Obsah filmu Vtáčkovia, siroty a blázni
„Rozumní lidé“ se v minulosti navzájem povraždili a v podivně zdevastované, válčící, znásilňující a zároveň kýčovitě hrdopyšné krajině po nich zůstali tři sirotci. Yorick, prý potomek Milana Rastislava Štefánika, fotograf Andrej, jehož rodiče mají na svědomí Židé, a Židovka Marta, jejíž rodiče zahynuli v Polsku. Trio inscenuje své divoké hry a surreálné živé obrazy a prožívá naplno svou nezávislou existenci dětí bez domova a závazků. Ani oni tři se však neubrání hlubinné lidské přirozenosti – citu, pudu, lásce a poté i žárlivosti, závisti, nenávisti a krutosti…
Vtáčkovia, siroty a blázni tvoří druhou část volné Jakubiskovy trilogie, k...
„Rozumní lidé“ se v minulosti navzájem povraždili a v podivně zdevastované, válčící, znásilňující a zároveň kýčovitě hrdopyšné krajině po nich zůstali tři sirotci. Yorick, prý potomek Milana Rastislava Štefánika, fotograf Andrej, jehož rodiče mají na svědomí Židé, a Židovka Marta, jejíž rodiče zahynuli v Polsku. Trio inscenuje své divoké hry a surreálné živé obrazy a prožívá naplno svou nezávislou existenci dětí bez domova a závazků. Ani oni tři se však neubrání hlubinné lidské přirozenosti – citu, pudu, lásce a poté i žárlivosti, závisti, nenávisti a krutosti…
Vtáčkovia, siroty a blázni tvoří druhou část volné Jakubiskovy trilogie, k níž patří ještě filmy Zbehovia a pútnici (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970, 1990). Všechny byly nepochybně inspirovány svobodomyslnou atmosférou 60. let, která se ovšem v socialistickém Československu tvrdě střetla s okupací země vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Jakubiskovy apokalyptické vize násilí a animální krvelačnosti představují vznícenou reakci na bezpráví, kterého se zemi dostalo. Zároveň předkládají vzpurnou i skeptickou osobní zpověď z iluzí o tom, kde hledat pevný bod lidské existence.
Klíčovým prvkem filmu je jeho sršící vizualita, vycházející nejen z režisérovy surrealistické fantazie a hravosti, ale také ze schopnosti kameramana Igora Luthera gejzíry obrazů a nápadů živě a dynamicky nasnímat. Přemíra obrazových atrakcí, excentrických hereckých akcí a naléhavého hudebního doprovodu může někoho až zahltit. Exaltovanost a spasitelství biblických rozměrů se tu střídá s rouhačstvím, studentskou recesí, happeningem, a ten zase se stupňovanou morbiditou a prohlubujícím se nihilismem.
Ústřední trio si zahráli Jiří Sýkora, znovu v roli bohémského cynika, jehož přemůže vlastní osud, Magda Vášáryová jako křehká múza i erotický symbol a Philippe Avron jako čistá duše zadržující fotoaparátem aspoň na vteřinu plynutí času.
Jan Lukeš
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 8.3.2022
Absolutní surrealistická avantgarda aneb Juraj Jakubisko na LSD. Alespoň tři čtvrtiny filmu to tak vypadá. Naprosto šílená psycho jízda zabalená do podobenství, alegorie a hlavně svobody. Liškova hudba k tomu je taky pěkná psychedélie, o různých barevných filtrech na kameru ani nemluvě. Ovšem poslední čtvrtina filmu je neskutečný ZLO!!! I Liškův doprovod dostává jiný rozměr a vyvrcholení celého filmu evokuje totalitu a s ní hlavně srpen osmašedesátého roku, symbolika je přímo hmatatelná. Uf, takový závěr bych rozhodně nečekal. Juraj Jakubisko určil svůj jasně identifikovatelný styl a osobitý rukopis, který nikdo jiný už nikdy nenapodobil. Ústřední trojice Jiří Sýkora, Philippe Avron a překrásná Magda Vašáryová (která se nebojí odhalit své tělo a je zde naprosto okouzlující), prožívají různá dobrodružství a všechny tři k sobě pojí veliké přátelství. Až do chvíle, když jednoho z nich seberou policajti a on si odsedí rok ve vězení. Pak začíná nečekaný zvrat....Já jsem chvílemi fakt kolikrát nechápal, co se tam všechno děje a jak tohle mohl Juraj takhle natočit, tohle nemohlo dopadnout jinak, než že film byl samozřejmě uzamknut v trezoru až do roku 1990. Jedinou věc, co bych vytknul, jsou už klasicky dodrbané postsynchrony, ostatně jako ve více Jakubiskových snímcích, nechápu, že to takhle může nechat. I přes tenhle Jurajův nešvar musím říct, že film disponuje atmosférou, kterou v jiných filmech nenajdete. Velmi mě pobavila scéna, když naše hlavní trojice močí někde v poli a křičí do dálky : "Pozóóóóór, nová vlna!!" Výborné :).
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 1.8.2008
Za totáče se říkalo, že filozofie je hledání černýho kocoura v temný komoře. A marxistická filozofie je taky hledání černýho kocoura v temný komoře, ale s tím rozdílem, že ten kocour v ní není. Nevím, jestli tenhle film je jako filozofie nebo jako marxistická filozofie, ale já jsem tam toho kocoura nenašel.