Obsah filmu Nebe nad Berlínem
Hrdiny tohoto téměř pohádkového příběhu jsou dva andělé, kteří "přistanou" v Berlíně a bdí nad obyvateli města. Dospělým smrtelníkům se zdají jako obyčejní lídé, jen děti mohou vidět jejich křídla. Dojemný Damiel, ztvárněný Brunem Ganzem, a Cassiel, jemuž dal podobu Otto Sander, kráčejí Berlínem. Pečují především o zoufalé, vyděšené prokleté oběti společnosti.
Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora
„Film Wima Wenderse a scenáristy Petera Handkeho, který se s několikaletým zpožděním objevil v našich kinech. Volné pásmo dialogů, obdobně strhujících překvapivými souvislostmi, má u Wenderse nezvyklé posluchače: dvojici andělů. Pro...
Hrdiny tohoto téměř pohádkového příběhu jsou dva andělé, kteří "přistanou" v Berlíně a bdí nad obyvateli města. Dospělým smrtelníkům se zdají jako obyčejní lídé, jen děti mohou vidět jejich křídla. Dojemný Damiel, ztvárněný Brunem Ganzem, a Cassiel, jemuž dal podobu Otto Sander, kráčejí Berlínem. Pečují především o zoufalé, vyděšené prokleté oběti společnosti.
Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora
„Film Wima Wenderse a scenáristy Petera Handkeho, který se s několikaletým zpožděním objevil v našich kinech. Volné pásmo dialogů, obdobně strhujících překvapivými souvislostmi, má u Wenderse nezvyklé posluchače: dvojici andělů. Pro jejich svobodné shůry těkající zrak a sluch je každá z lidských situací přístupná: pachem i vůní, nízkostí i vznešeností - banalitou i výjimečností pozemských tvorů jsou zjevně fascinováni. Sami jsou bezprizornými bytostmi: opustil je Ten, který je stvořil, a jim nezbývá než rozehřívat chlad své kosmické siroby blízkost k lidem. Jeden z andělů se dokonce zřekne své andělskosti, sestoupí na zem a naváže vztah s „lidskou dcerou" - cirkusačkou Marion. Řečeno poetickým jazykem filmu: ti dva spolu založí příběh prarodičů nového pokolení `."
Jiří Cieslar: Koláž světa a Wim Wenders, in: J. C : Filmové zápisky, Gryf; Praha 1993, s. 34)
Autor/Zdroj: /
Anděl Damiel (Bruno Ganz) se vzdává nesmrtelnosti, aby mohl jako člověk žít s cirkusovou artistkou Marion (Solveig Dommartinová). Ta měla být původně také andělem, Wenders však uvádí: „Chtěl jsem, aby se tento anděl stal člověkem a připadalo mi zajímavější, aby žena byla lidskou bytostí a aby anděl byl mužem, který ztratil nesmrtelnost za to, že může být s ní." Metamorfózu umožňuje Damielovi stisk ruky amerického herce (Peter Falk), jenž býval kdysi také andělem a nyní se baví tím, že „svádí" své bývalé kolegy, aby ho následovali. Andělský Cassiel bude však Damielovým svědkem a strážcem... Nejslavnější Wendersův film, jehož melancholické pojetí umocňuje kamera Henriho Alekana a herecká i hudební účast Nicka Cavea, obdržel na MFF v Cannes 1987 Cenu za režii, Felixe roku 1988 za režii etc.
Autor/Zdroj: /Kino AERO
Příběh z doby, kdy Berlín rozdělovala zeď, p andělu Da-mielovi, který může nejenom vidět město z výšky, ale číst myšlenky lidí, a o jeho setkání s číšnicí i provazochodkyní Marion, po němž zatouží stát se živou bytostí. O herci Petru Falkovi hrajícím zde sama sebe, tedy herce, který přijíždí do Berlína, aby hrál ve válečném filmu, a Damielovi se přiznává, že byl také andělem. O andělu Cassielovi, s nímž se Damiel setkává v berlínské knihovně spolu s básníkem Homérem.
Děj Nebe nad Berlínem nemá smysl vyprávět, stejně jako je to marné u řady filmů Felliniho nebo Tarkovského. , V druhé polovině osmdesátých let nevzniklo mnoho umělecky výjimečných filmů, Wendersovi se jej však podařilo natočit.
Pavel Borowiec Televize 1991/27/30,
Autor/Zdroj: /Česká televize < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
hudba:
kamera:
střih:
Distributor v ČR: |
Lucernafilm - Beta, Lucernafilm - Beta, AČFK - Asociace českých filmových klubů |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
německá |
|
|
Zvuk: |
Dolby surround |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
17.1.2002 |
|
|
Přístupno: |
od 18 let |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Nebe nad Berlínem >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 21.2.2020
V době po druhé světové válce máme možnost si prostřednictvím dvou andělů poslechnout nejtajnější myšlenky lidí pohybujících se v Berlíně. Myšlenky jsou pro smrtelníky neviditelné a tak jejich přítomnost poskytuje určité pohodlí. Naopak andělé je cítí v plné odezvě. Andělé nevidí barvy, nic necítí a nepociťuji ani žádné předměty. Vlivem své nesmrtelnosti nedýchají ani vzduch. A tak jejich prostřednictvím vidíme svět černobíle. Jeden z nich se však zamiluje do atraktivní umělkyně. Jeho city chápe pouze anděl, který se také kdysi rozhodl vyměnit svět nesmrtelnost za lásku, čímž se stal člověkem. A tak mu poradí, jak se se stát tělem a krví. On si však není vědom toho, co ho v lidské sféře čeká. Lidské počínání a dohled andělů. Filmové vyobrazení života v celé své ryzosti. Expresivní filmová práce vytvořená bez scénáře, ve kterém má každá myšlenka a charakter své opodstatnění. Dialogy andělů mají ohromnou poetickou sílu. Kontrast dvou světů, lišící se černobílým a barevným obrazem, se obzvlášť podařilo vyobrazit v celém znění daného spektra vizuálnosti soužití v daném světě. To se týká i vyobrazení anděla, který se stal člověkem. Jedná se o výjimečný umělecký filmový počin, u kterého během natáčení neměl režisér a scenárista Wim Wenders do poslední kapky ani tušení, jak to nakonec celé bude vypadat. Snímek tak má své kouzlo výjimečnosti, hlavně co se týče coby pozorovatele života lidí.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 31.5.2015
Co když anděl už andělem být nechce?
Jaké bytí mají andělé? Slyší všechny nářky světa. Jsou svědky lidských proher. Prochází mezi smrtelníky už celá staletí. Snaží se jim ulehčit od jejich zlých myšlenek. Narozdíl od lidí ale nikdy necítí všechny chutě světa, nevidí barevnost květin, nevezmou milovanou osobu do náručí. Andělé Damiel a Cassiel si sdělují své poznatky ze světa lidí. Damiel čím dál víc touží po smrtelnosti. Jeho rozhodnutí nabírá na síle poté, co se "seznámí" s artistkou Marion.
Film s melancholickou atmosférou neutěšeného světa, kdy jsou andělé bytostmi až tragickými. Wenders zobrazuje jejich svět černobíle - narozdíl od barevnosti světa lidí. Zobrazuje, že ač smrtelní, přece jen lidé narozdíl od andělů mají dar život prožít, ne jen být jeho svědky.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 4.1.2014
Můj druhý Wenders a opět zvláštní a netypický film. Dva andělé pozorují životy a myšlenky lidí a jeden z nich by rád poznal, jaké to je býti člověkem ... cítit doteky, vnímat barvy ... zkrátka všechno, co my lidé prožíváme denně a bereme to jako samozřejmost. Podle popisu filmu bych čekala více romantiky, ale vztah Damiela a Marion je po většinu filmu spíše v pozadí (s čímž nemám problém) a skoro celý film zabírají spíše myšlenky a krátké příběhy lidí, které naši dva andělé vídají (film vlastně téměř nemá děj), což je to, s čím mají někteří lidé u tohohle filmu problém - prostě je nudí. Já se nenudil, i když většinou spíš dávám přednost filmům s trochu větším spádem. Ale mám spoustu důvodů, proč se nakonec přiklonit k plnému hodnocení - mám rád, když narazím na film, který je něčím jiný, líbí se mi střídání černobílé a barevné kamery, němčina, kterou považuji za krásný jazyk (a naprosto nechápu její celkovou neoblíbenost), Berlín, který mi jako město přijde fascinující (snad se tam někdy podívám) a hudba Nicka Cavea (kterého zas tak moc neznám, ale o to lépe znám tvorbu jeho tehdejšího kytaristy Blixy Bargelda, který se tam mihne taky). Někdy v budoucnu si to rád pustím znovu a dám si záležet, abych byl ve správnějším rozpoložení, protože si myslím, že ve správné náladě bych si to užil ještě víc. Jsem zvědavý na pokračování In weiter Ferne, so nah ...
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 3.1.2012
poetické nepoetické, artové neartové, málem jsem umřela nudou .
Reklama
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 5.7.2011
Wim Wenders+Bruno Ganz = melancholické uklidnění. Tak hluboko do lidské duše se dostal jen málokdo....
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 17.2.2008
Už od kamarádů jsem věděl že se mi tento snímek bude líbít, ale to co přišlo až jsem si jej opravdu pustil to jsem nečekal... Skvělá artovka - černobílej svět andělů a barevnej pro lidi, odvyprávěné myšlenky neustále se honící lidskými hlavami a jeden zamilovanej depresivní anděl, přesně moje parketa.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 16.5.2007
Poprvé jsem ho viděl v posluchárně FELu, ve filmovém klubu. Ještě dlouho po tom, co jsem z projekce odešel, jsem se cítil jako omráčený, jako bych létal někde s andělym, kteří ve filmu vystupují. Anděl, který se kvůli ženě vzdá věčného života a odsoudí tím sám sebe k smrti, je přece krásné téma. Netvrdím, že ve filmu je jakýsi zvláštní druh patosu, který mi učaroval. Cirkus, Berlínská zeď, koncerty Nicka Cavea a Crime and the City, dva andělé - ingredience filmu, kterými krásně míchá Wim Wenders, který tvrdí, že na světě se dá dělat jen jedno a to točit filmy.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 13.5.2007
Nebe nad Berlínem Wima Wenderse jsme mohli vidět s několikaletým spožděním, to ovšem nic neubralo na působivosti nesmírně baladického díla, klasiky poválečné německé tvorby. Film plný krásných andělů a jejich smutnění po minulém životě, ať už byl jakýkoliv. Dobře vybraný černobílý formát, který notně podkresluje Berlín a jeho spíše okrajové části, podzemku s jejími strohými vagóny, poloprázdnými v tichu noci, velkolepou knihovnu, kde zmínění nebeští tvorové tráví chvilky odpočinku nebo pustotu megalomanských stavenišť této mnohamiliónové metropole. Jen víc tak poetických a veskrze optimistických děl, jako je tohle.
Reklama
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 14.11.2006
dle mého názoru jeden z nejpoetičtějších filmů, jaké jsem kdy viděla, jako bonus Nick Cave se svojí působivou hudbou. Proč jen se takových filmů netočí víc??
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film