Obsah filmu Lea
Ceny: (výběr) 24. MFF Brusel 1997: Křišťálová hvězda za nejlepší film, Cena diváků; 5. MFF Fórum Bratislava 1997: Hlavní cena; 15. MFF Montevideo 1997: Cena v soutěži debutů za nejlepší film; MFF San Juan 1997: Cena za debut; Český lev 1997: ženský herecký výkon (Lenka Vlasáková), kamera (Vladimír Smutný), Cena A.Č.K. (V. Smutný).
Malá Lea, žijící v sedmdesátých letech ve vesnici na východním Slovensku, ztratí řeč po děsivých zážitcích prožitých v dětství. Později ji její pěstoun prodá Němci Strehlowovi, který na něm uplatňuje restituční nároky. Osamělý podivínský restaurátor odveze mladou ženu na svou zanedbanou selskou usedlost v...
Ceny: (výběr) 24. MFF Brusel 1997: Křišťálová hvězda za nejlepší film, Cena diváků; 5. MFF Fórum Bratislava 1997: Hlavní cena; 15. MFF Montevideo 1997: Cena v soutěži debutů za nejlepší film; MFF San Juan 1997: Cena za debut; Český lev 1997: ženský herecký výkon (Lenka Vlasáková), kamera (Vladimír Smutný), Cena A.Č.K. (V. Smutný).
Malá Lea, žijící v sedmdesátých letech ve vesnici na východním Slovensku, ztratí řeč po děsivých zážitcích prožitých v dětství. Později ji její pěstoun prodá Němci Strehlowovi, který na něm uplatňuje restituční nároky. Osamělý podivínský restaurátor odveze mladou ženu na svou zanedbanou selskou usedlost v Bavorském lese. I on se k ní chová surově a zle. Zároveň ji ale čím dál více miluje. Křehká a citlivá Lea začne nečekaně mluvit a projeví umělecké sklony. Podle slibu píše zemřelé matce dopisy, jež se stávají básněmi. Poznává, že její muž s ní má společného mnohem více, než se zdá. Předznamenanému osudu však ani jeden z nich nemůže uniknout...
Ivan Fíla přináší ve své prvotině sugestivní obraz, v němž spojuje až naturalistické scény s básnickým filmovým jazykem, v němž se uplatňují i metafory. Spojení dvou odlišných přístupů spolu s jistou scenáristickou „svévolí" však v důsledku oslabuje účinek díla. Vedle kamery Vladimíra Smutného je překvapivá hudba Petra Hapky, založená na vytváření dráždivých zvukových stop. Tvůrce usiluje o jistou nadčasovost příběhu, proto je v něm minimum odkazů na konkrétní dobu, přestože děj začíná v roce 1977 a končí o čtrnáct let později. V existenciálním dramatu lidského odcizení a sbližování autor těží zejména z překvapivě zralého hereckého výkonu Lenky Vlasákové (Český lev za ženský herecký výkon) i z účasti herců zvučných jmen (Hanna Schygullová, Udo Kier). I když se jedná o koprodukční snímek, v kontextu tehdejší české kinematografie byla Lea výrazně odlišná od všeho, co se v té době u nás točilo, a výjimečná je svým způsobem i v současnosti. Osobitým zpracováním tématu ženského údělu získala i mezinárodní pozornost.
Tomáš Bartošek, 36.LFŠ 2010 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 8.4.2020
Film na tři písmena od pro mne neznámého filmaře Ivana Fíly - českého režiséra, žijícího v Německu. Film tvrdý, temný, studený, kde lidi mají k sobě dost daleko. Zvláště dva hlavní představitelé - Lea, mladá Slovenka, která je poznamenaná (nejen) ztrátou řeči z důvodu děsivých zážitků z mládí a německý restaurátor Strehlow, který přijede na Slovensko a přidá si mladou ženu za 50 tis. zaplacených Leinu pěstounovi k nabytým restitučním nárokům. I on je poznamenaný osudem - kdysi dávno smrtí své milované novomanželky a dvaceti lety v cizineckých legiích (jako tvrdou terapií). Tyhle dvě ztracené duše si nemohou nikdy porozumět. K tomu zanedbaný statek kdesi v Bavorsku a neutěšené zimní počasí. Divák musí být silný, aby všechny tyto šílenosti mezi mužem a ženou, násilí, urážky, absolutní nepochopení, temno a mrazivo v duších i v okolní přírodě vůbec vydržel a od filmu neodešel. Lea je křehká duše, kdysi hodně zraněná, přesto je ta silnější z této naprosto nesourodé dvojice. Vydrží bití, spoutání a nesvobodu a přitom je schopná tvořit - píše básně - a ne vůbec špatné. Snad neprozradím příliš, když naznačím jisté usmíření a určitě i něco daleko víc v poslední části filmu - avšak v samotném konci musí být divák opět silný - happy end se prostě nekoná.
Lea je nádherný filmový počin po všech stránkách - počínaje úžasnými hereckými výkony (Lenka Vlasáková jako Lea, Christian Redl v roli Strehlowa, Hanna Schygulla, Miroslav Donutil, ...) přes nádhernou kameru Vladimíra Smutného, hodně zajímavou hudbu Petra Hapky a mistrovskou filmařinu režiséra Ivana Fíly.
V kinech asi už nebude šance tento film vidět, lze se k němu dostat na bazaru DVD nebo na https://ulozto.cz/file/s6VBb2Zfd6ZW/lea-1996-dvdri p-xvid-cz-avi - k tomu pro neněmčináře (film je ve slovenském a německém znění) doporučuji titulky na https://www.opensubtitles.org/cs/search/sublanguag eid-all/idmovie-54532 .
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 6.9.2014
Pozoruhodná kamera - co záběr, to parádní fotka. Výborný výkon Lenky Vlasákové - kvůli ní jsem se na film těšil téměř dvacet let. Příběh jímavý - pomalým sugestivním tempem se zadírá pod kůži. Jen ty nelogičnosti to kazí - nebere je hlava ani srdce.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 7.4.2013
Na film jsem šel tehdy do kina, protože jsem se nudil a kino bylo vedle v baráku. Neříkám že je to špatný film, ale není to můj soudek, navíc mi tenkrát bylo asi 11 a určitě jsem nepochopil podstatu ale +/- si děj pamatuju.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.5.2007
"Prodaná nevěsta" Lea. Dívka, která nemluví a píše básně své mrtvé matce. Z dětství si pamatuje jen pach alkoholu a násilí svého otce. Podobně nyní žije i ona. Její muž za ni řádně zaplatil a podle toho se k ní také chová. Nebýt překladatelky, která její básně přeloží a objeví dívčinu křehkost a výjmečný talent...... a tak se drsný chlapík, s ne zrovna přívětivou minulostí, učí kupovat růže, číst poezii a hlavně rozumnět. Lea se zase na oplátku učí mluvit, věřit a hlavně milovat. Kouzelný film o složitosti lidského nitra i mezilidských vztahů.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film