Obsah filmu Tanečnice
Romantické kostýmní příběhy jsou vyhledávány mnoha diváky, zejména ženským publikem. U nás tento žánr neměl velkou tradici, zejména pro značnou finanční náročnost. Přesto však v době protektorátu byly natočeny tři nejznámější –
Noční motýl,
Maskovaná milenka a Tanečnice. Byly důkazem, že česká kinematografie i ve ztížených technických a ekonomických podmínkách je schopna vytvořit divácky přitažlivý a přitom technicky a řemeslně mimořádně náročný film, který divákům přinášel dvě hodiny zapomenutí na realitu života v okupované zemi.
Film...
Romantické kostýmní příběhy jsou vyhledávány mnoha diváky, zejména ženským publikem. U nás tento žánr neměl velkou tradici, zejména pro značnou finanční náročnost. Přesto však v době protektorátu byly natočeny tři nejznámější – Noční motýl, Maskovaná milenka a Tanečnice. Byly důkazem, že česká kinematografie i ve ztížených technických a ekonomických podmínkách je schopna vytvořit divácky přitažlivý a přitom technicky a řemeslně mimořádně náročný film, který divákům přinášel dvě hodiny zapomenutí na realitu života v okupované zemi.
Film Tanečnice natočil František Čáp v roce 1943. Příběh o ženě, která v honbě za světovým úspěchem odsunula svůj rodinný život na poslední místo, inspiroval klasika české kameramanské školy Ferdinanda Pečenku k vytvoření znamenitých obrazů v degasovském stylu, protagonistku a představitelku titulní role Clo Marii Glázrovou pak k velké herecké kreaci s množstvím psychologických odstínů. Stejně tak diváky zaujal i Karel Höger, který vytvořil dvojroli Saši Holberga a Arense, dívčiny milence.
Zdroj: Česká televize < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 28.9.2021
Kariéra nebo mateřství. To se řešilo tehdá a řeší se to i teď. Ona to není jen kariéra, ale naplnění snu. A tak má každá ze sester, co chtěla. Nebo spíš potřebovala. Akorát ti muži selhávají.
A zůstává drama o lásce, nejen té mateřské.
Hodnocení:
Přidáno: 7.11.2019
Film a peníze
Samotný film měl svojí nákladovostí to, co bylo na Barrandově natočeno - bylo postaveno okolo 37 staveb se zákulisím mnoha divadel a oper. J. Zázvorka postavil nástupiště v Bruselu, Vídni..Produkce filmu byla překročena o 3,7 milionu korun, Film stál okolo deseti milionu korun, z toho pět milionu byla bezúročná půjčka od protektorátního ministerstva osvěty a kultury.film vydělal okolo šesti milionu korun a byl takto prodělečný.. Pro srovnání film Otakara Vávry ,,Stastná cesta" stál okolo sedmi milionu a úvěr od příslušného ministerstva byla okolo čtyřech milionu a v kinech vydělal pět milionu korun.
Ukazuje se, že ne vždy byla filmová tvorba i za protektorátu výdělečná a některé dluhy zdědil Miloš Havel i z tohoto období
POLYEKRAN
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.5.2012
Mohlo by se zdát, že secesní kostýmní melodrama zasazené do poněkud imaginárního časoprostoru bylo únikovým žánrem v době protektorátu, z něčeho takového ale nelze podezřívat Františka Čápa, který si na podobně koncipovaných filmech (Noční motýl) vybudoval svou pověst. V sousedství nádherné Marie Glázrové se jeví jako šedá myška Jiřina Štěpničková, i když je jasné, že děvče s úkolem sebeobětování, zavržení společností a vypití poháru hořkosti až do dna nemohlo být oslňující krasavicí. Růžena Nasková standardně dobrá, i když trochu divadelní. Pánové lehce bez šťávy (vyznání lásky Gustava Nezvala v kočáře bylo nejen košaté, ale i trapně dlouhé). Ve víceméně epizodním výstupu mě moc bavila sviňsky zákeřná princezna Marie Luisa v podání Vlasty Fabianové. Vzhledem k době vzniku překvapivě solidní výprava. Tanečnice je z válečných let rozhodně jeden z nejlepších českých filmů.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 1.11.2008
Výborná vzpoura kostnatým konvencím!
Tohoto filmu si vážím hned z několika důvodů. Oceňuji zde nejen herecké výkony, které jsou ovšem výborné, Glázrová jako Clo podává dost psychologicky složitou roli, ale výborná je i Štěpničková v roli Marie, ovšem ještě víc dávám do popředí fakt, jak film útočí na zastaralé morální předsudky. V první řadě zdůrazňuje touhu ženy po kariéře jakožto naplnění vlastního života. A proč ne...Clo není mateřský typ, i když později lituje, že se své dcery vzdala. Smyslem života pro ni je tančit, těšit se z úspěchu u publika. Ví, že by nebyla dobrou matkou, zatímco její sestra ano. I v dnešní době se totiž setkávám s tím, že např. o některých představitelkách současné umělecké sféry mluví lidé s pohrdáním, že nemají děti a věnují se kariéře. Ale proč to odsuzovat? Jestli má nebo nemá děti je svobodná volba každé ženy. Je lépe se věnovat kariéře a děti nemít, když si je žena vědoma, že by stejně nebyla dobrou matkou, nežli je mít a celý život jim dávat najevo, že jsou pro ni přítěží, či je neustále strkat od jedné chůvy ke druhé. Na straně druhé mají i dnes, ve 21. století, lidé často tendence ukazovat špatně na ženu, která má dítě tzv. za svobodna. V takovém připadě je taky špatná a je o ní mluveno slovy často dost hrubého kalibru, která zde rozhodně nebudu interpretovat. Nejvíce samozřejmě odsuzují ti, co sami nejsou bez viny. Když žena nechce děti, protože ví, že kariéra bude pro ní vždy na prvním místě, je to špatně. Když naopak se sama stará o dítě, těžce pracuje a snaží se dát svému dítěti to nejlepší - je to taky špatně, protože dítě nemá otce a nedej bože, když je náhodou ten otec ženatý. Na takovou svobodnou maminku je pohlíženo jako na největší rozvracečku rodiny atd. V tomhle ohledu je film Tanečnice takřka nadčasový. Na postavách sester Satranových ukazuje onu falešnou přetvářu morálky. Clo je špatná, protože se rozhodla život zasvětit umění. Marie, jež vydává neteř za svou dcerku, je též špatná, protože má dítě za svobodna a bez otce. V obojím jsou předsudky a zkostnatělost. Film Tanečnice je tedy skutečně nadčasový, protože i přes zdánlivě běžný příběh má velkou psychologickou hloubku a potírá maloměšťácké předsudky. Smutné je, že s podobnými předsudky se setkávám i dnes...
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film