Obsah filmu Evropa
Pozoruhodný snímek Evropa je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (Prvek zločinu,1984, Epidemie,1987, Evropa, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa „roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastované) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích.
Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby „pomohl Německu". Pod...
Pozoruhodný snímek Evropa je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (Prvek zločinu,1984, Epidemie,1987, Evropa, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa „roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastované) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích.
Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby „pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu...
Situace „zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici.
Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně jednobarevný s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich „kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
Program ART
Autor/Zdroj: /Kino ART
Evropa měla být velkým filmem o velkých citech za vypjaté dějinné situace. Trier se teď chtěl obrátit na široké publikum. Jde o poslední díl tzv. evropské trilogie, jejíž koncept vznikl s filmem Epidemie. Filmům s tématem Evropy je podle režiséra společná základní dějová linie: „Idealista se dostane do prostředí, které nemůže mít pod kontrolou. Ty tři filmy chápu jako pokus o obraz Evropy, který o tomhle kontinentu hodně vypovídá.“ Dlužno podotknout, že v Trierově chápání se Evropa většinou rovná Německo. Základní motiv Evropy odkazuje ke Kafkově románovému fragmentu Amerika. Mladý muž se s něm vydává přes oceán, tam se jej ujímá strýc a jeho pobyt za mořem, který má iniciační ráz, je završen tím, že mladík nalézá své místo. Na rozdíl od Kafky je Trierův hrdina Američan s německými kořeny a cílem jeho cesty je Evropa, kam se rozhodne odjet, aby ukázal poraženému Německu vlídnější tvář Ameriky. Jeho strýc mu sežene prestižní povolání průvodčího v lůžkovém vagónu ve vlaku Zentropa. Evropa je jedním z velkých „vlakových“ filmů a pokračuje v tradici např. Hitchcockových filmů Zmizení staré dámy (1938) či Na sever severozápadní linkou (1959). Přímé citace ale vedou především k Hitchcockově Vertigu (falešná identita milenců, hrdinův pohled vzhůru ke kostelní zvonici). Skladatel Joachim Holbek dokonce do zvukové stopy zakomponoval hudební variaci na Hermannovu hudbu k Vertigu. Trier se rozhodně nesnažil o vytvoření faktograficky přesného obrazu Německa roku 1945, například motiv wehrwolfů je podle historiků notně zveličený. Šlo mu o vytvoření co nejpřesvědčivějšího obrazu apokalypsy. Také proto se v Evropě, stejně jako už v Prvku zločinu, setkáváme s motivem hypnózy. Hypnotizující voice-over (Max von Sydow) přivádí hrdinu filmu do Německa a naznačuje že jeho putování „do srdce Evropy“ má charakter sestupu do nižších pater skutečnosti. (Nakonec téměř nabudeme jistoty, že hlas mimo obraz patřil samotné smrti). Evropa získala stejně jako Prvek zločinu cenu za technickou stránku na festivalu v Cannes, což u tak stylisticky originálního filmu nepřekvapuje. Film je převážně černobílý, v emočně silných momentech je však použita barva. Často jsou uplatněny monochromatické barevné efekty, sloužící k dramatizaci situace (rudá záchranná brzda ve vlaku, nažloutlý dotazník o spolupráci s nacisty v Hartmannově koupelně).
Autor/Zdroj: /Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:

Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů, NFA - Národní filmový archiv |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
anglická |
|
|
Zvuk: |
Dolby Stereo |
|
|
Přístupno: |
od 15 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Evropa >
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení:
Přidáno: 20.8.2017
Lars von Franz
Vlastně je to vysloveně „šotoušskej“ film. Vlak, svět železnice, koleje a lidé kolem nich, tu hrají hlavní roli. Kafkovsky mysteriózní, vlaková road movie sleduje mladého idealistického Američana Leopolda, který přijede do obnovovaného Německa, pod správou Američanů, těsně po skončení 2. Světové války. Aby zde, díky konexím strýce, dostal místo průvodčího v lůžkovém vlaku. Stane se kolečkem v mašinérii pro něj neznámého světa, s nepochopitelnými rituály a pravidly. Leo se seznámí s tajuplnou dcerou železničního magnáta a je jí nejen eroticky okouzlen, ale i zatahován do tajemné hry, jejíž pravidla nezná. Převážně černobílý film je obrazově velice sugestivní a to nejen svými odkazy na hypnózu. Výrazná je i hudební složka. Mottem filmu, jako by byla teze, že podvědomá i vědomá snaha pomáhat lidem a konat dobro, je v životě mnohem nebezpečnější, než poslušné dodržování společenských rituálů a pravidel. Jeden z nejlepších „kafkovských“ filmů, které jsem viděl.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 17.7.2008
Film s osobitým vizuálním i hudebním ztvárněním, obdařený zvláštním charismatem. I pokud máte pocit, že téma temné reality v poválečném Německu vás spíše nezajímá, ani nevíte proč, a sledujete film až do konce. Von Trier snad musí umět čarovat.
Pro českého diváka má momentálně film i jednu pikantnost, a to v tom smyslu, že stejný hlas, který dabuje roli hlavního hrdiny, je propůjčen i reklamě na minerálku, jejíž závěrečný slogan, pokud by byl připojen na samý konec snímku, by dal filmu nový rozměr. Bon voyage.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 1.11.2007
Tak toto jsem bohužel moc nepochopil. Zjiišťuji, že filmy Larse von Triera asi nejsou pro mě. Zatím jsem viděl jen dva a ani jeden se mi nelíbil. 2* dávám pouze za zajímavý vizuální styl, který střídá černobílou i barevnou kameru a také za originalitu, kterou byl film natočen (filmem diváka provází jakýsi vypravěč, který diváka vtahuje do filmu a dělá z něj jednu z postav). Jinak jsem se od začátku do konce nudil a tím jsem se i ve filmu ztrácel.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.5.2007
... „Nyní budeš naslouchat mému hlasu. Pomůže ti hlouběji proniknout do Evropy. Pokaždé, když uslyšíš můj hlas, s každým slovem, s každým číslem, poodkryješ další vrstvu, otevřeš se vůči jejím vjemům. Budu počítat od jedné do deseti. Až řeknu deset, budeš v Evropě. Říkám tedy jedna.“ Poválečné Německo viděné očima mladého idealisty, který se ocitnul ve světě, kterému nemůže rozumět. Dívá se, ale nevidí. Naslouchá, ale nechápe. Je uprostřed hry, ale nezná pravidla. Stává se loutkou. „Chtěl jsem svou prací trochu zlepšit svět. Německo potřebuje přátelství.“ Jako obvykle natočil Lars von Trier velmi zvláštní a působivý film ( „Tanec v temnotách“ je jediná výjimka, kdy jeho magie na mě nefungovala). Černo-bílé záběry, které dostávají barvu pouze, když se odehrává něco opravdu zásadního, ale především hypnotizující hlas vypravěče doplněný monotónním rytmem ubíhajících kolejí. To se nedá popsat, to se musí vidět. Evropu považuji prozatím ( spousta jeho děl na mě ještě čeká) za Larsův nejlepší film.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film