Recenze: Hunger Games

Vydáno dne 27.03.2012 (3532 přečtení)
V roce 2008 napsala spisovatelka Suzanne Collins knihu, která se na dlouhou dobu stala bestsellerem. Proto není překvapením, že podle ní vznikl celovečerní film, který právě brázdí světová i česká kina.
Děj se odehrává v době, kdy USA neexistují. Místo nich je tu země, jejíž hlavní město Kapitol ihned upoutá svou vznešeností. Okolo něj se nachází dvanáct krajů, které jsou o poznání chudší. V minulosti došlo ke vzpouře, a aby se nic takového neopakovalo, byly vymyšleny tzv. Hunger Games – brutální televizní show, ve které bojují dva teenageři z každého kraje – vždy chlapec a dívka (od 12 do 18 let, přičemž čím starší osoba, tím vícekrát se její jméno objevuje v osudí). Katniss Everdeen by se „hry“ netýkaly, kdyby dobrovolně nenahradila svou mladší sestru, která byla vylosována. Shodou okolností padla volba i na Peetu Mellarka, se kterým už se kdysi setkala …

Nejprve bychom si možná mohli povědět něco málo o knižní předloze, protože u nás rozhodně není tak fenomenální jako v USA. Autorka kdysi přepínala mezi televizními programy, z nichž na jednom běžela reality show a na druhém reportáž z války v Iráku. Svou roli při vymýšlení námětu určitě sehrály i starořímské gladiátorské hry (viz jména některých teenagerů), a aby toho z Antiky nebylo málo, inspirovala se i řeckou pověstí o Minotaurovi, kterému musely Athény po prohrané válce obětovávat 7 chlapců a 7 dívek. Tato prazvláštní kombinace znamenala 26 milionů prodaných výtisků a 180 týdnů na špici žebříčku sestavovaném The New York Times. Samozřejmě, že nakupovali především náctiletí. Na rozdíl od Twilightu ale Hunger Games necílí především na čtenářky/divačky.

Koncept televizní show, ve které musejí soutěžící likvidovat ostatní, aby zvítězili, se už na filmovém plátně objevila ve sci-fi Běžící muž (The Running Man). Jistě si vzpomínáte: Arnold Schwarzenegger v ní hrál Bena Richardse, bývalého policistu, který nesplnil úkol zmasakrovat nevinné civilisty, a tak se ocitl ve vězení. Spolu s dvěma dalšími spoluvězni se mu podaří utéct, a sám pak zamíří do bytu svého bratra, který však nyní obývá půvabná Amber. Richards chce prchnout na Havaj, ale situace se zvrtne, a pod nátlakem se musí zúčastnit reality show s názvem Běžící muž, kterou s oblibou sledují diváci všech věkových kategorií. Aby vyhrál, bude muset „terminovat“ několik šílených maniaků.

Kromě toho, že film Běžící muž nabízí skvělou béčkovou zábavu, kritizuje televizi jakožto médium, totalitní systémy a autority obecně. Poukazuje na fakt, že se začínají vysílat čím dál násilnější pořady, které se navíc lidem líbí. Zároveň také varuje před mocí, díky které může televize manipulovat s diváky (především právě v totalitních režimech), protože upravit daný záznam podle potřeby patří k vůbec nejjednodušším úkolům. Konkrétně v případě Bena Richardse se z něj kvůli tomu rázem stává „řezník z Bakersfieldu“, který popravil spoustu nevinných lidí. Stejně tak ve scéně na letišti, kde stačí do reportáže vestřihnout záběry z jiného případu a doprovodit je vhodným komentářem. V očích veřejnosti se tak stává nenáviděnou osobou a producent si může mnout ruce, protože mu lživá „kampaň“ zajistí větší sledovanost show, zaštiťovanou Ministerstvem spravedlnosti.

Oba filmy vznikly podle knižní předlohy. Autor Stephen King (pod pseudonymem Richard Bachman) se na scénáři Běžícího muže nepodílel, zato Suzanne Collins, autorka Hunger Games, si tuto příležitost ujít nenechala. Takže je jasné, že tato novinka bude předlohu respektovat tisíckrát více. Hunger Games ale rozhodně nepůsobí dojmem, že by chtěly cokoliv kritizovat, naopak třeba právě televizi může autorka za mnohé děkovat. Teenageři, kteří tu hrají hlavní roli, a pro které je i primárně určen, tráví, jak známo, poměrně dost času sledováním reality show, a tak Collins chytře využila formátů typu Superstar (o vybrané je nejprve dobře pečováno) či Big Brother (v aréně jsou pod neustálým dohledem všudypřítomných kamer), čímž si nepochybně pro svou knihu získala další čtenáře, kteří se snad s hrdiny nesžijí natolik, aby byli stejně agresivní.

Ve filmu postupně navštívíme tři odlišné světy. V kraji 12 (a dost možná i v těch ostatních) okusíme bídné poměry tamních „primitivních“ obyvatel a vzpomeneme si na Posla budoucnosti, který plyne též rozvláčným tempem a odehrává se převážně ve zpustošené krajině. Zároveň nám toto prostředí evokuje nějaké ghetto, či přímo koncentrační tábor, protože všichni živoří v opravdu nuzných podmínkách a navíc jsou neustále utlačováni. Pravým opakem je oproti krajům futuristické hlavní město Kapitol. Místo, kde jsou vybraní jedinci, jímž se říká Splátci, ubytovaní, si v ničem nezadá s nejluxusnějšími hotely současnosti. A samotná aréna pro tento druh vybíjené je pak v podstatě obdobou té gladiátorskou, a také je větší (jakási rezervace).

No, aréna. Ono není tak úplně jasné, co to vlastně je. Jak by totiž bylo možné, že když v řídícím centru vytvoří cosi jako digitální psy, že záhy mohou ohrožovat Splátce a jsou setsakramentsky skuteční? Možná, že kniha podobné „bagy“ vysvětluje. Popravdě řečeno, ona už celá závěrečná čtvrthodinka začíná být docela nezáživná. Jakoby si tvůrci uvědomili, že jsou jinak vlastně celkem originální, a rychle se to snažili dohnat nějakými „profláknutými“ prvky, jako když začne místy opravdu drsný a syrový boj postupně ustupovat romantické etudě. Na druhou stranu, všechno se dá do jisté míry prominout díky …

… Díky Jennifer Lawrence v hlavní roli. Tato nesmírně talentovaná herečka na sebe poprvé výrazně upozornila v dost podobné úloze odhodlaného a odvážného děvčete z chudých poměrů v syrovém dramatu Winter’s Bone, a hned z toho byla nominace na Oscara. Loni následoval další úspěch, když se coby mutantka Mystique představila v nových X-Menech. A řady jejích příznivců i příznivkyň se po premiéře Hunger Games nepochybně ještě rozšíří. Jako Katniss Everdeen nejprve trpělivě vyčkává, až se ostatní pozabíjejí, ale první podezřelý zásah řídícího centra ji přinutí jednat. Jen škoda, že luk, se kterým umí obstojně zacházet, nevyužívá častěji. Takhle vás spíše napadne, že by z ní byla skvělá indiánka v nějakém westernu.

Režisér místy zaujímá k této postavě zajímavý, psychologičtější přístup, kdy se delšími záběry a subjektivní kamerou snaží ukázat, jak jednotlivé fáze „Hladových her“ od cesty do Kapitolu přes představování se divákům a „těm, co mají moc“ až po samotný boj ovlivňují její rozpoložení. Na to má vliv i její vztah s Peetou, kterého hraje Josh Hutcherson, hvězda Cesty do středu země. Svou první skutečně výraznou „dospěláckou“ roli zvládl velice slušně. Woody Harrelson v roli svérázného mentora Haymitche Abernathyho, který radí třeba i s tím, jak si získat sponzory, kteří mohou během her pomáhat, je samozřejmě opět skvělý. Pro něho navíc téměř v každém případě platí, že čím svéráznější, tím pozoruhodnější výkon. Postavu Effie Trinket, jakési supervizorky celých Hunger Games, ztvárnila Elizabeth Banks, ovšem povětšinou ji uvidíme zmalovanou jako japonskou gejšu. Effie sice není příliš sympatická, ale její jednání je do značné míry ovlivněno tím, že se prostě jen snaží zavděčit svým nadřízeným.

Hunger Games vás i přes téměř dvouapůlhodinovou stopáž nutí neustále sledovat co se děje na plátně. Tím ovšem odhalují několik děr ve scénáři, které zůstanou (snad jen do příštího dílu) nezaceleny. Klasické „klišoidní“ standardní situace si tvůrci též mohli odpustit, ačkoliv ty nejsou největším nepřítelem diváků. Za toho by se dala označit především absence napětí v „dramatických“ scénách. Možná, že kdyby scénář napsal bez účasti autorky někdo, kdo má s adaptacemi bohaté zkušenosti, a kdyby režíroval nějaký nápaditější tvůrce, zrodil by se z Hunger Games i pravý filmový kult. Takhle v této podívané sice najdeme výborné scény, přinutí vás o příběhu nějakou dobu přemýšlet, ale patřit k nejlepším dílům letos určitě nebude, přestože to slibovala.

Recenze: Beautiful Boy

Další z filmů, které potvrzují slova pana Mackeyho o tom, že „drogy jsou špatné, áno.&ldqu... celý článek

Recenze: Duchové Marsu