Recenze: Divergence

Vydáno dne 05.05.2014
Zase jeden film podle jakéhosi bestselleru.
V budoucnosti je chicagská společnost rozdělena do pěti frakcí. Žádná však nemá nic společného Rudou armádou, což je ve výsledku docela škoda. Jsou tu lidé Sečtělí, Upřímní, Mírumilovní, Odevzdaní a Neohrožení, kteří nás budou zajímat nejvíce, jelikož právě je si zvolí Beatrice Priorová. Ovšem pokud neprojde, zařadí se mezi odpadlíky! Její rodiče z toho nemají velkou radost, protože těsně před ní se její bratr „upsal“ Sečtělým. Hlavní hrdinka tedy bude muset plnit spoustu nebezpečných úkolů a to ještě skoro nikdo neví, že je divergentní (patrně futuristický výraz pro dyslektický), což znamená nežádoucí.

Takovýchto filmových adaptací úspěšných knih pro teenagery (především tedy holky) se v poslední době vyrojilo opravdu hodně. Všechno de facto nastartovala série Twilight, po které následovaly sci-fi z dystopické budoucnosti – Hunger Games, pokračování Hunger Games: Vražedná pomsta, loňský Hostitel, teď tedy Divergence a ještě nás čekají třetí Hunger Games (rozděleno na první a druhou část). A také přijde The Maze Runner. S výjimkou toho posledního zmíněného jde o díla napsaná ženami a hlavními hrdinkami jsou ženy, resp. dívky, které se brzy stanou ženami, dalo by se říci. Pro tyto filmy také platí, že v nich velkou roli hraje romantická linie.

Ani Divergence není v tomto směru výjimkou, avšak v případě této adaptace je na příběh de facto až násilně našroubována. Rozhodně by bylo zajímavé sledovat spíše ten samotný výcvik, nebo ještě lépe to, jak ono rozdělení do frakcí/kast funguje, protože to na první pohled vypadá jako řešení, které by mohlo pomoci udržovat pořádek. To je ale na druhou stranu vlastně do značné míry v rozporu s tím, že si lidé mohou vybrat, ke komu se přidají. Opět je třeba podotknout, že předlohu neznám, protože zastávám názor, že film a kniha jsou dvě odlišná média, a tudíž není potřeba číst vše, podle čehož vznikne nějaký film (jak vidno, to bych asi nedělal vůbec nic jiného, jelikož na ryze původní náměty scenáristů se v současném Hollywoodu příliš nesází). Musím tedy říct, že i na základě traileru jsem čekal, že půjde spíše o něco ve stylu zmíněného Hostitele, nicméně Divergence má – nejen výpravou – blíže k Hunger Games. Jinými slovy se tedy dá říci, že se tu najdou prvky, které jsme už viděli jinde.

I to je jeden z důvodů, proč se žádná z těchto sci-fi asi ani nemůže stát v pravém slova smyslu kultovní. Jsou tu i další, jako nepřesvědčivá atmosféra a možná nejtrefněji fakt, že všechna tato díla (některá více, jiná méně) zavánějí kýčem. To samozřejmě neznamená, že by byla ihned odsouzeníhodná – kupříkladu Hunger Games: Vražedná pomsta, ale i ten Hostitel jsou koukatelné a celkem zajímavé filmy. Jenom si myslím, a Divergenci z toho nevyjímaje, že se kolem nich pokaždé ztropí až nepřiměřeně velký humbuk. Jasně, nastolují sice více aktuálních a zajímavých témat, ale každému se ve finále věnují spíše jen tak letmo.

Režisér Neil Burger, jinak podepsaný pod vynikajícím, ale opravdu vynikajícím Iluzionistoupozoruhodnou (avšak svým způsobem propagandistickou) road movie Štastlivci, či solidním Všemocným, však té romantické lince tentokrát jako by nevěnoval příliš velkou pozornost (ačkoliv zcela ji minimalizovat si taky nemohl dovolit) a více se povětšinou věnoval akci – ať už spočívá ve výcviku nebo v tom, co po něm následuje, a co zjistíme díky „handicapu“ hlavní hrdinky. Ovšem to nic nemění na faktu, že i v průběhu těchto pasáží se objevují scény, ve kterých nutí drsní instruktoři Čtyřka a Eric dělat nové rekruty bizarní věci, aby dokázali svou odvahu (skákání z jedoucího vlaku a skákání do hluboké jámy), a pak jsou tu i takové, bez kterých bychom se ale vyloženě obešli (viz „noční hra“ a následná „klouzačka“ nad městem).

Divergence
byla v první řadě další velkou příležitostí vycházející hvězdičky Shailene Woodley a nutno dodat, že ji chytila za pačesy. Nejsem si ale jistý, jestli je právě ona tou nejvhodnější herečkou pro ztvárnění Mary Jane Watsonové v dalším spider-manském dobrodružství, tak jako si nyní nejsem jistý, jestli je Jai Courtney (Eric) tím správným hercem pro roli Kyla Reese v právě natáčeném Terminátorovi: Genesis. To uvidíme až po premiéře. Na druhou stranu, aby měla v podstatě největší záporačka v Divergenci (i když, kdo je vlastně v tomhle filmu skutečný záporák?) zrovna tvář Kate Winslet, taky nejprve vypadalo jako kontroverzní volba. Ale je třeba konstatovat, že i coby Jeanine exceluje. Jako taková sametová diktátorka – dokáže být neskutečně milá, ale když nehrajete podle jejích pravidel, vůbec se s vámi nemaže. Nutno dodat, že podle jejích pravidel nehrajete pouze v jednom jediném případě – když jste divergentní.