Před Markem (Vlado Muller) stojí nová životní etapa. Je v rozvodovém řízení, byl podmínečně odsouzen za ublížení na těle, když těžce zranil při potyčce milence své ženy. Z těchto důvodů odchází z města na stavbu velké fabriky. Hledá své místo v partě šoférů, kteří vozí náklaďáky plné vytěženého kamene na stavbu z lomu. Předákem je bagrista Maco (Karol Machata). Jedním z řidičů je i Kamil, neodolatelný svůdce mladých žen, který vytuší v Markovi konkurenta, který ho může připravit o jeho pozici nejlepšího šoféra.
Většinu času po práci tráví muži v kantýně, kde vesele popíjejí. Tam se Marek, který ale abstinuje, svěří Macovi se svým příběhem. Musí platit bolestné a nemocenskou muži, kterého v opilosti ze žárlivosti zranil. Navíc ještě odškodné za ztracenou motorku. Za nedlouho členové party pobírají zvýšené výplaty. Maco tak chtěl pomoci Markovi a připisoval mu jízdy, ale musel také připisovat i ostatním řidičům. Nevěděl, že je Marek v podmínce, a tomu nyní hrozí nepodmíněný trest. Všichni dohromady se domluví, že budou jezdit noční jízdy, a tak nahradí vyplacené peníze.
Do našich kin je uváděn nový slovenský film DOSŤ DOBRÍ CHLAPI, k němuž námět i scénář napsal
Ján Solovič a jehož režii měl
Jozef Režucha. Film byl již promítán na Slovensku a u nás zařazen do programu Filmového festivalu mladých v Trutnově, odkud si odnesl Zvláštní uznání. Toto ocenění získal vlastně autor námětu a scénáře
Ján Solovič. Osmatřicetiletý slovenský spisovatel je znám širší veřejnosti především jako rozhlasový autor a dramatik, v poslední době i jako filmový a televizní autor. Příběh, který napsal, se odehrává v prostředí velkého staveniště. Autora zajímaly především lidské vztahy, které toto pracoviště spoluvytvářejí. Tady, uprostřed kolektivu, se nejlépe a nejostřeji formují, vyhraňují lidské charaktery. Pro filmového dramatika je to prostředí přitažlivé i proto, že se tu vlastně setkávají různorodé povahy. Podívat se hlouběji do lidského nitra, odhalit příčiny lidského jednání je jistě vzrušující pro autora, který má rád život i lidi. Ve filmovém příběhu jde o partu řidičů nákladních vozů, kteří odvážejí kámen z kamenolomu na stavbu velkého závodu. Nový pracovník, znamenitý řidič Marek, se tu stává hned od začátku hlavním hrdinou, jeho protihráčem je Maco, parťák pracující na bagru, který vede evidenci jízd.
Představitelem řidiče Marka je
Vlado Müller, kterého známe z filmu již od roku 1960. Hrál i v mnoha českých významných filmech. Maca hraje
Karol Machata, jeden z předních slovenských herců. Zdánlivě se dostává do popředí Markův soukromý příběh, jeho nepovedené manželství a důsledky, které z toho vyplynuly. Ale to je jenom podtext, protože v každém kolektivu – a také tady – jsou to problémy, které se nakonec dotýkají všech. Ty se právě pokouší autor dostat, zvláště v druhé polovině filmu, do popředí. Režii měl
Jozef Režucha, který patří ke střední generaci slovenských filmových pracovníků. Kdysi začínal jako asistent a herec, později se stal pomocným režisérem. V celovečerním filmu debutoval v roce 1970. Pochopil záměr autora, který se tu snažil z ryze osobního příběhu přejít na problémy celé party, na otázky cti i lidských vztahů, a svou realizací se snažil tuto myšlenku zdůraznit.
Myslím, že pro slovenskou kinematografii a její dnešní situaci je to jeden z významných filmů, který nejen autorsky, ale i realizačně se snaží proniknout do života současníků. Po období určité krize, která se projevovala ještě v roce 1970, se i slovenská kinematografie dostává do nového, šťastnějšího období, které upřímně vítáme. Naznačuje se tu nová cesta, nejen k současnosti, k hrdinům tvrdé práce, ale také k základním otázkám našeho života. Vždyť co dělat, když parta zjistí, že dostávala peníze, které jí vlastně nepatří, protože parťák prostě připisoval čárky za jízdy? Jak se vyrovnat s touto otázkou, když parta je dokonce navržena k vyznamenání a prémiím? Je radostnou skutečností, že slovenští autoři se pustili do zápasu o člověka, do opravdu velkého a složitého zápasu o formování charakteru jednotlivce uprostřed kolektivu. A v tomto úsilí si zaslouží nejen uznání, ale i podpory. Sympatické je, že se tu opět spojily i síly slovenské a české pokud jde o další spolupracovníky a herecké představitele. Oba ústřední hrdinové filmu (Marek i Maco) budou živě zajímat diváky, ale věřím, že i problémy tvrdých chlapů a celé party vyvolají v hledišti ohlas.
HRBAS, Jiří.
Novinky z našich kin: Cesta za současností. Rudé právo. 1972, roč. 52, č. 81 [6. duben], s. 5. [upraveno]
Příběh party šoférů na stavbě velkého závodu. Parťák Maco ve snaze pomoci novému členu pearty šoféru Markovi se dopustí podvodu. Parta odmítne přijmout nezaslouženou mzdu a odměnu a pokusí se najít řešení, při němž by nebyl poškozen ani závod ani ohrožen jejich nový kamarád.
Autor/Zdroj: Bartošková Šárka/Československé filmy
Súdobý dramatický príbeh z prostredia vel'kého staveniska zachytáva vzájomné zložité vzťahy v skupine šoférov. Príchod nového kolegu, ktorý spolupracovníkom zatají svoje podmienečné odsúdenie za ubliženie na zdraví, dáva prieležitos%t nielen pre konfrontáciu rozličných charakterov a postojov, ale aj pre kamarátsku solidaritu a vzájomné porozumenie.
Renáta Šmatláková Katalóg slovenských celovečerných filmov
Autor/Zdroj: Šmatláková Renáta/Katalóg slovenských celovečerných filmov