Jak naznačeno, do druhého čtvrtstoletí existence vstoupil Jeden svět hned s několika novinkami. Kromě nadčasové vizuální podoby nebo změny v názvu festivalu je tedy jednou z nejdůležitějších novinek obohacení programové nabídky o hrané filmy. „V době, kdy je o stavu lidských práv třeba informovat s ještě větším úsilím a zápalem než kdy dříve, je také třeba zapojit odlišné formy vyprávění a dát moc imaginaci o jiných, možných světech. Hrané filmy obohatí lidskoprávní rozměr Jednoho světa i díky schopnosti umocnit prožitek z fenoménů, jež se dokumentaristům ne vždy daří v těkavé realitě zachytit,“ přibližuje programovou novinku ředitel festivalu Ondřej Kamenický.
Nesoutěžní sekce i v letošním ročníku obsáhnou škálu aktuálních témat, která rezonují okolním světem: síla a limity zákona, otázka spravedlnosti, pátrání po pravdě. Spadat budou do kategorie Vrstvy moci. Divákům a divačkám se představí například hraný celovečerní debut Bratři od malajského režiséra Lay Jin Onga, který vypráví o dvou sirotcích žijících v nuzných podmínkách čtvrti v Kuala Lumpuru. Neslyšící Abang a jeho parťák Adi se různými cestami snaží získat oficiální dokumenty a najít svou životní cestu. Pravdu ukrytou hluboko v ruských lesích se vydá hledat historik Jurij Dmitrijev. Dokument Kauza Dmitrijev režisérky Jessicy Gorter sleduje odhodlání vypátrat důkazy o hrůzách stalinistického teroru navzdory mocenské vůli státu.
Je ve světě showbyznysu důležitější spravedlnost nebo publikum? Režisérky Cara Mones a Caroline Suh se ve snímku Sorry/Not Sorry, zařazeném do kategorie Identity, pozastavují nad případem stand-upového komika Louise C.K. obviněného ze série sexuálních napadení i dopadem na ty, kteří o jeho chování veřejně promluvili. Z jiného úhlu pohledu se na identitu podívá hraný snímek Slow, jehož režisérka Marija Kavtaradze získala na festivalu Sundance cenu za režii. Tanečnice Elena a tlumočník znakového jazyka Dovydas si v něm vytvářejí pevné pouto a rozvíjejí vzájemnou intimitu a blízkost.
Samostatná tematická kategorie bude letos patřit i Blízkému východu. Nabídne například snímek Žal v Lodu režisérky Hilly Medalia sledující osudy rodin spjatých v nekonečném koloběhu násilí ve městě Lod, kde vedle sebe žijí Izraelci a Palestinci. Nejen nestabilní politické a ekonomické situaci, ale i tlaku konzervativního okolí musí čelit hrdinka počinu Obtíž, zařazeného do téže kategorie. Režisér Amr Gamal v příběhu inspirovaném skutečnou událostí vypráví o matce tří dětí, která se v nelehké situaci rozhodne pro kulturně a nábožensky nepřípustné řešení.
Na odlehlý dánský ostrov Mandø nás zavede titul Když nastává příliv, zařazený do sekce Ekosystémy. Přes obavy ze zvyšující se hladiny moře a klimatických změn v něm hrstka tamních obyvatel prožívá všední životy se vším, co k nim patří – ať už jde o oslavu stých narozenin nebo přihlášení se do televizní soutěže Farmář hledá ženu. Ve stejné sekci festival promítne i Květ burití od režisérské dvojice Renée Nader Messora a João Salaviza. V Cannes oceněný film oživuje pohnutou historii domorodého brazilského kmene Krahô žijícího uprostřed amazonského pralesa a připomene boj za svobodu, tradiční rituály i nutnost bránit posvátné území před rozpínavými korporacemi. Jak si zachovat uměleckou kreativitu navzdory režimu? Možnou odpověď nabídne režisérka San San F. Young v dokumentu Hongkong mixtape, zařazeném v sekci Komunity, v němž divačky a diváky zavede do hlubin uměleckého undergroundu a přinese osobní svědectví o každodenním životě na hraně zákona a aktivitách kreativního odboje.
FOTO: jedensvet.cz