Obsah filmu Černý Petr
Pronikavá psychologická a sociologická generační studie skládá mozaiku drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně, to vše s komediálním nadhledem a porozuměním pro svět otců i synů té doby. Film, který autenticky zobrazuje hledání mladých lidí i generační odcizení, v podtextu odhaluje pokleslost poměrů poznačených provinčností a frázovitostí.
*****
Tvůrci se zcela podřídili naturelu protagonistů (excelují tu kapelník kolínské dechovky Jan Vostrčil, známy z dalších vynikajících filmů, a posluchač DAMU Vladimír Pucholt), dialogy tak vyvolávají dojem magnetofonového záznamu autentických rozhovorů. Dobromyslné...
Pronikavá psychologická a sociologická generační studie skládá mozaiku drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně, to vše s komediálním nadhledem a porozuměním pro svět otců i synů té doby. Film, který autenticky zobrazuje hledání mladých lidí i generační odcizení, v podtextu odhaluje pokleslost poměrů poznačených provinčností a frázovitostí.
*****
Tvůrci se zcela podřídili naturelu protagonistů (excelují tu kapelník kolínské dechovky Jan Vostrčil, známy z dalších vynikajících filmů, a posluchač DAMU Vladimír Pucholt), dialogy tak vyvolávají dojem magnetofonového záznamu autentických rozhovorů. Dobromyslné kázání pedantského otce vyznívá jako řetěz zoufale neúčinných frází, které namísto důvěry vytvářejí vakuum vzájemného nepochopení. Scény s Petrem, Pavlou a oběma zednickými učni mají charakter líbezných ilustrací pubertálních nejistot a exhibicí. Nezapomenutelný je dětinský spor okolo pozdravu "Ahoj!". Kresba života malého českého člověka v jeho uzavřeném světě, film o dvojí morálce (Petr nastoupí do samoobsluhy jako prodavač, aby se od vedoucího dozvěděl, že jeho hlavní úlohou bude hlídat zákazníky), zábavná metafora o úskalích vstupu do života, ale i společenská alegorie. První Formanův velký film se vyznačuje uvolněností a lehkostí. Kultura obrazu a úspornost vyjádření se markantně projevují například v klíčové sekvencí sobotní tancovačky, ve které se několik dějových epizod proplétá s dokumentárně laděnými pohledy, dokreslujícími atmosféru zábavy (doba mody twistu a semaforských písniček) a typologii postav. Mimochodem, kuchyně a taneční sál jsou dvě prostředí příznačná pro Formanovy české filmy vůbec.
Autor/Zdroj: /Popis
Několik dnů ze života šestnáctiletého Petra, který je na učňovské praxi v samoobsluze potravin. Nechápe smysl své práce ani otcovy výchovné lekce.
Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora
Pronikavá psychologická a sociologická generační studie skládá mozaiku drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně, to vše s komediálním nadhledem a porozuměním pro svět otců i synů té doby. Film, který autenticky zobrazuje hledání mladých lidí i generační odcizení, v podtextu odhaluje pokleslost poměrů poznačených provinčností a frázovitostí.
*****
Tvůrci se zcela podřídili naturelu protagonistů (excelují tu kapelník kolínské dechovky Jan Vostrčil, známy z dalších vynikajících filmů, a posluchač DAMU Vladimír Pucholt), dialogy tak vyvolávají dojem magnetofonového záznamu autentických rozhovorů. Dobromyslné kázání pedantského otce vyznívá jako řetěz zoufale neúčinných frází, které namísto důvěry vytvářejí vakuum vzájemného nepochopení. Scény s Petrem, Pavlou a oběma zednickými učni mají charakter líbezných ilustrací pubertálních nejistot a exhibicí. Nezapomenutelný je dětinský spor okolo pozdravu "Ahoj!". Kresba života malého českého člověka v jeho uzavřeném světě, film o dvojí morálce (Petr nastoupí do samoobsluhy jako prodavač, aby se od vedoucího dozvěděl, že jeho hlavní úlohou bude hlídat zákazníky), zábavná metafora o úskalích vstupu do života, ale i společenská alegorie. První Formanův velký film se vyznačuje uvolněností a lehkostí. Kultura obrazu a úspornost vyjádření se markantně projevují například v klíčové sekvencí sobotní tancovačky, ve které se několik dějových epizod proplétá s dokumentárně laděnými pohledy, dokreslujícími atmosféru zábavy (doba mody twistu a semaforských písniček) a typologii postav. Mimochodem, kuchyně a taneční sál jsou dvě prostředí příznačná pro Formanovy české filmy vůbec.
28.Letní filmová škola
Autor/Zdroj: /Letní filmová škola
Pronikavá psychologická a sociologická generační studie s komediálním nadhledem a porozuměním pro svět otců a synů oné doby je mozaikou drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně. Tvůrci se naprosto podřídili naturelu protagonistů, dialogy tak vyvolávají dojem záznamu autentických rozhovorů. Dobromyslná kázání pedantského otce vyznívají jako řetěz zoufale neúčinných frází, které namísto důvěry vyvolávají vakuum vzájemného nepochopení. Scény s Petrem, Pavlou a oběma zednickými učni mají charakter ilustrací pubertálních nejistot a exhibicí. Nezapomenutelný je dětinský spor kolem pozdravu „Ahój!“ Kresba života „malého českého člověka“ v jeho uzavřeném světě, film o dvojí morálce (Petr nastoupí do samoobsluhy jako prodavač, aby se od vedoucího dozvěděl, že jeho hlavním úkolem bude hlídat zákazníky), zábavná metafora o úskalích vstupu do života, ale i společenská alegorie. První velký Formanův film se vyznačuje uvolněností a lehkostí. Kultura obrazu a vyjadřovací úspornost se markantně projevují např. v klíčové sekvenci sobotní tancovačky, ve které se několik dějových epizod proplétá s dokumentárně laděnými pohledy dokreslujícími atmosféru „zábavy“ a typologii postav. Film autenticky zobrazuje hledání mladých lidí a generačně odcizení, odhaluje v podtextu pokleslost poměrů poznamenaných provinčností a frázovitostí. (zdroj: www.artfilm.cz)
Autor/Zdroj: /Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení:
Přidáno: 5.6.2020
V době natáčení filmu mi bylo také 16 let, tedy byla jsem ve stejném věku jako mladé postavy filmu. Každý film je tak trochu nadsázka a pro tento to platí také. Kdosi zde v komentářích napsal, že generace náctiletých to měla těžké, k tomu musím dodat, že tomu nebylo tak zcela. Dnešní šestnáctiletí mají podle mého názoru život spíše těžší. Od r.1967 jsem byla zaměstnána v obch.oddělení závodu Potraviny v Kolíně a pana Kosinu, vedoucí samoobsluhy, jsem znala osobně. Film se mi líbil tenkrát a bude se mi líbit stále, i když vše nebylo přesně tak, jak je v něm prezentováno. Přesto mu, zejména díky nehercům, reálný pohled na svět nechybí.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 11.11.2017
Méně známý Formanův film. V podstatě stejný, jako ty známější. Příběh (příběh!?) plyne, lidi žvaní, moc smyslu v tom nehledejte. Až moc velké umění.
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 24.1.2017
Tak já nevím jak to hodnotit. Něčím mne to fascinuje, a přitom je to blbina. Pan Forman je „zákeřný“ režisér.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.4.2013
Prima film, dodnes slyším Pucholtovo " ahooooj". Prostě obyčejný příběh o mládeži té doby, něco jako dokumentární film. Ty scény jsou prostě autentický,podle mě, že je nebylo třeba hrát a právě proto jsou k pousmání. Příjemný film. Určitě to není ztráta času.
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 21.1.2013
Film o nezapomenutelných hláškách, které byly ozdobou tohoto filmu. Kdybych film hodnotil jen jako celkový dojem, tak bych to nazval jako hodně slabým dílem, poněvadž jsem postrádal nějakou zápletku, která mi zde přišla opravdu chudá a podprůměrná, ale je pravda, že šlo především o to natočit reálný snímek a to se povedlo. Zde vidíme, že dřívější doba byla opravdu jiná a pro nás co si jej neprošli tak trošku "směšná". Miloš Forman zaslouží obdiv, je to velký člověk.
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 14.2.2012
Slyšíš ten rozdíl: "Ahój." "Hoj." To je opravdu monolog jako ze života. Snaha sbalit holku tím, že si k ní sednu, nic neřeknu, a pak poděkuju, a ještě předtím řeknu kámošovi "Sleduj mě". A další "geniální" scény. Ne. Fakt nechápu, v čem spočívá to UMĚNÍ, hodnota Formanových českých filmů; americké jsou něco jiného - tam ji jakžtakž chápu, jen nejsou můj šálek.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 12.2.2012
Krásná Pavla Martínková jako Aša a kouzelná Majka Gillarová. Kdepak je vám dneska holky konec? Jinak bezva film, mladí to v té době asi moc lehké neměli. Ale to asi nikdo, dvacet let po válce.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 7.12.2011
Myslím,že toto je první velký film p.Formana a už zde se rýsuje to co má v některých dalších filmech.Umí si rejpnout a náš národ má přečtenej:-)Slušný debut.
Reklama
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.2.2010
Neměla to ta mládež ve třiašedesátým lehké, jen co je pravda. Otravně starostliví rodiče, nudná práce, nemotorné randění a hlavně vnitřní ticho na otázku "Co chceš dělat?" Něco jinak a něco stejně jako dneska. Forman to v Černém Petrovi vystihl dokonale ale hlavně pro svojí dobu. Pro mě je tenhle předvoj nové vlny přece jen o něco méně záživny, než pozdější perly, ale i tak jsou tu hodně zábavná místa, konkrétně všechna, kde se vyskytuje Pucholt.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 2.9.2009
Česká klasika, kdo má rád Homolky, tak se mu to bude líbit. Neskutečná scéna s ahój nemá chybu......
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film