Obsah filmu Velká iluze
V roce 1937 se celá Evropa obávala nové války. Důkazem je i neobyčejně silné poselství Velké iluze, válečného filmu bez jediné bojové scény, který dodnes hovoří o nesmyslnosti jakéhokoliv válečného konfliktu silněji než většina nákladných akčních velkoprodukcí. Joseph Goebbels ho označil za filmového nepřítele číslo 1.
Zápletka slavného Renoirova filmu je prostá. Dva francouzští letci, aristokrat, kapitán de Boëldieu, a prachobyčejný dělník, poručík Maréchal, jsou při průzkumném letu nad Německem sestřeleni kapitánem von Rauffensteinem, který je na letecké základně sice přivítá jako zajatce, ale zároveň jako důstojníky. Navíc s potěšením...
V roce 1937 se celá Evropa obávala nové války. Důkazem je i neobyčejně silné poselství Velké iluze, válečného filmu bez jediné bojové scény, který dodnes hovoří o nesmyslnosti jakéhokoliv válečného konfliktu silněji než většina nákladných akčních velkoprodukcí. Joseph Goebbels ho označil za filmového nepřítele číslo 1.
Zápletka slavného Renoirova filmu je prostá. Dva francouzští letci, aristokrat, kapitán de Boëldieu, a prachobyčejný dělník, poručík Maréchal, jsou při průzkumném letu nad Německem sestřeleni kapitánem von Rauffensteinem, který je na letecké základně sice přivítá jako zajatce, ale zároveň jako důstojníky. Navíc s potěšením kvituje, že de Boeldieu je šlechtic, a pozve je na oběd. Následně jsou oba Francouzi internováni ve vězeňském táboře. Po sérii nezdařených pokusů o útěk jsou převezeni do pevnosti Wintersborn, jíž velí právě Rauffenstein. Vzápětí se od něho de Boëldieu dozvídá, že z pevnosti nelze utéct. Přátelství a touha po svobodě se však nakonec ukážou být silnější.
Protiválečné poselství filmu působí velmi přirozeně i po osmi dekádách nejen kvůli tomu, že šlo o film natáčený v časech bezprostředního válečného ohrožení, ale snad i proto, že Renoir sám první velkou válku 20. století prožil přímo v první linii. S nadsázkou říkal, že kdyby nebyl v bojích raněný do nohy, nikdy by ve vojenském lazaretu neobjevil kinematografii. Scénář, na kterém spolupracoval s Charlesem Spaakem, jedním z největších francouzských scenáristů své doby, je vystavěn okolo několika výrazných charakterů, ztvárněných výjimečnými herci, jinak je kompozičně značně rozvolněný, až epizodický. Nezapomenutelné scény (zpěv Marseillaisy jako demonstrace vzdoru a národní hrdosti šest let před Casablancou, dialogy mezi de Boëldieuem a von Rauffensteinem) se zdánlivě líně střídají se sekvencemi zachycujícími stereotyp vězeňského tábora. O to působivěji však působí závěrečná část filmu, v níž se tempo vystupňuje a divák může plně docenit důmysl, s jakým je film komponován. Herecky filmu nedominuje Jean Gabin, ale Erich von Stroheim v roli Rauffensteina. Skutečnost, že německého důstojníka hraje vídeňský Žid, který neuměl pořádně německy, doháněla Goebbelse k nepříčetnosti, stejně jako zobrazení postavy poručíka Rosenthala, který se s Maréchalem pokusí o útěk. Bohatý, přátelský muž ze židovské bankéřské rodiny, rozdávající svým spoluvězňům obsah balíků od rodiny, jako by byl ostrou Renoirovou odpovědí na soudobou německou protižidovskou propagandu. I proto byl negativ filmu ihned po obsazení Francie zabaven (Francouzi ještě předtím film přičinlivě zakázali) a velmi dlouho považován za ztracený či zničený. Nakonec byl náhodou objeven a posléze v roce 1958 restaurován.
Máme tak k dispozici mimořádně výmluvný film vypovídající nejenom o nesmyslnosti jakékoliv války, ale také silný obraz humanismu třicátých let marně čelícího válce bezprostředně následující. A navíc dílo, které chápe 1. světovou válku jako nezvratný konec starých časů, začátek konce evropské civilizace.
Aleš Říman, LFŠ 2014 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 21.1.2013
Stále se do všech částí tohoto filmu promítají jako sen a vzpomínka na mírové situace. Jako zlatou nití jde filmem myšlenka na kamarádství vojáků, které prodělává těžkou zkoušku, ale i obava, jakou podobu získá po skončení války.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 20.6.2011
V první půlce tak trochu předobraz Velkého útěku, ale jako celek spíš o tom jak válka z obyčejných lidí, kteří by jinak spolu mohli dobře vyjít, uměle dělá nepřátele. Jen Gabin je tradičně bezchybný, zajímavou postavou je taky kapitán von Rauffenstein, který spolu s francouzským důstojníkem de Boeldieuem ztělesňuje zanikající éru aristokracie. Příjemně plynoucí film, jehož působivost už léty trochu zmatněla.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 30.3.2008
Pan Gabin
v jedné ze svých nejkrásnějších, srdcervoucích rolí. Film dokazuje, že i ve válce se lidé, které setkají v krizových situacích dokáží domluvit. Budu ráda, podaří-li se mi film ještě někdy shlédnout. Natočeno před 71 lety!
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 10.10.2007
... „ Golfová hřiště jsou na golf, tenisová hřiště na tenis. Vězeňský tábor je proto, aby se utíkalo“. Kromě kopání tunelu se v zajateckém táboře ještě docela dobře jí a pije, hraje divadlo, zpívá Marseallaise a především filozofuje. Na svoji dobu určitě víc než pozoruhodný film o obyčejné slušnosti a porozumění mezi lidmi různých národů a společenského postavení ... „ Hranice vidět nejsou, to je umělý vynález.“
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film