Obsah filmu Mučedník
Véňa je středoškolák, který zakouší intenzivní pocit, že svět se řítí do záhuby. Vyzbrojen citáty z Bible a nezvratným přesvědčením o své vyvolenosti se vydá napravovat alespoň své okolí: matku, spolužáky a učitele. Jeho dogmatické chování se pro někoho stává záminkou k ventilování xenofobie, pro jiné je zkouškou tolerance. Ve jménu ideje se Véňa nezdráhá použít jakékoli prostředky. Přesně třicet let od Abdrašitova snímku Plumbum – nebezpečná hra (Pljumbum, ili opasnaja igra, 1986) natočil i Kirill Serebrennikov film o zrodu extremismu z přesvědčení, který je zasazen do současného Ruska, akutně toužícího po nové ideologii. Původní námět...
Véňa je středoškolák, který zakouší intenzivní pocit, že svět se řítí do záhuby. Vyzbrojen citáty z Bible a nezvratným přesvědčením o své vyvolenosti se vydá napravovat alespoň své okolí: matku, spolužáky a učitele. Jeho dogmatické chování se pro někoho stává záminkou k ventilování xenofobie, pro jiné je zkouškou tolerance. Ve jménu ideje se Véňa nezdráhá použít jakékoli prostředky. Přesně třicet let od Abdrašitova snímku Plumbum – nebezpečná hra (Pljumbum, ili opasnaja igra, 1986) natočil i Kirill Serebrennikov film o zrodu extremismu z přesvědčení, který je zasazen do současného Ruska, akutně toužícího po nové ideologii. Původní námět německého dramatika Mariuse von Mayenburga režisér úspěšně zpracoval už v divadelní verzi. Snímek byl oceněn v Cannes v rámci sekce Un Certain Regard Cenou Françoise Chalaise jako dílo, které nejlépe zobrazuje naléhavost současnosti.
Kamila Dolotina
MFF Karlovy Vary 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 10.6.2019
Student střední školy je přesvědčen že je svět odvrácen ke zlu a tak ve jménu Bible začne napadat morálku a přesvědčení dospělých kolem sebe. A tady vzniká otázka, kde je hranice bláznovství a extremismu. Příběh používá jako studentův protipól mnoho různých postav s ucelenou charakteristikou, čím nabývá daný přístup každého z nich. Vyjde tak najevo, kdo a z jaké pozice se mu dokáže postavit a kdo naopak podvolit a kam to jejich vlivem všechno nakonec až zajde. Aby bylo problému učiněno zadost, nechybí tu ani homosexualita a sexuální obtěžování. Jsou tu postavy, ke kterým se divák přikloní a také postavy, které spíše rozčílí. Scénář je napsán zcela smysluplně v rámci problému. Onen student ve svých myšlenkách používá citace z Bible a divák titulkem v obraze vidí označení použitého verše. A teď jde hlavně o to, co je hodné k zamyšlení a co už je pod čarou. Fundamentalistické násilné výzvy Starého zákona jsou v dnešních církevních kázáních spíše vynechávány. Naopak zde nám jsou přehozené v plné palbě. Daný student se tedy dal na křížovou výpravu, která zpočátku vypadá jako maličkost. Jako například fakt, že dívky jeho přičiněním musí opět na plavání nosit jednodílné plavky místo bikin. Jeho přístup je však každým dnem čím dál tím víc radikálnější. Je však otázkou co a kdo je příčinou. Tento film ukazuje, že ať udělá kdokoliv cokoliv, vše souvisí se vším a vše má své následky. Myšlenkové pochody jednotlivců tu jsou z reálného hlediska velice věrohodné. A jestli se nějaká událost pro někoho bude zdát přeci jen málo důvěryhodná, je to v pořádku. A hlavně na diskuzi. Ruská kinematografie tímto udělala ohromný zářez do problematiky celého světa. Ledacos se vysvětluje, ledacos naopak vytváří otázky. A s ruskou sentimentalitou to skutečně nemá nic společného. Daný argument, o krocích dítěte k totalitarismu, je mnohem univerzálnější, než by si kdo myslel.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 27.4.2017
Po skončení filmu mi ještě chvíli běhal mráz po zádech. Takový bigotní mládenec by měl patřit do cvokhausu. Příběh je velmi dobře natočen, setkávají se v něm různé názory současné ruské společnosti. Když pominu vyšinutého Věnu, zaujme postkomunistické trio soudružek vládnoucích škole: ředitelka, tajemnice a profesorka dějepisu a biologie. Ty mají svůj názor na věc ihned. Náboženský fanatismus je ve filmu dobře ukázán, i když tentokrát nejde o radikální islamizmus, ale o křesťanství. Bylo mi líto Jeleny, kterou všichni šmahem odsoudí nejprve jako židovku a poté i jako profesorku, která zneužije svého studenta. Nejsem obdivovatelem ruských filmů, ale většinou, když už u nás jde do kina nebo TV, jde o kvalitu.