V roce 2005 si Hospodin povolal k sobě svého nejvyššího pozemského služebníka, papeže Jana Pavla II. Následovalo konkláve, kdy se do Vatikánu sjeli kardinálové, aby vybrali nového papeže. Už tehdy měl šanci být zvolen Argentinec Jorge Bergoglio, s dominancí se však dočkal až při následující volbě. Nakonec ve třetím kole vystoupal z komínku bílý kouř, což tehdy znamenalo, že potřebnou většinu získal německý kandidát Joseph Ratzinger. Jihoamerický kolega chtěl sedm roků poté odejít do církevního důchodu (je-li něco takového vůbec možné), ale ještě předtím se vrátil do Itálie, aby se sešel se svatým otcem a některé aspekty a neshody si na férovku vysvětlili.
Místo toho začínáme úsměvnou momentkou, kdy si chce Jorge už jako papež zabookovat letenku, ale paní na opačné straně drátu mu nevěří a položí telefon. Při retrospektivě z temného období argentinských dějin se zase dozvídáme, že se měl ženit, jelikož mu Bůh nedal žádné znamení, že chce, aby pracoval přímo pro něj. Toto znamení lze jen složitě považovat za jedno z těch, jaká doopravdy můžou jednotlivci navždy změnit život. Pak se dočkáme nějakého toho hraní na piáno, broukání si melodie songu Dancing Queen od ABBY a samozřejmě společného sledování finále fotbalového mistrovství světa v roce 2014 (který nenásleduje hned po roku 2012), ve kterém se střetlo Německo s Argentinou.
Snahou tedy nebylo natočit drama s přesahem, které by se zadřelo pod kůži tím, že nutí přemýšlet o závažných otázkách, z nichž samotnou víru nevyjímaje, ale především šlo o to obě nejdůležitější postavy v podstatě polidštit a ukázat, že ač zastávají jeden z nejvznešenějších postů, pořád se jedná o lidské bytosti. A ty, jak známo, nejsou neomylné. Zároveň jsou pokorné, kdy nemají potřebu se povyšovat nad věřící, jak dokazuje scéna, ve které Benedict XVI. projde mezi návštěvníky Sixtinské kaple (Michelangelo se mohl stát dalším příhodným tématem k hovoru). Oba herečtí představitelé vlastně vzhledem k omeneznosti scénáře nemají možnost dodat postavám patřičnou hloubku.
Dva papežové se měli spíše vydat cestou Mladého a Nového papeže. Takhle si prakticky jen potvrdíme tři věci. Zaprvé: herecký rozsah Anthonyho Hopkinse jest maximálně pozoruhodný, jelikož Benedict XVI. ani nemůže být takovému Hannibalu Lecterovi charakterově vzdálenější. Zadruhé: Jonathan Pryce papeži Františkovi vskutku není nepodobný. Zatřetí: Anthony McCarten není Peter Morgan, který se dokáže lépe vžít do jednotlivých postav a situací, ve kterých se nacházejí, na základě čehož se ona historická fikce v jeho provedení jeví býti daleko reálnější a uvěřitelnější. Velmi dobrý námět tedy holt zůstal v případě Dvou papežů nevyužitý.
FOTO: cinema.de