Duben

Press: Letošní březen tradičně obohatí i festival Jeden svět

Vydáno dne 22.02.2024
Prestižní festival Jeden svět každoročně upozorňuje na důležitá témata, která hýbou společností. Ať už se promítané filmy týkají identity, svobody slova, nezávislosti soudů či vztahů, případně nás zavedou do nenápadných uliček nebo válečných zón, vždy svými myšlenkami přesahují hranice kinosálů …
Ani letos tomu nebude jinak, kór když program nově obohatí hrané filmy s lidskoprávní tematikou, které se budou prolínat s nesoutěžními dokumenty, přičemž je budou vhodně doplňovat. Dvacátý šestý ročník Mezinárodního filmového festivalu o lidských právech Jeden svět se uskuteční od 20. března do 21. dubna 2024 ve 48 městech po celém Česku. V Praze festival proběhne od 20. do 28. března 2024. Pražské ozvěny se uskuteční od 2. do 21. dubna 2024 a publikum zavedou za nevšedními zážitky i do lokací mimo městské centrum a tradiční festivalová kina. Snímky Jednoho světa tak bude možné nově zhlédnout například v galerii Pragovka nebo v komunitním centru Půda v Suchdole. V témže březnovém (byť o něco zkráceném) termínu proběhne přehlídka taky v dalších městech, včetně Brna, Mladé Boleslavi, Plzně či Karlových Varů. V dubnu pak zamíří na další místa nejen po celé ČR, nýbrž také v Bruselu.

Jak naznačeno, do druhého čtvrtstoletí existence vstoupil Jeden svět hned s několika novinkami. Kromě nadčasové vizuální podoby nebo změny v názvu festivalu je tedy jednou z nejdůležitějších novinek obohacení programové nabídky o hrané filmy. „V době, kdy je o stavu lidských práv třeba informovat s ještě větším úsilím a zápalem než kdy dříve, je také třeba zapojit odlišné formy vyprávění a dát moc imaginaci o jiných, možných světech. Hrané filmy obohatí lidskoprávní rozměr Jednoho světa i díky schopnosti umocnit prožitek z fenoménů, jež se dokumentaristům ne vždy daří v těkavé realitě zachytit,“ přibližuje programovou novinku ředitel festivalu Ondřej Kamenický.

 










 

V současnosti, kdy mnoho dokumentů využívá hrané postupy pro zesílení účinku na diváka, přestává také striktní rozdělování filmů na dokumentární a hrané na dnešním festivalovém trhu dávat smysl. Chceme dát prostor titulům, které byly v českém prostředí přehlíženy, a dát hlas také tvůrcům, kteří nejsou zatím etablovanými festivalovými jmény,“ dodává s odkazem na fakt, že mezi hranými projekty budou figurovat i takové, které vznikly v zemích, kde není filmový průmysl tolik rozvinutý jako v Evropě. Letošní ročník kromě tradičních soutěžních sekcí nabídne 7 nesoutěžních kategorií, které filmy podle tématu sdruží do sekcí Identity, Vrstvy moci, Blízký východ, Ekosystémy, Hledání svobody, Hrany dospívání a Komunity. Scházet nebude ani debatní program, kterého se zúčastní hosté z celého světa!

Nesoutěžní sekce i v letošním ročníku obsáhnou škálu aktuálních témat, která rezonují okolním světem: síla a limity zákona, otázka spravedlnosti, pátrání po pravdě. Spadat budou do kategorie Vrstvy moci. Divákům a divačkám se představí například hraný celovečerní debut Bratři od malajského režiséra Lay Jin Onga, který vypráví o dvou sirotcích žijících v nuzných podmínkách čtvrti v Kuala Lumpuru. Neslyšící Abang a jeho parťák Adi se různými cestami snaží získat oficiální dokumenty a najít svou životní cestu. Pravdu ukrytou hluboko v ruských lesích se vydá hledat historik Jurij Dmitrijev. Dokument Kauza Dmitrijev režisérky Jessicy Gorter sleduje odhodlání vypátrat důkazy o hrůzách stalinistického teroru navzdory mocenské vůli státu.

Je ve světě showbyznysu důležitější spravedlnost nebo publikum? Režisérky Cara Mones a Caroline Suh se ve snímku Sorry/Not Sorry, zařazeném do kategorie Identity, pozastavují nad případem stand-upového komika Louise C.K. obviněného ze série sexuálních napadení i dopadem na ty, kteří o jeho chování veřejně promluvili. Z jiného úhlu pohledu se na identitu podívá hraný snímek Slow, jehož režisérka Marija Kavtaradze získala na festivalu Sundance cenu za režii. Tanečnice Elena a tlumočník znakového jazyka Dovydas si v něm vytvářejí pevné pouto a rozvíjejí vzájemnou intimitu a blízkost.

Samostatná tematická kategorie bude letos patřit i Blízkému východu. Nabídne například snímek Žal v Lodu režisérky Hilly Medalia sledující osudy rodin spjatých v nekonečném koloběhu násilí ve městě Lod, kde vedle sebe žijí Izraelci a Palestinci. Nejen nestabilní politické a ekonomické situaci, ale i tlaku konzervativního okolí musí čelit hrdinka počinu Obtíž, zařazeného do téže kategorie. Režisér Amr Gamal v příběhu inspirovaném skutečnou událostí vypráví o matce tří dětí, která se v nelehké situaci rozhodne pro kulturně a nábožensky nepřípustné řešení.

 










 

Po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 zůstal ukrajinský reportér Mstyslav Černov spolu s týmem zpravodajské agentury Associated Press (AP) v obléhaném městě Mariupol. Jako poslední přítomný novinářský tým přinášeli přímá svědectví o válečných zločinech, která následně obletěla svět. Na Oscara nominovaný dokument 20 dní v Mariupolu bude uveden v rámci kategorie Hledání svobody a ukáže nejen zákulisí válečné žurnalistiky, nýbrž i osudy obyčejných lidí ve válce. Za zpravodajství z obléhaného města tým v roce 2023 obdržel Pulitzerovu cenu. Temnou mozaiku mnohdy šokujících videí, která ruští teenageři zveřejnili na sociálních sítích, představí snímek Manifesto, pod nímž je podepsaný anonymní tvůrčí kolektiv s pseudonymem Angie Vinchito. Film zařazený do tematické kategorie Hrany dospívání klip po klipu ukazuje, jak snadno se mohou agrese a útlak nevědomky přenášet na další generace.

Na odlehlý dánský ostrov Mandø nás zavede titul Když nastává příliv, zařazený do sekce Ekosystémy. Přes obavy ze zvyšující se hladiny moře a klimatických změn v něm hrstka tamních obyvatel prožívá všední životy se vším, co k nim patří – ať už jde o oslavu stých narozenin nebo přihlášení se do televizní soutěže Farmář hledá ženu. Ve stejné sekci festival promítne i Květ burití od režisérské dvojice Renée Nader Messora a João Salaviza. V Cannes oceněný film oživuje pohnutou historii domorodého brazilského kmene Krahô žijícího uprostřed amazonského pralesa a připomene boj za svobodu, tradiční rituály i nutnost bránit posvátné území před rozpínavými korporacemi. Jak si zachovat uměleckou kreativitu navzdory režimu? Možnou odpověď nabídne režisérka San San F. Young v dokumentu Hongkong mixtape, zařazeném v sekci Komunity, v němž divačky a diváky zavede do hlubin uměleckého undergroundu a přinese osobní svědectví o každodenním životě na hraně zákona a aktivitách kreativního odboje.

FOTO: jedensvet.cz
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz