Obsah filmu Jan Saudek - V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu
Adolf Zika, autor uměleckého dokumentu Jan Saudek - V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu, je sám fotograf a se světově uznávaným tvůrcem se dlouho přátelí. Svůj film považuje za „pravdě podobný“ portrét svérázného a „nečitelného“ umělce, přičemž se netají sympatiemi k němu. - Snímek sice v hojné míře ukazuje Saudkovy fotografie, ale více se zajímá o jeho soukromí. Zika se pokouší proniknout za Saudkovu masku kontroverzní osobnosti. Zároveň pohlíží na jeho život jako na drama hrdiny a odpadlíka, což naopak nahrává tvůrcově sebestylizaci nonkonformního člověka. Snaha odkrýt umělcovo nitro vychází jen zčásti; kamera sice zastihuje Saudka i v...
Adolf Zika, autor uměleckého dokumentu Jan Saudek - V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu, je sám fotograf a se světově uznávaným tvůrcem se dlouho přátelí. Svůj film považuje za „pravdě podobný“ portrét svérázného a „nečitelného“ umělce, přičemž se netají sympatiemi k němu. - Snímek sice v hojné míře ukazuje Saudkovy fotografie, ale více se zajímá o jeho soukromí. Zika se pokouší proniknout za Saudkovu masku kontroverzní osobnosti. Zároveň pohlíží na jeho život jako na drama hrdiny a odpadlíka, což naopak nahrává tvůrcově sebestylizaci nonkonformního člověka. Snaha odkrýt umělcovo nitro vychází jen zčásti; kamera sice zastihuje Saudka i v momentech intimity, avšak ten obratně zůstává ve své osvědčené roli. Dokument jej zachycuje v různých prostředích (byt, ateliér, chata, krajina) i při různých akcích (oslava narozenin, práce s modelkou) a opírá se o dialog režiséra a umělce i o výpovědi Saudkových blízkých (švagrová, nejstarší syn, Sára Saudková atd.). Zika dílo ozvláštňuje střídáním snímacích postupů (barva, černobílý obraz, použití digitální kamery). Podle něj má portrét působit hlavně na úrovni emocí. – Distributor uvádí zkrácený název Jan Saudek.
-ivp, Filmový přehled 2008/2 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 18.6.2022
Tohle nedokážu zhodnotit objektivně, protože pana Saudka vysloveně nemám rád a přijde mi, že točit 100 minutový dokument o nabubřelém egomaniakovi je ztráta času a mrhání energií. Nedokážu ohodnotit kladně uměleckou tvorbu člověka, kterým po lidské stránce z duše pohrdám.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 16.5.2009
Nevšední film o nevšedním člověku.
DVD s tímto filmem jsem si koupil jen proto, že bylo skutečně za pakatel. Dnes vím, že jsem udělal moc dobře. Ne že by pro mne sourozenci Saudkové byli neznámým pojmem, ale byli mi lhostejní, stejně tak jako mi byla lhostejná jejich tvorba, i když jsem znal jsem jak Janovy fotografie, tak i Kájovy kresby. Teprve zajímavý „skorodokument“ Adolfa Ziky mi Jana přiblížil. Byl jsem mile překvapen, jak pěkně se Jan Saudek vyjadřuje, třeba i ve srovnání s vyjadřováním tvůrců v rozhovorech v bonusech. Soukromý život dílo Jana Saudka jsou velmi zvláštní. Já bych tak žít nemohl a ani nechtěl. Na druhou stranu je také pravda, že bych ani nedokázal vytvořit to, co vytváří on. Ve filmu jsem postrádal přiblížení technik, kterými vznikají fotografie s podivným nábojem.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 24.3.2009
Nijak zvlášť mě to neobohatilo. Jeho kecy nežeru. Občas zahlásí, přitáhne a proběhne se, ale jinak? V podstatě, koho zajímá, že rád šoustá?
Nad existencí některých příhod by se dalo polemizovat s tím, že byly vymyšleny jen pro tenhle film či dokument. No nic, Saudek mele z posledního, každopádně - co mu taky zbývá?
Tvorba oceněníhodná - prvotní, ta ranná.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 19.1.2009
Jan Saudek je velmi rozporuplná a kontroverzní osobnost, kterou lidé buďto obdivují nebo nenávidí. Stejně, jako někteří obdivují a uznávají jeho dílo, zatímco jiní je nazývají kýčem. Nespornou pravdou však je, že Jan Saudek každopádně je osobností a že mnozí z nás by rádi uměli tvořit "kýč" tak, jako to umí on. A v tomhle smyslu natočil Adolf Zika dobrý film.
Reklama
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 15.3.2008
Film dopadl stejně jako sám Saudek – pestrá, živá, mnohostranná, ale nafouknutá bublina, co praskne ve chvíli, kdy se jí někdo chce blíže dotknout. Pod vrstvy šupin, kterými se umělec vyzbrojil na ochranu před světem, se nedostala ani vnímavá dokumentaristická kamera. Škoda, vypadalo to nadějně…
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film