Obsah filmu Prvek zločinu
Prvek zločinu je Trierův první celovečerní film. Za kamerou byl spolužák z Filmové školy Tom Elling a film stříhal další Trierův spolužák, Tómas Gislason, s nimiž natočil svůj absolventský film Obrázky z osvobození (Befrielsesbilleder). Oba patří k Trierovým dlouholetým spolupracovníkům. Film je spolu s následujícími filmy Epidemie a Evropa součástí tzv. evropské trilogie. Autorem scénářů ke všem třem filmům, a později i scénáře k seriálu Království, je Trierův asi nejkreativnější partner, spisovatel Niels Vorsel. V Prvku zločinu si Trier pohrává s žánrem kriminálního filmu, který umožňuje estetizaci ošklivosti, perverze a násilí....
Prvek zločinu je Trierův první celovečerní film. Za kamerou byl spolužák z Filmové školy Tom Elling a film stříhal další Trierův spolužák, Tómas Gislason, s nimiž natočil svůj absolventský film Obrázky z osvobození (Befrielsesbilleder). Oba patří k Trierovým dlouholetým spolupracovníkům. Film je spolu s následujícími filmy Epidemie a Evropa součástí tzv. evropské trilogie. Autorem scénářů ke všem třem filmům, a později i scénáře k seriálu Království, je Trierův asi nejkreativnější partner, spisovatel Niels Vorsel. V Prvku zločinu si Trier pohrává s žánrem kriminálního filmu, který umožňuje estetizaci ošklivosti, perverze a násilí. Všudypřítomnou ironií odkazuje film také k filmu noir. Detektiv Fisher (Michael Elphick), žijící již 13 v Káhiře, se podrobí hypnóze, v níž vypráví o svém návratu do Evropy. Zpátky na starý kontinent byl povolán, aby vyřešil temný případ brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Fisher přebírá pátrání po svému učiteli a autoru knihy Prvek zločinu, slepém detektivu Osbornovi (hraje ho nevidomý Esmond Knight). Umanutý hon na hlavního podezřelého, Harryho Greye, je situován do apokalypticky vyhlížejícího Německa (natáčelo se výlučně v Dánsku – nejfantasknější exteriéry poskytla kasemata pod hradem Kronborg). A vše nasvědčuje tomu, že maniak vraždí podle jasného geometrického vzorce. Především díky Vorselovi je film prošpikován odkazy na díla světové literatury. Tak třeba protokol o stíhání Harryho Greye je opatřen kartotéčním číslem 19040616, tedy datem poutě Leopolda Blooma po Dublinu, a písmeny JJ – James Joyce. Nebo jedna z bezpočtu říkanek, které herci deklamují, zní „Harry me, marry me, bury me – bind me“, což je citát z Joyceových Plaček za Finnegana, a říkanka odkazuje ke třem posvátným ceremoniím lidského životaběhu – zrodu, sňatku a pohřbu. Ve filmu nechybí archetyp božské trojjedinosti: starý detektiv Osborne – otec, Fisher – rybář, a démonický Harry Gray, neboli Holy Ghost - Duch svatý. Trojici je možné číst i jako variaci oidipovského mýtu. Ještě bohatší je Prvek zločinu na odkazy k filmovému umění. Každý si dozajista povšimne hlavního elementu znázorňujícího zánik Evropy – vody řinoucí se doslova z každého záběru. Vliv Trierova oblíbence Tarkovského je tu nepřehlédnutelný. Film má fragmentární strukturu, která umožňuje množství s dějem přímo nesouvisejících odboček (voice-over jednou Fishera dokonce upozorní na to, že právě promítaná scéna nemá s dějem nic společného), narace ustupuje do pozadí, film konstituují působivé obrazy. Tomu Ellingovi se podařilo vytvořit zcela svérázné barevné ladění filmu, které umocňuje téma soudného dne Evropy. Trierův debut získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení a mnozí kritici jej považují za režisérův nejzdařijelší počin.
Autor/Zdroj: /Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 26.9.2017
Je to Triédrův první celovečerák a na prvotinu je dost hustej. Je to vlastně „kriminálka“, ale dost „jiná“. Ještě víc jiná, než „detektivky“ Davida Lynche. Pokoušet se v něm zorientovat, ve smyslu, který zahradník je vrah a co byl jeho motiv, je poměrně marný. A vlastně i zbytečný. Příběh vyprávěný v hypnóze, mystika, surrealismus. Sériový vrah, vraždící malé holčičky prodávající losy. Rozhodně žádná, logicky vystavěná detektivka. Já jsem se poddal podmanivým filmovým obrazům. Jeden filmový obraz z úvodu, evokuje podobný, ze závěru jeho budoucího filmu Evropa. Rozhodně vizuálně je to hodně zajímavý filmový zážitek, (jedna hezká nahá ženská including). Larsova prvotina zřetelně naznačuje, že tenhle režisér, nebude obvyklý a tuctový.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 27.9.2013
Lars von Trier točí sám o sobě zvláštní,ale přitom zajímavé filmy.S hodnocením mám docela problém.Asi je v tom z mého pohledu nevyhovující způsob ztvárnění celého filmu.Zkrátka Trier.Možná by to chtělo vidět ještě jednou,ale to už se mi moc nechce.Je ale fakt,že spousta jeho filmů je lepších.Tento film hodně připomíná práce výborných režisérů Bergmana nebo Lynche.Film hodnotím tak jak to momentálně cítím-spíše méně procent.
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 5.7.2011
Strašně zvláštně a originálně natočené. Trochu mi to připomínalo Delikatesy od Jeuneta. Dřivější "optimističtější" snímek Larse von Triera.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 16.5.2007
. „"Prvek zločinu" je metoda... založená na rekonstrukci známých částí zločincova života. Je to jakási psychologická identifikace, umožňující policistovi najít skrze své myšlení cestu k neznámým zločincovým činnostem - razit si k příslušnému zločinu svou vlastní metodu. To je nebezpečný způsob, jak dosáhnout porozumění.“ Brutální vrah vraždí podle přesného vzorce prodavače loterijních losů, proto se z Káhiry vrací do deštivé Evropy detektiv Fisher aby pátral po zločinci podle postupů svého učitele. Prvek zločinu je první část evropské trilogie, je to děsivá noční můra se spoustou mrtvých koňských hlav, vody, hniloby, rozkladu. Znepokojující pesimistická vize Evropy zalité vodou. Neohromila mě sice už jako závěrečná „Evropa“, kterou jsem viděla nedávno, ale natěšila mě na „Epidemie“.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film