Obsah filmu Modré světlo
"Modré světlo" je zfilmovaná alpská pověst z Dolomit. Jedna z nedostupných skalních stěn zazáří za měsíčního úplňku modrým leskem krystalů. Hoši z horské vesnice jsou magickou touhou vábeni rozřešit záhadu tajemného záření. Ale je to prokletá touha - nejeden chlapec ji zaplatí svým životem a roztříštěnými údy. A přece krystalová jeskyně není nedostupná. Cestu zná Junta, děvče z horské salaše, plaché a pověrčivými vesničany štvané jako čarodějnice. Jen pasáčka ovcí a koz může Junta považovat za jediného a spolehlivého kamaráda. A tu do jejího života zasáhne malíř Vigo, nerozumí si, protože ona je Italka a on Němec a navíc jak si může rozumět...
"Modré světlo" je zfilmovaná alpská pověst z Dolomit. Jedna z nedostupných skalních stěn zazáří za měsíčního úplňku modrým leskem krystalů. Hoši z horské vesnice jsou magickou touhou vábeni rozřešit záhadu tajemného záření. Ale je to prokletá touha - nejeden chlapec ji zaplatí svým životem a roztříštěnými údy. A přece krystalová jeskyně není nedostupná. Cestu zná Junta, děvče z horské salaše, plaché a pověrčivými vesničany štvané jako čarodějnice. Jen pasáčka ovcí a koz může Junta považovat za jediného a spolehlivého kamaráda. A tu do jejího života zasáhne malíř Vigo, nerozumí si, protože ona je Italka a on Němec a navíc jak si může rozumět nespoutané dítě přírody s člověkem z civilizace.
Samozřejmě, že on v třpytivých krystalech nevidí žádný zázrak, ale jen zdroj bohatství pro vesničany. Když šel jednou za děvčetem, které ho zaujalo víc než jen jako umělce, objeví Juntinu stezku k jeskyni a prozradí ji vesničanům. Jejich dláta a kladiva rozruší krásu tohoto božského zázraku.. Bolestný údiv v očích Junty prozrazuje, že vůbec nechápe, proč jí zlí lidé vzali jedinou radost jejího prostého života. Je konec...
Leni Riefenstahlová, která v té době byla známá zatím jen jako nedostižná sportovkyně velehorských filmů, přidala zde herecky ušlechtilý výkon, jimž vyjádřila plachost a vděčnou oddanost i bolest z toho, jak lidé ubližili dobrému stvoření, které bylo též člověkem, ale především dítětem volné přírody. Ostatní představitelé jsou hlavně charakteristicky vybrané typy alpských sedláků. Tím a zdařilými kamerovými záběry na jihotyrolské vesnice a alpskou přírodu, byl tento na děj ne příliš bohatý film milou podívanou. < Zobrazit méně
Autor: Asmodej, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 31.8.2016
Klasické německé a rozhodně mistrovské dílo po všech stránkách věci. Dokonale propracovaný scénář nafilmovaný v kombinaci němého a zvukového filmu podpořené vynikajícím herectvím všech protagonistů, kde až neuvěřitelně vyniká Leni Riefenstahl, nasnímané dechberoucí kamerou, téměř nutí sledovat s otevřenou pusou. Scénář, produkce, režie, hlavní role, střih. Za tím vším Leni Riefenstahl stojí. Za kamerou už stál Hans Schneeberger a dá se říci, že to byl mistr svého řemesla. Úchvatné obrázky všech nasnímaných scenérií jsou pastvou pro oči. Po výtvarné stránce je černobílý obraz skutečně využit na maximum. Nic úchvatnějšího snad z této doby k vidění není. Na filmu jsou vidět na svou dobu neobvyklé postupy, kdy například ve scénách lezení po skále jsem nabyl dojmu, že se tu zřejmě inspiroval náš Bořivoj Zeman, který to použil např. ve svém filmu ´Ukradená vzducholoď´. Příběh jako takový dnes mnohé připomíná. Psychologické drama o záhadném modrém světlu ve skalách a podivínském mladém děvčeti je tak dokonale nafilmované, že ani dnes nenechá na pochybách. Škoda pozdějším politickým událostem v Německu, kdy bylo filmové umění Leni Riefenstahl zneužito k filmové propagandě nacizmu, neboť to na ní okamžitě uvrhlo černé světlo nevole a nenávisti. Každopádně tento snímek rozhodně patří mezi klenoty filmových děl.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 14.2.2011
V roce 1932 mohl být tento film snad právem považovaný za velkolepý, nicméně zdá se mi - a je mi to líto -, že pro dnešního diváka je už příliš nestravitelný. Hlavně pro ony úchvatné horské scenérie, které jsou tu zobrazovány nejčastěji a v dlouhých záběrech, bychom dnes požadovali jednoznačně barvu a široké plátno, za pár let možná dokonce i třetí dimenzi. Leni Riefenstahl v hlavní roli divoženky dnešními slovy rovněž "přehrává", tj. hraje s heroicko-tragickým pathosem jako na antickém divadle. Nemůžu si pomoct, mně se však tento herecký projev líbí víc než pouhé tzv. "civilní hraní".