv skutečnost samou. Plejáda vynikajících herců vzájemně si ve všem doplňujících, z nichž v hlavní roli opět předvedl svůj herecký um Rudolf Hrušínský. Své roli vždy dal takové kouzlo, že po divácké stránce si už místo něj nelze představit někoho jiného. Československá nová vlna šedesátých let a humornou formou kritika socialistické současnosti. Skvělý film plný hlášek a hlavně názorových přesvědčení, nad kterými není na škodu se zamyslet ani v dnešní době kapitalistické.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 19.12.2020
Dost se divím, že po tomto filmu nedostal František Filip od režimu okamžitou stopku a zákaz filmování. Sžíravou kritikou socialistické společnosti, kde vlastně nikdo za nic nemůže se krásně trefil nejen do bolševické doby, ale bohužel tahle faleš platí nadále v kterémkoliv režimu. Stane se nějaký průser, za který stejně nakonec nikdo nenese odpovědnost. Rudla Hrušínský jako úředník Vavřinec chce jednomu takovému problému přijít na kloub a začne se ohánět spravedlností na vyšších místech. Jak jinak se potom zbavit takového rýpala? No přece dát mu lepší funkci! Příběh je vyprávěn zvláštním způsobem, kdy se během děje Rudla otáčí přímo na kameru a komentuje jednotlivé situace a nahlas vyslovuje svoje myšlenky. František Filip film bezvadně obsadil a už tenkrát bylo vidět, že s herci dokázal perfektně pracovat, jak později osvědčil ve svých dalších, převážně televizních filmech a seriálech. Když už mu za tento kousek komunisti nezapli tipec, tak mu ho po devětašedesátém alespoň šoupli do trezoru.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 22.3.2017
Ten, kdo to točil, neskončil v krimu? To se divím, tohle komáři moc rádi neměli. No, mne to nebavilo, bylo to furt nějakého kecání a kecání, ale nemohu tomu upřít nápad a myšlenku. To nejde. Na mluvení do kamery jsem alergický. Podruhé netřeba.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 5.2.2008
Na této satiře jsou nejlepší komentáře hlavního hrdiny do kamery k divákům, ale i přes skvělé obsazení se film nevyrovná satirám jako třeba Tří přání či Bilá paní, která ovšem vznikla v jiné době.
Kdo má rád R.Hrušínského ten rozhodně nebude zcela zklamán.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film