Obsah filmu Polnočná omša
O Štědrém dnu roku 1944, kdy německé jednotky pokračují v nemilosrdné likvidaci partyzánského odporu, se mezi příslušníky středostavovské rodiny Kubišových odvíjí osudové drama hrdosti, cti a strachu. Podaří se jim zachránit nejmladšího syna, který jediný našel odvahu k činu, teď je ale všechny smrtelně ohrožuje?
Koncem srpna roku 1944 vypuklo na Slovensku povstání, jehož cílem bylo zlikvidovat klerofašistickou Slovenskou republiku a umožnit osvobození země od východu. Nepředpokládaná přesila německých vojsk ale do listopadu zatlačila povstalce do hor, vzpoura byla potlačena a během zimy se rozpoutal likvidační teror postihující nejen...
O Štědrém dnu roku 1944, kdy německé jednotky pokračují v nemilosrdné likvidaci partyzánského odporu, se mezi příslušníky středostavovské rodiny Kubišových odvíjí osudové drama hrdosti, cti a strachu. Podaří se jim zachránit nejmladšího syna, který jediný našel odvahu k činu, teď je ale všechny smrtelně ohrožuje?
Koncem srpna roku 1944 vypuklo na Slovensku povstání, jehož cílem bylo zlikvidovat klerofašistickou Slovenskou republiku a umožnit osvobození země od východu. Nepředpokládaná přesila německých vojsk ale do listopadu zatlačila povstalce do hor, vzpoura byla potlačena a během zimy se rozpoutal likvidační teror postihující nejen zbylý partyzánský odpor, ale i civilní obyvatelstvo.
Za takové konstelace se ve filmu Polnočná omša ke štědrovečerní večeři a půlnoční mši scházejí příslušníci středostavovské rodiny Kubišových, jejíž synové reprezentují aktuální názorové rozvrstvení slovenské společnosti. Marián je příslušníkem fašistické Hlinkovy gardy, Paľo skeptický pragmatik, dvacetiletý Ďurko se přidal k partyzánům, byl zajat, na útěku zraněn a teď se uchýlil do rodičovského domu. Do téhož domu, kde je ubytován i německý velitel města major Brecker…
Jiří Krejčík (1918-2013) spolupracoval se slovenskou kinematografií od konce 40. let, ale bez výsledku, nakonec se jen pod pseudonymem podílel na scénáři satiry Štvorylka (1955) podle Janka Jesenského. I Polnočná omša vychází z cizí látky, ze stejnojmenné divadelní hry Petera Karvaše (1959), a také jí hrozilo, že ztroskotá, tentokrát na střetu vyhraněných a popudlivých individualit dramatika a režiséra. Tlumičem vášní se stal konciliantní vedoucí kolibské tvůrčí skupiny a spoluscenárista Albert Marenčin.
Vznikl tradicionálně laděný snímek, který sice nepřekonal inovativní Barabášovu Pieseň o sivom holubovi (1961), také ale neuvízl v pouhé divadelnosti, jakkoli právě na precizních hereckých výkonech je založen. Krejčík znovu zahrál na strunu svého Vyššího principu (1960) - včetně obsazení Ivana Mistríka a Němce Hannja Hasse, a traktoval příběh v odideologizované a odpolitizované rovině osobního rozvažování, co je člověk ochoten obětovat pro druhého, dokonce pro příslušníka vlastní rodiny, kde jsou hranice takové oběti a kam až sahá úchylná bestialita válečných zločinců. Zkombinoval přitom účinně slovenské herce s českými a také s nevšední tváří maďarské herečky Margit Baraové.
Jan Lukeš
LFŠ 2015 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.4.2021
Tolik zla, hrůzy, strachu, úzkosti a napětí nacpat do příběhu, který se odehrává během Štědrého dne roku 1944 jsem musel rozdýchávat. Strašlivé zlo, boj o přežití za každou cenu a naprostá ztráta lidských hodnot, scény, u kterých tuhne krev v žilách. Nebudu rozpitvávat děj, tohle je brutální drama, které předčí snad i Krejčíkův předchozí Vyšší princip. Atmosféra by se dala krájet, herecké kreace neskutečné (tohle je vrchol, co se dá všechno zahrát a je zbytečné někoho vyzdvihovat, z těch všech výkonů mrazí), strach číhající z každého záběru. Strach, strach a zase jenom strach. A do tohoto skličujícího pekla hraje jako paradox vánoční hudba Zdeňka Lišky. Neuvěřitelná kombinace, o to více ještě umocňující krásu vánočního období v době odporného bestiálního vraždění. Lišák to prostě vždycky uměl, vzpomeňme třeba Spalovače, kde použil podobný kontrast. Polnočnou omšu jsem viděl poprvé někdy před dvaceti lety, potom asi před rokem a potřetí teď a musím říct, že každý další zážitek z filmu se pokaždé stupňuje. Jiří Krejčík byl puntičkářský režisér, který si potrpěl na sebemenším detailu, z herců vyždímal vždy maximum a proto je to ve výsledku sakra vidět. Ve svém úsilí a pečlivosti natočit věrohodný film z jakékoliv doby mě hodně připomíná Františka Vláčila, oba dva byli naši největší režiséři, nikdo netočil filmy jako oni. Klobouk dolů. Ještě bych zmínil, že se snímek natáčel na formát Cinemascope, to znamená absolutní vizuální krásu. A když si kameraman Rudolf Stahl mladší zaostřuje různé detaily a záběry, potom nezbývá tenhle klenot zařadit do kategorie filmů, kde pětihvězdičkové hodnocení nestačí.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 8.7.2011
Rodina ukrývá na půdě zraněného syna, ale aby zachránili rodinu, syna obětují a ten darebák Hannjo Hasse ten ty svý nácky hraje tak odporně dobře, že když promluví, tak jde mráz po zádech. A ještě dodám, že film má krásnou hudbu...
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 27.8.2009
Musím se shodnout s hodnocením Argensona ohledně zvukové složky. Film jsem si nahraný z televize navíc pustila v nočních hodinách a po strašně hlasité scéně se střílením jsem pořád musela buď zvuk tlumit nebo dávat nahlas, abych vůbec něco slyšela. Zvukař by se za tento film měl stydět! Mě zaujala scéna na gestapácké stanici, kde vlastní rodina odepsala syna, velmi mi to připomínalo Sophiinu volbu. Jinak je tento film další z řady těch, kde se filmovými prostředky vyjádřilo více než všemožnými "bouchacími" efekty.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 23.8.2009
Chvílemi jsem měl pocit, jako kdyby těm divadelním hercům někdo řekl, že před kamerou nemusejí tolik řvát jako na jevišti, takže oni chvilkama mluvili tak, že jim nebylo skoro rozumět. Nebo to byla špatně ozvučená kopie. Nebo už prd slyšim, ale to sem nepatří. Nějak moc nemusím tyhle slovenské drsné filmy, kdy sníh a kontrast vánoce - válka jen dokreslují atmosféru, ale strhující herecké výkony (zvláště dobře se koukalo na u nás prakticky neznámou Margit Bara) mi přeci jen něco přinesly. Se zvláštní směsicí emocí a komična na mě zapůsobila scéna německy jímavě předneseného Stille Nacht a vzápětí slovensky nasraně do klavíru odbřinkaného Nesem vám noviny, to vše se zřetelnými výrazy ve tvářích, co si o tom kdo myslí. Dost dobrý!
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 5.8.2009
Dramatický príbeh rodiny Kubišových, ktorej členovia pokiaľ už priamo nespolupracujú s Nemcami, túžia aspoň prežiť vojnu v bezpečí. Vážnym ohrozením sa pre nich stáva návrat zraneného syna Juraja, ktorý bojuje s partizánmi.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film