Obsah filmu Roucho
Richard Burton hraje římského tribuna Marcella Gallia, který dostal příkaz ukřižovat Ježíše Nazaretského. Poslušen rozkazu vydá se tribun s odsouzencem na cestu ke Golgotě. Cestou postupně začíná ve skrytu duše o rozsudku pochybovat. Přesto svůj úkol splní a v kostkách pak vyhraje Kristovo roucho.
Když se pak kolem kříže začnou dít podivné a nevysvětlitelné věci, s hrůzou získané roucho odhazuje. Vzápětí však dostane pokyn roucho opět najít a dopravit neprodleně do Říma. Zážitky při usilovném pátrání po Ježíšově rouchu a setkání se stoupenci ukřižovaného Ježíše způsobí, že se sám obrátí na křesťanství. V Římě je za to i se svou snoubenkou...
Richard Burton hraje římského tribuna Marcella Gallia, který dostal příkaz ukřižovat Ježíše Nazaretského. Poslušen rozkazu vydá se tribun s odsouzencem na cestu ke Golgotě. Cestou postupně začíná ve skrytu duše o rozsudku pochybovat. Přesto svůj úkol splní a v kostkách pak vyhraje Kristovo roucho.
Když se pak kolem kříže začnou dít podivné a nevysvětlitelné věci, s hrůzou získané roucho odhazuje. Vzápětí však dostane pokyn roucho opět najít a dopravit neprodleně do Říma. Zážitky při usilovném pátrání po Ježíšově rouchu a setkání se stoupenci ukřižovaného Ježíše způsobí, že se sám obrátí na křesťanství. V Římě je za to i se svou snoubenkou Dianou (Jean Simmonsová) odsouzen k smrti.
Film se podle mínění tehdejší kritiky příliš podbízí publiku a nepřesvědčuje ani příběhem, ani jeho ztvárněním. Koster dodal rutinní produkt průměrné kvality, a tak film vzbudil pozornost především užitím nové technologie Cinemascope. < Zobrazit méně
Autor: curil, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 13.10.2021
V době provincie Judea dal římský tribun Marcellus Gallio rozkaz k ukřižování Ježíše z Nazaretu, ale později ho za tento čin začne provinile pronásledovat svědomí. Další velkolepý epos v řadě na motivy biblických příběhů stále nepostrádající na své impozantnosti a uměleckém dojmu. Má ve vínku i prvenství co se týče uvedení v širokoúhlém formátu technologie CinemaScope, což přineslo úchvatný zážitek hlavně v masových scénách. Centrem dění je, samozřejmě fiktivní postava, Marcellus Gallio, coby velitel vojenského tribunálu, který v roce 33 n. L. ukřižoval Ježíše v Jeruzalémě. Následně si s ním osud tak pohrál, že se k němu dostalo Ježíšovo roucho z ukřižování, které mělo takovou moc, že se z Gallia stal křesťan. Jenže zrovna vládl císař Caligula, známý nejen svou přísnou vládou, ale především přílišnou brutalitou, který ho kvůli obrácení víry nechal umučit. Marselluse Gallia si impozantně zahrál Richard Burton, což už je znak kvality. Ovšem jen z dnešního pohledu. Sice byl za tuto roli nominován na Oscara, ale kritici na něm, pro svou topornost, nenechali nit suchou. A Burton sám se později nechal slyšet, že se jedná o jeden z jeho nejméně oblíbených filmů. Ten je atmosféricky a po technické stránce vyroben na základě tvůrčího stylu a možností své doby, což znamená, že se na padesátá léta od tématicky ostatních ničím nevymaňuje. A tak se určitě jedná o klasicky stylovou podívanou. Obsaženo je větší množství scén v jednom záběru, ve kterých je nádherně využit veškerý potenciál širokoúhlého záběru, což v mnoha případech zvyšuje obsáhlou dramatičnost a to i vlivem soundtracku, který trefně zdůrazňuje určité momenty. Všimnout si také lze, že je utajena Ježíšova tvář. V padesátých letech to v takovýchto filmech bylo pravidlem, takže ani tady to nezůstalo bez výjimky. Protože se jedná o dějství na základě biblických příběhů, tempo je pomalejší a dosti nerovnoměrné. Mladý divák dnešní rychlé doby se nudit bude, ale kdo má rád filmové umění a dokáže se do všeho patřičně ponořit, filmový zážitek ho jistojistě nemine.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 2.1.2015
Výpravný velkofilm často zmiňovaný v knihách, které se zabývají historií kinematografie vzhledem ke svému přizpůsobení pro Cinemascope.
Krásná a oddaná Jean Simmons, Richard Burton vojensky úsečný, poslouchat jeho dialogy v originále bylo jak poslouchat vojenské povely. Překvapilo mne, že mu v době natáčení bylo pouhých 27 let.
Příběh se v podstatě vůbec nezabývá postavou Ježíše, pouze okolnostmi jeho skonu a vlivu na lidi. Hezky se to poslouchá, původní záměr učení - Miluj bližního svého, jak historicky víme, byl často zneužit, ale lidé museli po stoletích otroctví v něco věřit. Což dokážu pochopit u řeckého otroka, ale u bohatého tribuna mi to moc nesedělo. Hlavně, když byl vykreslen jako velký hýřil. Velmi dobře ztvárněná byla postava Caliguly a uchvátil mne svým charismatem Michael Rennie v roli Petra.
Děj byl však moc tažen na co největší efekt než na vykreslení postav jako takových a tak mi příběh trochu drhl a nebyl tak úchvatným zážitkem jaký asi měli diváci při zhlédnutí v Cinemascope.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.9.2011
Jedno z přelomových děl v dějinách kinematografie, byť nikoliv svými kvalitami, ale spíše jenom díky "nové" širokoúhlé kameře. Roucho je natočeno podle knižního bestselleru luteránského pastora Lloyda C. Douglasa. Osobně jsem knihu nečetl, ale narazil jsem na pár nepěkných poznámek na scenáristy, kteří příběh dost upravili. Člověk je nevděčný tvor, hledající na všem mouchy a já jich taky pár našel, bohužel. Když už jsme začali scénářem, je smutnou pravdou, že některé postavy se chovají velmi podivně a hlavně Demetriuv přerod v následovníka Ježíše Krista je dosti nepřesvědčivý. Nepochybuji, že měl Kristus neobyčejné charizma, přesto se zdráhám uvěřit, že dokázal proměnit bezvěrce na zaníceného, skoro až fanatického, křesťana pouhým letmým, několikavteřinovým pohledem. Co se týče hereckého obsazení, je takřka dokonalé, Richard Burton byl skvělý herec a tady to jen dokazuje. Jediný, kdo mi moc neseděl, byl Jeff Morrow coby centurion Paulus, který dle mého názoru, tlačil příliš na pilu, aby dokázal, jaký je to bídák (i když měl v mnoha věcech pravdu). Avšak musím pochválit nádhernou výpravu, Řím je skutečně majestátní (za vydatné pomoci zadních dokreslovaček), přesto jsem po celou dobu očekával více. Např. Jeruzalém pořádně neuvidíme, pokud pomineme polorozpadlé hradby a několik ošuntělých uliček. Dalším problémem, hlavně v dnešní době, bude skoro totální absence akčních scén, takže pokud někdo touží po římských legiích, drtících svými okovanými sandály ostatní národy, musí se obrátit k italské produkci. Násilí, krev a jiné "perverznosti" neměli být tahákem, nýbrž monumentální výprava, davové scény a hlavně nová technologie cinemascopu. Diváci měli odcházet z biografu ohromeni novými možnostmi techniky a taky občerstveni na duchu. Roucho je prostě standardní mravokárný velkofilm, který dokonale ilustruje americkou touhu po obnovení morálních hodnot, tj. zaručený kasovní trhák. Na závěr se musím přiznat k jedné věci, nikdy jsem neměl rád skladatele Newmana a je jedno, jaké má křestní jméno. Rád není to přesné slovo, prostě mi jejich hudba nesedí. Alfred, nejznámější z klanu Newmanů, složil solidní, přesto ne mému uchu vždy lahodící hudbu, ale milostný motiv je opravdu nádherný.Shrnuto a podtrženo, Roucho je klasickou ukázkou amerického biblického velkofilmu z 50. let, málo akce, spousta vznešených slov a velkých gest. Film se mi hodně líbil, ale nějak jsem čekal více. Kdysi odvysíláno na Nově se Zlínským dabingem (malé, nepatrné plus), ke kterému bych taky nějakou malou poznámku měl. P.S. Knihu si zakoupím, až Karmelitánské nakladatelství udělá dotisk (prezenčně to číst v mzk nebudu), zatím musím vzít zavděk Velkým rybářem od stejného autora.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 23.10.2009
Jeden z prvých významných titulov s biblickou tématikou. Film má veľmi zaujímavý námet, slušný scénar, vyvážený dej(nemyslím si, žeby tu bolo nejako priveľa akčných scén s dôrazom na efekt). Trocha zaostáva kvalita prevedenia jednotlivých kulís, napr. zobrazenie vládneho paláca a príbytkov. Naproti tomu tu môžeme vidieť viacero výborných hereckých výkonov ( najmä R. Burton, J.Robinson a V.Mature). Napriek uvedeným nedostatkom hodnotím 9 b. film najmä pre jeho výborný a zmysluplný obsah, resp. dej.
Reklama
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 14.6.2009
Podle mého názoru jsou časté a efektní scény zjevně vypočítány na neobyčejný vizuální zážitek. Je to příliš vyumělkované. Záměru vyrovnat se s vnitřními konflikty jedinců v boji mezi vírou a státní mocí se tvůrci filmu v podstatě ani nedotkli. Přesto se film Henry Kostera setkal s velkým ohlasem a stal se kasovním trhákem. Diváci jsou ohromeni do té doby nevídaným formátem projekce CINEMASCOPE. Nadšené přijetí filmu odstartuje vlnu filmů s biblickými náměty, z nichž nejvíce zaujal Ben Hur režírovaný Williamem Wylerem - 1959.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film