Obsah filmu Smrt v Benátkách
Ačkoliv, přímou… Visconti nikdy své literární předlohy neilustroval, vždy se pokoušel o jejich výraznou interpretaci. A tak se při práci na scénáři nechal ovlivnit jiným Mannovým románem, Doktorem Faustem, aby pak v kolizi s jeho námětem nabídl divákovi mytizující podobenství o sváru mezi krásou a formální dokonalostí na jedné straně a s duchovnem a mravní hloubkou na straně druhé. Ze spisovatele Aschenbacha se ve filmu stává Aschenbach - hudební skladatel. Viscontiho k takové transpozici vedly dvě věci: jednak hledisko praktické - protože skladatel a jeho tvůrčí proces se ve filmu zobrazuje mnohem lépe, jednak zřetelná vnějšková podobnost...
Ačkoliv, přímou… Visconti nikdy své literární předlohy neilustroval, vždy se pokoušel o jejich výraznou interpretaci. A tak se při práci na scénáři nechal ovlivnit jiným Mannovým románem, Doktorem Faustem, aby pak v kolizi s jeho námětem nabídl divákovi mytizující podobenství o sváru mezi krásou a formální dokonalostí na jedné straně a s duchovnem a mravní hloubkou na straně druhé. Ze spisovatele Aschenbacha se ve filmu stává Aschenbach - hudební skladatel. Viscontiho k takové transpozici vedly dvě věci: jednak hledisko praktické - protože skladatel a jeho tvůrčí proces se ve filmu zobrazuje mnohem lépe, jednak zřetelná vnějšková podobnost původní literární postavy s Gustavem Mahlerem, kterou ostatně přiznával i sám Mann (Mahler umírá ve vídeňském sanatoriu ve stejné době, kdy Mann na své novele pracoval).
A tak se v secesních Benátkách objevuje stárnoucí komponista (Dirk Bogarde), aby se zotavil z následků srdečního záchvatu. Namísto uzdravení na něj zde ale čeká všudypřítomná smrt, jejímž symbolickým poslem je ostatně i krásný, androgynní mladík Tadzio, ke kterému vzplane platonickou láskou. Benátky jsou vyobrazeny jako jednoznačný symbol blížící se apokalypsy - město v nebezpečí smrtící epidemie cholery předstírá, že se nic neděje, tak jako celá Evropa počátků dvacátého věku.
Viscontiho film můžeme číst jako fascinující mýtus organicky přesunutý do nové, šílené moderní doby (podobně jako třeba Joyceova Odyssea), podávaný s důrazem na harmonii mezi vizuálním pojetím Pasqualina De Santise s Mahlerovou hudbou, konkrétně jeho slavným Adagiettem z 5. symfonie a čtvrté části 3. symfonie, Misterioso - Co mi vypráví noc. Na jedné pláži se nám potkává Sokrates s Nietzschem a Schoppenhauerem, u klavíru na sebe křičí Mahler a Schönberg a nehraje se o nic menšího než o úplné porozumění základním protikladům, z nichž ten nejtěžší je pro Viscontiho i Manna umění v opozici k životní realitě.
Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
režie:
hraje:
scénář:
námět:
hudba:
kamera:
střih:
Distributor v ČR: |
AČFK - Asociace českých filmových klubů, ASFK - Asociace slovenských filmových klubů, Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, Ministerstvo kultury ČR |
|
|
Barevný: |
Ano |
|
|
Jazyková verze: |
italská |
|
|
Distribuční verze: |
česky, s titulky |
|
|
Zvuk: |
mono |
|
|
Obnovená premiéra v ČR: |
17.1.2002 |
|
|
|
|
Zobrazit všechny herce a tvůrce filmu Smrt v Benátkách >
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 12.6.2020
Ten film mě nezaujal. Možná teď po korona krizi ukazuje, že i jinde a jindy byly problémy, že se neříkala pravda apod. Ale hlavní dějová linka, zamilovaný profesor jen okukuje, protějšek v podobě mladého kluka s delšími světlými vlasy a ženským obličejem mu to neusnadňuje, neodmítá, ale je to jen a jen stolking, špízování, níc víc, k žádné akci, vyjádření se, nedojde a hlavní "hrdina" radši zemře na pláži ... film je jen o snech o blouznění a očekáván, že dojde k nějaké akci ... je naprosto zbytečné. Zklamání....
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 18.6.2012
Působivé
Tento film, který vzniknul dle novely Thomase Manna /tu jsem nikdy nečetla/ na mě opravdu velmi zapůsobil, i když byl svým způsobem velmi netradičně natočený /snad proto, že prý novela T. Manna byla prakticky "nepřenosná" na filmové plátno, ale L. Visconti dokázal, že tomu není tak/.:-) Tehdejší britská herecká legenda Dirk Bogarde a zároveň /bývalý/ mužský sexsymbol /z 50. a 60. let/ zahrál tuto roli velmi autenticky a přesvědčivě. Co se týče jeho ztvárněné filmové postavy, bylo mi ho spíše líto, např. jak se ke konci filmu nechal umluvit v kadeřnickém /holičském/ salónu k té omlazující proceduře a nakonec vypadal ve výsledku když odcházel jak upír /tehdejší měřítko "krásy" z r. 1911 opravdu asi nikdy nepochopím/. Závěrečná scéna se mi vryje každopádně do paměti - záběry na umírajícího skladatele na pláži ze kterého přímo teče barva z jeho vlasů /kdyby se na tu omlazující kůru možná vykašlal, udělal by lépe/ versus záběry krásného mladého hocha v moři při západu slunce. Hudební doprovod se k celému příběhu velmi hodil a líbil se mi. Je to asi vůbec poprvé, kdy jsem viděla na filmovém plátně ztvárněný čistě platonický cit mezi zestárlým mužem a mladým hochem. Hodnotím 8/10.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 29.11.2011
Jedná se o zdařilou adaptaci Mannovi novely na 'dorianovské téma', která popisuje úpadek a smrt hudebního skladatele (v předloze spisovatele). Benátky zde posloužili jako symbol pomíjivosti, kterou je hlavní postava stárnoucí Gustav frustrován a cholera je zde symbolem rozkladu a smrti, možná také spojené se skladatelovou potlačenou homosexualitou (bisexualitou), které nakonec sám podlehne. Téma obou děl je láska ke kráse a mládí, vlastně hrdinu nemůžeme soudit za to, že se zamiloval do nezletilého chlapce, on pouze hledá krásu, která se nemusí výlučně vázat pouze k druhému pohlaví. Pokud hledáte vysvětlení některých detailů, kterým jste ve filmu neporozuměli, ujišťuji vás, že je v novele nenajdete. Thomas Mann knihu napsal velmi zdrženlivě a tajnůstkářsky, obdobně jako Oscar Wilde ve svém Obrazu Doriana Graye.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.5.2011
Je to velmi zdařilá adaptace novely Thomase Manna se stejnojmenným názvem. Film na mě působil dosti tísnivě a řada věcí mi byla nejasná. U Viscontiho to není nic zvláštního. Později jsem si uvědomil, že ty Benátky jsou jaksi symbolem umírání vůbec,takže v podstatě je to film dosti nadčasový.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film