Komentáře k filmu Evropa
Počet komentářů k filmu: 4
Hodnocení:
Přidáno: 20.8.2017
Lars von Franz
Vlastně je to vysloveně „šotoušskej“ film. Vlak, svět železnice, koleje a lidé kolem nich, tu hrají hlavní roli. Kafkovsky mysteriózní, vlaková road movie sleduje mladého idealistického Američana Leopolda, který přijede do obnovovaného Německa, pod správou Američanů, těsně po skončení 2. Světové války. Aby zde, díky konexím strýce, dostal místo průvodčího v lůžkovém vlaku. Stane se kolečkem v mašinérii pro něj neznámého světa, s nepochopitelnými rituály a pravidly. Leo se seznámí s tajuplnou dcerou železničního magnáta a je jí nejen eroticky okouzlen, ale i zatahován do tajemné hry, jejíž pravidla nezná. Převážně černobílý film je obrazově velice sugestivní a to nejen svými odkazy na hypnózu. Výrazná je i hudební složka. Mottem filmu, jako by byla teze, že podvědomá i vědomá snaha pomáhat lidem a konat dobro, je v životě mnohem nebezpečnější, než poslušné dodržování společenských rituálů a pravidel. Jeden z nejlepších „kafkovských“ filmů, které jsem viděl.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 17.7.2008
Film s osobitým vizuálním i hudebním ztvárněním, obdařený zvláštním charismatem. I pokud máte pocit, že téma temné reality v poválečném Německu vás spíše nezajímá, ani nevíte proč, a sledujete film až do konce. Von Trier snad musí umět čarovat.
Pro českého diváka má momentálně film i jednu pikantnost, a to v tom smyslu, že stejný hlas, který dabuje roli hlavního hrdiny, je propůjčen i reklamě na minerálku, jejíž závěrečný slogan, pokud by byl připojen na samý konec snímku, by dal filmu nový rozměr. Bon voyage.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 1.11.2007
Tak toto jsem bohužel moc nepochopil. Zjiišťuji, že filmy Larse von Triera asi nejsou pro mě. Zatím jsem viděl jen dva a ani jeden se mi nelíbil. 2* dávám pouze za zajímavý vizuální styl, který střídá černobílou i barevnou kameru a také za originalitu, kterou byl film natočen (filmem diváka provází jakýsi vypravěč, který diváka vtahuje do filmu a dělá z něj jednu z postav). Jinak jsem se od začátku do konce nudil a tím jsem se i ve filmu ztrácel.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.5.2007
... „Nyní budeš naslouchat mému hlasu. Pomůže ti hlouběji proniknout do Evropy. Pokaždé, když uslyšíš můj hlas, s každým slovem, s každým číslem, poodkryješ další vrstvu, otevřeš se vůči jejím vjemům. Budu počítat od jedné do deseti. Až řeknu deset, budeš v Evropě. Říkám tedy jedna.“ Poválečné Německo viděné očima mladého idealisty, který se ocitnul ve světě, kterému nemůže rozumět. Dívá se, ale nevidí. Naslouchá, ale nechápe. Je uprostřed hry, ale nezná pravidla. Stává se loutkou. „Chtěl jsem svou prací trochu zlepšit svět. Německo potřebuje přátelství.“ Jako obvykle natočil Lars von Trier velmi zvláštní a působivý film ( „Tanec v temnotách“ je jediná výjimka, kdy jeho magie na mě nefungovala). Černo-bílé záběry, které dostávají barvu pouze, když se odehrává něco opravdu zásadního, ale především hypnotizující hlas vypravěče doplněný monotónním rytmem ubíhajících kolejí. To se nedá popsat, to se musí vidět. Evropu považuji prozatím ( spousta jeho děl na mě ještě čeká) za Larsův nejlepší film.
Poznámka: Komentáře jsou řazeny podle počtu dosažených bodů jednotlivých členů, kteří je psali. To znamená, že čím více bodů má člen, tím je jeho komentář výše.10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film