Recenze: Simpsonovi ve filmu

Vydáno dne 22.08.2021
Navážeme na knihu Springfieldské tajemství a připomeneme si animák, ve kterém se populární rodinka poprvé a zatím naposledy představila i na stříbrném plátně, a který nedávno znovu vyšel na DVD.

Třiaosmdesát minut narvaných vtípky a odkazy. Ale i kdyby stopáž dosáhla na dvě hodiny, s velkou pravděpodobností by to nebylo jiné. Pod scénář se totiž podepsali nesmírně kreativní lidé (včetně Mikea Reisse), kteří se na seriálu podílejí dlouhé roky, tudíž postavy dokonale znají. A jejich práce je pro ně zároveň zábava. To se pak sranda vytváří sama. K tomu zároveň nutno dodat, že tvůrci propásli příležitost natočit pokračování, na rozdíl od těch, kdož stojí kupříkladu za Sexem ve městě nebo Akty X. Protože kreativní osazenstvo se jednak proměnilo, jednak jsme o nějakých třináct sezon/přibližně 286 epizod bohatší, a jednak současné sezony naznačují, že případní Simpsonovi ve filmu 2 by dost možná víceméně vařili z vody. Peníze by sice asi znovu vydělali značné, jenže diváci a divačky by patrně nadšením zrovna nehýřili.

Už jen prozpěvující Ralph Wiggum v logu studia 20th Century Fox jasně demonstruje, že snad ani nemůže být jiné řešení než to, že se budeme při sledování tohoto filmu výtečně bavit. I proto se nedá tvrdit, že by s sebou Simpsonovi ve filmu nesli, jako například Avatar, nějaké ekologické poselství, resp. varování. Jakkoli to zápletka naznačuje, protože Springfieldské jezero jest extrémně znečištěné, což odnese skupina Green Day (s brilantním odkazem na Titanic). V kostele pak osvícený děda Simpson přednese proroctví, jaké se začne nebezpečně přesně naplňovat. Pochopitelně v tom má prsty lenoch Homer, po jehož dalším skutku budou muset Simpsonovi utéct z města, které nechá prezident USA Arnold Schwarzenegger, byť vlastně nevědomky, překrýt obrovskou skleněnou kupolí.

Nu což, v animáku se přece může cokoli, fantazii se žádné meze nekladou. Můžete vyhecovat malého chlapce, aby se nahý projel po městě na skateboardu, můžete s motorkou jezdit ve velké kleci vzhůru nohama, můžete zakomponovat vnadnou aljašskou šamanku, anebo můžete přesvědčit Toma Hankse, aby namluvil propagační video na nový Grand Canyon, přestože se vlastně nejedná o žádný dobrý skutek. Ale všechno se bere s nadsázkou. Už jenom proto, že postavy jsou animované, na rozdíl od skutečných lidí, že ano?!?. Scenáristé Simpsonových navíc nikdy neměli problém s tím, aby si udělali legraci sami ze sebe, což pak nezřídka požadovali od hostujících hereckých hvězd.

Tak jako v rámci jednotlivých epizod samotného seriálu, také ve filmu se znovu stane, že nejvíce nezáviděníhodného postihne Homera. Ne vždycky za to může ona lenivá povaha, občas je na vině také nešikovnost – viz úvodní a závěrečná scéna na střeše Simpsonovic baráku na Evergreen Terrace 742. Bart má dost svérázného přístupu svého otce a tentokrát díky Flandersovi začne poznávat, že Homerovo chování jest ještě nestandardnější, než si myslel. Lisa chce zachránit svět a potká chlapce Colina, se kterým má mnoho společného. Marge se pohádá se svým manželem, což vyústí v epické finále, kdy se podaří do značné míry odčinit předchozí zaváhání. Závěr se tedy přeci jen odlišuje od závěrů jednotlivých dílů, jelikož v naprosté většině z nich má titulní rodinka vždycky slušně našlápnuto k bohatství/štěstí/slonovi, jenže pak se něco zvrtne a všechno se vrací do starých kolejí, často s nějakým utěšujícím moudrem. Tady přišli skoro o všechno, tak se snaží získat zpět alespoň to málo, co měli předtím.

Simpsonovi ve filmu věru nepřicházejí s žádným vyloženě originálním, nečekaným příběhovým twistem, nicméně to skalní příznivci a příznivkyně slavné show určitě rádi odpustí. Hlavně, aby dostali, s čím je neodmyslitelně spjatá (Homerovy eskapády pramenící z jeho nepříliš bystré povahy; nekorektní humor; jaký nešetří nic a nikoho; popkulturní odkazy; dostávání se do situací, jaké známé z vlastní zkušenosti nebo naopak do takových, jaké neznáme, ale vůbec bychom se nebránili tomu, abychom je poznali, …). Když už zmiňuju Titanic, je to jako jít na koncert Celine Dion: Víte, že všechny písničky budou zazpívány famózně, nicméně stejně se nejvíce těšíte na My Heart Will Go On. Simpsonovi byli zkrátka vymyšleni tak trefně, že žádné zlepšováky ani nepotřebovali. Možná až do uplynulých pěti šesti sezon, kde by lehká změna konceptu (o kterém se taky píše TADY) přeci jenom docela přišla vhod. K Simpsonovým ve filmu dodejme, že i DVD obsahuje bonusové materiály. Není jich mnoho, neboť se de facto všechno můžeme dozvědět z KOMENTÁŘE TVŮRCŮ, který však tradičně neobsahuje české titulky.

RECENZE KNIHY SPRINGFIELDSKÉ TAJEMSTVÍ JE K DISPOZICI TADY