Zabývá se totiž výhradně osudem konkrétní osoby, tak jako to udělal v Prvním zrádci, kde jej zajímal prapůvodní „pentito“ neboli kajícník – člen Cosa Nostry, který jako první porušil zákon omerty. Bellocchio jest vrstevníkem Paula Verhoevena, který i po osmdesátce dokáže být nesmírně nekompromisní a dramatické scény servíruje s patřičnou úderností. Oba (například ještě s Ridley Scottem a Clintem Eastwoodem) překrucují tvrzení Quentina Tarantina o tom, že ani velcí režiséři nedokázali v pokročilejším věku natočit dobrý film. Papežův zákon nabízí více momentů, kdy jen konsternovaně zíráme na plátno, ať už se jedná o momenty dojemné, nespravedlivé či surreálné.
V Papežově zákoně se režisér soustředí na něco, co je právě tím druhým důvodem, proč jsem se rozhodnul do kina vyrazit. Nachází se tady například sekvence, kdy paralelně sledujeme zvyklosti křesťanské a židovské. V případě první z obou sort se na základě toho opět nelze zbavit dojmu, že funguje do jisté míry na bázi totalitního režimu, když nutí „ovečky“ dodržovat nesmyslné rituály a postupy. Na Edgardově příkladu také vidíme proces vymývání mozku, kdy je kněžími a biskupy a kardinály i samotným papežem tu líbeznými, tu ostřejšími metodami přesvědčován k tomu, že úplně nejlepší je prostě jejich katolická „strana“. Malý kluk se tak ocitá v situaci, kdy má najednou zahodit všechno, čemu věřil. A režisér nám velmi přesvědčivě předkládá zmatek, který nastal v Edgardově hodné mysli, což vyústí v úžasnou (surreálnou) scénu, kterou nebudu naplno spoilerovat, nicméně prozradím, že zahrnuje někoho, na koho obrovská masa lidí nedá dopustit, přestože se neví, jestli fakticky existoval.
Na jednu stranu zasluhuje Marco Bellocchio velké uznání za to, že se coby Ital nebojí ukázat takový pohled na katolickou církev, která má „ústřednu“ v jeho hlavním městě. Na druhou stranu, současný papež se tváří býti natolik liberálním pohodářem, že ho nějaké tradice nebo kontroverze příliš neberou. Když ovšem během Papežova zákonu čteme mezi řádky, zjišťujeme, že ani judaismus není zrovna demonstrací toho, jak se to má dělat. Ze všech náboženství se tudíž tváří býti nejschůdnější buddhismus. Zároveň nutno podtrhout, že každý má právo věřit tomu, co mu připadá správné. Jestliže se někdo rozhodne – ať už na základě životních zkušeností nebo jednoduše části světa, ve které žije, pro následování toho či onoho náboženství, protože je přesvědčený o tom, že mu to pomůže, je to samozřejmě v pořádku. Stejně jako bylo za pandemie v pořádku se podle přesvědčení svobodně nechat nebo nenechat očkovat. Víra je určitě dobrá věc, ale zároveň to neznamená, že by věřící měli být něčím míň nebo víc než ateisté.
Vzhledem k tomu přidrzlému a zcela nemorálnímu rozhodnutí to vypadá, že papež Pius IX. asi postrádá mezi písmenky ‚i‘ a ‚u‘ jedno ‚č‘. Není vyobrazen jako mafián a ani jako pedofil, což bychom měli po těch všech skandálech souvisejících s kněžími zmínit. Protože to, že v jeden okamžik chová Edgarda na klíně, představuje pouze demonstraci jeho moci a výsměch všem, kteří by o ní chtěli nějak pochybovat. A když pak klučinu nechá během hry na schovku zalést pod svou kleriku, jde opět spíše o vypočítavost, jak chlapci ukázat, že se nachází mezi svými, na které je spolehnutí a kde je v bezpečí. Ovšem stejně jako další autority, taky on sám občas učiní něco, čím podkopává důvěru v sebe samotného.
Papežův zákon vlastně podává příběh malého Kolji. Ten taky po několikaměsíčním nuceném soužití s Loukou nechtěl zpátky k matce, jelikož se i u něj měl dobře. Podstatný rozdíl spočívá v tom, že v zatím posledním českém oscarovém filmu se hlavní dospělý protagonista nikdy neuchyloval k žádným propagandistickým nástrojům. Marco Bellocchio ukázal, že doopravdy umí. Ledacos si usnadnil tím, že všechny postavy obsadil naprosto přesnými hereckými typy. Podobně jako u Prvního zrádce volí vhodně styl dokudramatu. A jediná skutečnost, kterou lze filmu vytknout, bude to uspěchané finále.
FOTO: Aerofilms