Zari
ohodnotit

Dovidenia v pekle, priatelia

Žánr:
Rok:
1970
Délka:
81 minut
Premiéra v ČR:
1.11.1990
„Na poprvé jsme na světě a ne naposledy.“
Popis / Obsah / Info k filmu Dovidenia v pekle, priatelia
POZOR SPOILER

Malá Kristýnka umřela a zrovna ji zakopávají.

Skupinka lidí jede zimou v autě. Řidič zavírá oči, děvče začne cloumat volantem a auto padá z vysoké stráně. Posléze exploduje. Pasažéři se probírají…

Pak bourá další auto. U něj je Rita a tu s jejím spolujezdcem, pošťákem, bere muž, který je našel, ke kamarádovi. Rita se vyspí se svým spolujezdcem pak i s vypravěčem příběhu. Jsou v domě u muže zvaného plukovník. Samozřejmě zde nejsou sami. Ocitají se zde i dvě ženy, snad ctihodné sestry kdo ví jakého řádu. Ty chtějí stavět archu. Rita má dcerku Kristýnu. Kdo je otec, není jisté, a tak je má za otce oba - a jsou svatá rodina. To vadí oběma fanatickým sestrám a chodí kolem s velkými sekerami. Pak chtějí zabít dítě, ale to už starý zasáhne. Je třeba dostat obě fanatičky z domu. Nakonec jsou však zastřeleny a jejich těla hozena do vody. Pošťáka navštíví lidé, kteří tvrdí, že listonoši jsou oni. On tvrdí, že byli jen pomocníci. Také Ritě říká, že spolu měli holčičku Kristýnku. Ta je zde věšena na kříž. Pak je vybrán trezor, stará babka zasypána penězi a začnou se k ní sbíhat lidé. Ke slovu přichází i samopal a granáty. Po této veleakci je Kristýnka mrtvá. Vracíme se na začátek, vracíme se do vzpomínek…


Autor: Pitryx

Popis / Obsah / Info k filmu Dovidenia v pekle, priatelia
Snímek Juraje Jakubiska Dovidenia v pekle, priatelia měl podobně pohnutý osud jak další dvě tvůrcova trezorová díla z šedesátých let Zbehovia a pútnici a Vtáčkovia, siroty a blázni. Byl natočen v koprodukci v roce 1970 a měl být uveden v dokončené italské verzi na 23. MFF v Benátkách 1972. Navzdory snahám producenta Morise Ergase se Slovenský film i Jakubisko od této verze distancovali, a tak z předvádění sešlo. V nových podmínkách se tvůrce k dávnému projektu vrátil a do značné míry jej přepracoval. Dotočil několik sekvencí a změnil dialogy. Vznikla tak bizarní féérie (s prvky černého humoru) v charakteristickém přebujelém stylu, rámovaná symbolickou ideovou rovinou, značně poplatná revoluční současnosti. Skupinka podivných lidí se oddává hrátkám na jakémsi venkovském sídle. Živočišné scény jsou provázeny úvahami o smrti, "filosofickými" neditacemi, surrealistickými motivy i narážkami na národní téma. To vše se ovšem rozvíjí v retrospektivě: svět je totiž postižen jakousi katastrofou, z níž se má lidstvo zachránit v arše. Hrdinové nakonec odmítnou podřídit se krutému diktátu terorizujících "zachránců", vyvolají revoluci a odjíždějí tam, odkud nedávno přišli. Podivná spirála věčného lidského boje se dostává do dalšího bodu… Jakubiskova bohatá obraznost (tentokrát stál sám za kamerou) a samozřejmá řemeslná zkušenost nenacházejí odraz v proklamované závažnosti sdělení. Zamýšlený "přesah" filmu se utopil v inscenačních výstřednostech. Zajímavým prvkem je využití zestárlých herců v dotáčkách (mj. i Olgy Schoberové, respektive Olinky Bérové). S tím ostatně souvisí i úvodní dedikace:"Tento film je věnován všem spolupracovníkům a hercům, kteří se nedožili jeho premiéry a kteří už nikdy nepocítí na svých plecích tíži svobody."

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Popis / Obsah / Info k filmu Dovidenia v pekle, priatelia
Bizarný príbeh odohrávajúci sa na dedinskom sídle, kde sa skupina čudáckých l'udí oddáva neobvyklým radovánkám, Ich príbeh sa prelína s úvahami o smrti, surrealistickými motivmi a harážkami na národnú tému. Všetko sa odvíja v retrospektive, pretože svet je nenávratne postihnutý katastrofou.
Renáta Šmatláková Katalóg slovenských celovečerných filmov

Autor/Zdroj: Šmatláková Renáta/Katalóg slovenských celovečerných filmov


Film zasažený „normalizací" měl pohnutý osud. Od verze, dokončené italským koproducentem, se autor v roce 1972 distancoval. Po letech se v nových podmínkách k dávnému projektu vrátil, výrazně jej přepracoval, dotočil několik sekvencí, a změnil dialogy.
Bizarní feérie s prvky černého humoru v charakteristickém jakubiskovsky přebujelém stylu je rámována symbolickou ideovou rovinou, značně poplatnou revolučnímu nadšení přelomu 80. a 90. let.
Skupinka divných lidí se oddává hrám na jakémsi venkovském sídle. Živočišné scény jsou provázeny úvahami o smrti, „filosofickými" meditacemi, surrealistickými motivy i narážkami na národní téma.
To vše je rozvíjeno v retrospektivě: svět je postižen katastrofou, ze které se má lidstvo zachránit v arše. Hrdinové se ale odmítnou podřídit krutému diktátu terorizujících „zachránců", vyvolají revoluci a odcházejí tam, odkud nedávno přišli. Tajemná spirála věčného lidského boje se dostává do dalšího bodu…
Program ART

Autor/Zdroj: /


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama