Obsah filmu Intimní osvětlení
Bambas je ředitelem venkovské hudební školy a žije s rodinou - korpulentní manželkou, dvěma dětmi a prarodiči v rozestavěném dvougeneračním sídle, kam za ním přijíždí jeho kamarád Peťan, hudebník z města, se svou krásnou mladou milou. Původním záměrem jejich setkání byl společný koncert, a důležitou linii tak mají hudba a hraní: nacvičování Dvořáka či Mozarta, ale také lidové hraní na pohřbu.
Na koncert ovšem nakonec ani nedojde a hudební setkání se mění v bilanci zmarněných životů, která vrcholí v noční opilecké sekvenci, kdy Bambas říká Peťanovi: „Máš barák? Nemáš! Máš auto? Nemáš! Si ženatej? Nejsi ženatej! Tak nejsi vyřízenej!"
Film...
Bambas je ředitelem venkovské hudební školy a žije s rodinou - korpulentní manželkou, dvěma dětmi a prarodiči v rozestavěném dvougeneračním sídle, kam za ním přijíždí jeho kamarád Peťan, hudebník z města, se svou krásnou mladou milou. Původním záměrem jejich setkání byl společný koncert, a důležitou linii tak mají hudba a hraní: nacvičování Dvořáka či Mozarta, ale také lidové hraní na pohřbu.
Na koncert ovšem nakonec ani nedojde a hudební setkání se mění v bilanci zmarněných životů, která vrcholí v noční opilecké sekvenci, kdy Bambas říká Peťanovi: „Máš barák? Nemáš! Máš auto? Nemáš! Si ženatej? Nejsi ženatej! Tak nejsi vyřízenej!"
Film těží z groteskní banality obyčejného života (zachyceného v důvěrném časoprostoru domáckého prostředí a v jakoby nahodilé výseči běžného života), která slouží jako zdroj komického a lyrického ozvláštňování. Útržkovité a nezavršené vyprávění evokuje nevzrušivou každodennost a současně tematizuje fragmentárnost úsilí postav a jejich nenaplněná očekávání. Vývoj událostí a dosažení cíle se tu ukazují jako nemožné, nicméně poodhalují vnitřní svět postav, jež mají nejen své limity, ale také své touhy.
Intimní osvětlení se v duchu veristické estetiky natáčelo v reálech a s účastí neherců. S výjimkou Věry Křesadlové a Jana Vostrčila to platilo pro všechny role, jež byly obsazeny neobvykle důsledně nejen s ohledem na typ, ale také na profesní a sociální příslušnost: Karel Blažek (Bambas) byl občanským povoláním zástupcem ředitele hudební školy v Táboře, Zdeněk Bezušek (Peťan) hrál ve FOK - Symfonickém orchestru hlavního města Prahy apod. Vizuální styl filmu působivě pracuje s pečlivými černobílými kompozicemi, s tlumenými kontrasty, rozptýleným světlem a jeho přirozenými zdroji a dosahuje ozvláštňující impresionistické kresby, která dává filmu jemnou spojitou texturu a poetickou atmosféru. Bohatost a jedinečnost Intimního osvětlení vychází právě z toho jemně nadýchaného koktejlu humoru a melancholie, autentických podrobností a imaginace, to vše ve vytříbené minimalistické formě.
Jiří Voráč
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
Související odkaz
Obyčejné životy pod intimním osvětlením
Film Intimní osvětlení se zrodil v době, kdy česká kinematografie zažívala svoji zlatou éru. Přinesl nám ho Ivan Passer, který dále režíroval zejména ve Spojených státech. Jako scenárista je ale zodpovědný například za Lásky jedné plavovlásky nebo Hoří, má panenko. číst dál
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.11.2009
Intimní osvětlení stojí nezaslouženě ve stínu slavnější homolkovské série. Komické situace vynikají bezprostředností, oproti Homolkovým jsou méně křiklavé i méně kruté. Česká nová vlna mi občas přijde až moc vykalkulovaná, ale tady to neplatí. Hvězdou filmu je pro mě hlavně Jan Vostrčil, jehož děda mlsně pomlaskávající nad mladou Křesadlovou nemá chybu.
"Smetana...dědek hluchej. Ale slyšel!"
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 27.2.2009
Vedle Černého Petra nebo Hoří, má panenko trochu neprávem opomíjená ukázka československé nové vlny. Úžasný střípek odehrávající se v minimálním časovém prostoru, kde absence zásadní dějové linky není vůbec na škodu. Scéna s přehazováním kuřecích stehen se všemi doprovodnými projevy (záchvat smíchu Věry Křesadlové), to není film, to je život. Stejně tak závěrečná symbolická scéna s vaječným koňakem povyšuje tenhle film do vysokého nadprůměru.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 10.11.2008
Rukopis panu Saska s Papouskem se nezapre, IO v mnohem pripomina prave jejich Homolkovy. To ale rozhodne neni minus - film prijemne plyne a predvadi nam sled usmevnych pribehu, ktery jsou maximalne okouknute ze zivota.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 4.6.2008
Tohle je asi nejlepsi Vostrciluv vykon. Je proste vybornej, nikdo dalsi se mu typove z ceskych hercu nikdy ani nepriblizil.
Reklama
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 18.11.2007
Mám hodně rád tyhlety filmy ze šedesátých let, ať už od Formana, Papouška nebo Passera. Až na nějakou tu výjimku tam většinou hrají samé neznámé tváře, neherci, a já tak mám dojem, jakoby to byli lidé odněkud od vedle. Neznám je, ale přece jsou mě ty jejich příhody něčím známé a blízké. Trapasy běžných dní, jaké můžeme snadno zažít i my.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 31.8.2007
Zlatá šedesátá léta. Mnozí tvrdí, že v tomto odobí vznikaly nejlepší filmy, a to nejen u nás. O tom by se dalo diskutovat. V každém případě na svět přišly vynikající snímky. Každý stát měl svoji "Novou vlnu".
Intimní osvětlení je vesměs, až na pár výjimek, obsazeno neherci. Je úsměvným pohledem na obyčejný život obyčejných lidí. Neherci se před kamerou chovají (hrají) zcela přirozeně.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 29.1.2005
Rada pre čitateľov,ktorí preferujú"ľahký" žáner no chcú si pozrieť kvalitný film.Film Intimní osvětlení je film takmer bez deja a preto ak ste vychovaný na "americkej škole"/tým nemyslím Allena či Kubricka,ale priateľov celebrity wow! hamburger´n cola movies/tak vás to iste bude nudiť-to nie je film pre vás.Pustite si radšej Terminátora 5,Titanic,alebo dajaký iný "in" film a na osvětlení zabudnite.Ale kto vie,niekedy aj motyka vystrelí.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film