Obsah filmu Bílá tma
Zatímco za protektorátu se František Čáp soustředil výhradně na adaptace klasických literárních děl a kostýmní melodramata, dva ze čtyř filmů, které dokončil v poválečném Československu, se věnovaly tematice odboje. Partyzánský snímek Bílá tma vznikl na oslavu čtvrtého výročí Slovenského národního povstání jako první režisérův projekt pod hlavičkou Československého státního filmu ve skupině Otakara Vávry a Karla Feixe. Kulturní politika země v té době podléhala čím dál silnějším nárokům nového komunistického režimu. Bílá tma odpovídá novému kurzu především díky pozitivnímu zobrazení osvoboditelské Rudé armády, kterou reprezentuje postava...
Zatímco za protektorátu se František Čáp soustředil výhradně na adaptace klasických literárních děl a kostýmní melodramata, dva ze čtyř filmů, které dokončil v poválečném Československu, se věnovaly tematice odboje. Partyzánský snímek Bílá tma vznikl na oslavu čtvrtého výročí Slovenského národního povstání jako první režisérův projekt pod hlavičkou Československého státního filmu ve skupině Otakara Vávry a Karla Feixe. Kulturní politika země v té době podléhala čím dál silnějším nárokům nového komunistického režimu. Bílá tma odpovídá novému kurzu především díky pozitivnímu zobrazení osvoboditelské Rudé armády, kterou reprezentuje postava sovětského vojáka, statečného a optimistického Dugina.
V meteorologii termín bílá tma označuje počasí, během něhož dochází k silnému sněžení doprovázenému větrem. Během takových dní se ve slovenských Tatrách odehrává příběh skupiny partyzánů zatlačených do hor. Několik zraněných a ošetřujících se skryje v zemljance. Docházejí jim však zásoby a německé obklíčení se blíží. Spíše než válečnou akci proto titul nabízí komorní psychologickou studii jednotlivých charakterů.
Snímek Bílá tma získal putovní Národní cenu na filmovém festivalu v Mariánských Lázních (předchůdce karlovarského MFF). V létě 1948 byl s diváckým úspěchem uveden také v rámci I. Filmového festivalu pracujících ve Zlíně, akce s podobným programem. Tamní zasedající dělnická porota však Bílou tmu odsoudila pro nedostatek optimismu a zbytečný naturalismus. František Čáp, na festivalu přítomný, se proti kritice ohradil a veřejně pochyboval o kompetenci dělníků posuzovat umělecká díla. Jeho výroky strhly lavinu protestů. Následná štvavá kampaň se obrátila proti osobě režiséra a v říjnu roku 1948 vyústila v zákaz jeho umělecké činnosti. O několik měsíců později Čáp Československo opustil a se svou matkou odešel do exilu v Bavorsku.
Marie Barešová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 12.10.2011
Před časem, kdy píši tento komentář, jsem se ve zdejší diskusi ptal na jistou scénu ve filmu se vyskytující. Shodou náhod, v době mého položení dotazu, byl paralelně film vysílán i na tv stanici CS film. Je to válečný film natočený na počest těch, kteří ve válečných bojích položili své životy za svobodu a mír. "Nikdy nezapomeneme!". Často po válce používané heslo. Bohužel, dochází k tomu, že zapomínáme, že někdy i úmyslně zapomínáme, že se překrucuje skutečnost a historii. Dnešní propagátoři snad litují, že válka neskončila jinak. Jsem roztrpčen současnou tvorbou a proto většinou vyzdvihuji tu poněkud starší, i v případech, kdy působí naivně nebo silně propagandisticky.
Film Bílá tma je o SNP, je o partyzánech, je o sovětských vojácích bojujících na slovenském území. Film je dost sugestivní a tu mrazivou atmosféru a někdy i beznaděj prostě musíte cítit.