Každopádně u Harrisona Forda se nelze zbavit dojmu, že čím starší, tím více v roli Indiana Jonese září. V pětce se úvodní sekvence odehrává během druhé světové války a rodák z Chicaga, který v minulém roce oslavil osmdesátiny, pro ni byl digitálně omlazen, což vypadá o dost lépe, než u Jeffa Bridgese ve Tron: Legacy. Po střihu se přesouváme do roku, kdy člověk poprvé obtisknul svoji stopu do povrchu Měsíce, tedy 1969. Doktoru Jonesovi by tedy mělo být 70 a jedná se o skok celkem výrazný, jelikož omlazení se už nekoná. Na druhou stranu, Harrison Ford jakoby ve zbytku filmu na svůj skutečný věk zapomněl (byť i ve skutečnosti vypadá více při síle, než v době, kdy točil Enderovu hru) a jeho herecké nasazení je radost sledovat.
Ještě nebude od věci zmínit, že kdo se těší na Antonia Banderase, ten by moc neměl, jelikož jeho úloha není příliš velká, byť se dostal i na povedený plakát. Na něm samozřejmě neschází ani hlavní záporák Mads Mikkelsen, jenž hraje nacistu, který chce odstranit Hitlera, jelikož vidí jeho chyby a rád by zaujal post Führera. Tady bude dobré zmínit, že za ta čtyři předchozí dobrodružství se zjevně Indiana Jones ještě nepoučil z toho, že když už má důležitý artefakt (MacGuffin) na dostah ruky nebo dokonce už přímo v ní, nezřídka se v takový moment objeví zlotřilci, aby mu jej sebrali. Tohle představuje jednu z věcí, kterou si scenáristé mohli pohlídat, jelikož rozhodně nejde o žádná béčka: John-Henry a Jez Butherworthové (Fair Game, Na hraně zítřka), David Koepp (Úkryt, Andělé a démoni).
Indiana Jones a nástroj osudu je film, který skalní příznice a příznivkyně této ságy, která započala dvaačtyřicet roků zpátky, zřejmě nezklame. Ti ostatní udělají dobře, když si před cestou do kina připomenou předchozí části (k dispozici jsou jak na DVD/Bluray, tak na Disney+). Ovšem i po jejich zhlédnutí se snadno může stát, že si také řeknou, že takhle dobrodružná podívaná je sice pěkná, ale něco jí prostě pořád schází. Něco, co by ji postavilo na roveň dvou Mumií od Stephena Sommerse, které se pyšní prakticky dokonalou vyvážeností všech složek, včetně hudby, ačkoli zrovna v tomto směru Indiana Jones nezaostává a těžko se chápe, že Maestro John Williams za ni tenkrát nebyl oceněn Oscarem. Plus zasluhují tvůrci také za to, že znovu nevynechali Karen Allen, byť se určitě najde dost těch, kteří v ní vidí spíše Jenny Haydenovou, než Marion Ravenwoodovou.
FOTO: Falcon