Dobrá zpráva je, že v Ostrově se dočkáme všeho, co čekáme od filmu Michaela Baye (což jsme se třeba ve 13 hodinách: Tajných vojácích z Benghází nebo v Transformers: Posledním rytíři nedočkali). To znamená: kamera je téměř konstantně v pohybu, tempo i rytmus jsou díky tomu takřka ukázkově vychytané, postavy nám nejsou lhostejné, všechno je zabalené do megalomanského hávu, tj. když vyhodit auto do luftu, tak doopravdy, či když se mají postavy pohybovat v x-tém patře na hraně mrakodrapu, fakticky se tam pohybují i jejich představitelé a představitelky, přičemž právě herečky jsou tradičně snímány natolik cool způsobem, že prostě nechceme, aby zmizely ze záběru. Zajímavé, že v tomhle případě to většinou platí spíše pro ty ve vedlejších úlohách.
U Scartett Johansson, která ztvárňuje tu hlavní, na to totiž nezbývá prostor. Ale její interakce s Ewanem McGregorem funguje v podstatě na výbornou. Dokonce i tehdy, když je scenáristé Roberto Orci a Alex Kurtzman, kteří tehdy začínali být hodně v kurzu (zatímco po nepovedené Mumii do značné míry upadli ve filmovém, nikoli televizním, světě v nemilost), provádějí značně klišoidními situacemi, které ovšem – a to se musí nechat – vcelku umě skrývají za to, že se zápletka točí kolem klonů, kteří teprve objevují lidské požitky i lidská nebezpečenství, jak ukazuje kupříkladu roztomilá scéna s chřestýšem. Nutno dodat, že s jenom o pět roků starším 6. dnem se Ostrov nedá úplně srovnávat.
Ostrov z roku 2005 je film, kterému vzhledem k tomu, kdo seděl na stoličce s nápisem „Director“, nemůžeme vyčítat střílení a výbuchy na úkor sofistikovanosti a prosazování nosné myšlenky. Uspěchané finální rozuzlení bude přeci jenom vykoupeno závěrečnou scénou, ke které složil naprosto precizní hudbu Steve Jablonsky (což si zopakoval dva roky poté s prvními Transformery). Navíc, s vtipnými momenty se sice šetří, nicméně dočista ve všech případech, kdy na ně dojde, dopadnou na úrodnou půdu. Shrňme si to asi tak, že komerčního úspěchu sci-fi Já, robot se Ostrovu tenkrát v kinech dosáhnout nepodařilo, přestože oba projekty se kvalitativně pohybují na skoro stejné úrovni, třebaže zápletka tohoto jest o poznání přímočařejší.
P. S.: V bonusech na DVD je k dispozici patnáctiminutový otitulkovaný film o filmu, ve kterém se z jedné třetiny řeší produkční design, z druhé Michael Bay a ze třetí akční sekvence.
FOTO: cinema.de