ohodnotit

Evropa

Europa

Další název:
Evropo, Evropo!
Rok:
1991
Délka:
114 minut
Premiéra v ČR:
1.9.1993
„Kafkovský příběh mladého Američana v poválečném Německu je ponořen v magickém oparu noci.“
Popis / Obsah / Info k filmu Evropa
Pozoruhodný snímek Evropa je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (Prvek zločinu,1984, Epidemie,1987, Evropa, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa „roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastované) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích.
Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby „pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu...
Situace „zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici.
Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně jednobarevný s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich „kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).
Program ART

Autor/Zdroj: /Kino ART


Evropa měla být velkým filmem o velkých citech za vypjaté dějinné situace. Trier se teď chtěl obrátit na široké publikum. Jde o poslední díl tzv. evropské trilogie, jejíž koncept vznikl s filmem Epidemie. Filmům s tématem Evropy je podle režiséra společná základní dějová linie: „Idealista se dostane do prostředí, které nemůže mít pod kontrolou. Ty tři filmy chápu jako pokus o obraz Evropy, který o tomhle kontinentu hodně vypovídá.“ Dlužno podotknout, že v Trierově chápání se Evropa většinou rovná Německo. Základní motiv Evropy odkazuje ke Kafkově románovému fragmentu Amerika. Mladý muž se s něm vydává přes oceán, tam se jej ujímá strýc a jeho pobyt za mořem, který má iniciační ráz, je završen tím, že mladík nalézá své místo. Na rozdíl od Kafky je Trierův hrdina Američan s německými kořeny a cílem jeho cesty je Evropa, kam se rozhodne odjet, aby ukázal poraženému Německu vlídnější tvář Ameriky. Jeho strýc mu sežene prestižní povolání průvodčího v lůžkovém vagónu ve vlaku Zentropa. Evropa je jedním z velkých „vlakových“ filmů a pokračuje v tradici např. Hitchcockových filmů Zmizení staré dámy (1938) či Na sever severozápadní linkou (1959). Přímé citace ale vedou především k Hitchcockově Vertigu (falešná identita milenců, hrdinův pohled vzhůru ke kostelní zvonici). Skladatel Joachim Holbek dokonce do zvukové stopy zakomponoval hudební variaci na Hermannovu hudbu k Vertigu. Trier se rozhodně nesnažil o vytvoření faktograficky přesného obrazu Německa roku 1945, například motiv wehrwolfů je podle historiků notně zveličený. Šlo mu o vytvoření co nejpřesvědčivějšího obrazu apokalypsy. Také proto se v Evropě, stejně jako už v Prvku zločinu, setkáváme s motivem hypnózy. Hypnotizující voice-over (Max von Sydow) přivádí hrdinu filmu do Německa a naznačuje že jeho putování „do srdce Evropy“ má charakter sestupu do nižších pater skutečnosti. (Nakonec téměř nabudeme jistoty, že hlas mimo obraz patřil samotné smrti). Evropa získala stejně jako Prvek zločinu cenu za technickou stránku na festivalu v Cannes, což u tak stylisticky originálního filmu nepřekvapuje. Film je převážně černobílý, v emočně silných momentech je však použita barva. Často jsou uplatněny monochromatické barevné efekty, sloužící k dramatizaci situace (rudá záchranná brzda ve vlaku, nažloutlý dotazník o spolupráci s nacisty v Hartmannově koupelně).

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Evropa
Pozoruhodný snímek Evropa je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrajicí po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (Prvek zločinu, 1984; Epidemie, 1987; Evropa, 1991). Jeho tvůrce. Dánský režisér Lars von Trier situ-uje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizo-vané svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastované) Spojenci. Většina obyvatelstva tu skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... - Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a na-vzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, mani-pulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. - velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochro-matický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v ko-lektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow). - Snímek získal Cenu poroty na MFF 1991 v Cannes.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

83.2 % (28)
8   - curil
4   - Chrustyn
7   - Snura
10 - melakara
9   - Akana
10 - Faye
8   - Zimmy871
4   - Andrejevna
8   - zepo
10 - xebece
8   - kmara
7   - thornhill
9   - Archer
9   - sarf
8   - Karabekian
10 - menderly
8   - 108icka
9   - Tom68
10 - troufalka
7   - leopard60

TV Program

ČT1 - Sama doma (2000) [TV pořad]

12:30 - 14:00

78 minut již uběhlo
12 minut zbývá do konce

ČT2 - Medvěd baribal

13:40 - 14:05

8 minut již uběhlo
17 minut zbývá do konce

NOVA - Ordinace v růžové zahradě 2 (2...

13:00 - 14:10

48 minut již uběhlo
22 minut zbývá do konce

Prima - Poslední polda (2009) [TV seri...

13:35 - 14:35

13 minut již uběhlo
47 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 165285
Osobností: 659991
Fotografií: 638321
Plakátů: 307420
Obsahů a biografií: 151492

Poslední komentáře

Fun Farm (2013) [TV seriál]

FUN FARM /2013-2015/

Fun Farm
SEZNAM   EPIZOD
---------------
01.   Mysterious Crack
02. Funny   Football Game
03. There's a   RAINBOW
04. COW gets MAD at   color RED více >

Autor: rimeon | Hodnocení: 10 / 10

Jackova ukolébavka (1993)

Jackova ukolébavka
I když je příběh dobře   natočený, je málo   uvěřitelný, nereálný. Ale   titulní představitel odvedl   kus práce.

Autor: New | Hodnocení: 6 / 10

Zab mě, když to dokážeš (2009) [...

Zab mě, když to dokážeš
Když je příběh tak   totálně zblázněný, to se   i v lepším seriálu stane,   kolikrát si sám říkám,   že když se mě zavařuje   mozek, má to cenu koukat až   do konce?

Autor: jarda53 | Hodnocení: 5 / 10

Výjimeční (2019)

Výjimeční
Film o autistech, vlastně o   jejich ošetřovatelích, o   té ohromné mravenčí a   často sysifovské práci,   která se nedá dělat bez   nadšení, více >

Autor: petrusmev | Hodnocení: 9 / 10

Jarka a Věra (1938)

Jarka a Věra
Svým způsobem další z   řady klasických   studentských komedií z   předválečných a   válečných let, i když se   děj přímo ve škole   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 8 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení

Copyright © 2003-2020, HyperMedia, a.s.. Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Load: 0.031/0.019