Recenze: Vincentův svět

Vydáno dne 18.06.2015
Film vycházející ze stejnojmenného seriálu, jenž někteří z vás určitě (velmi dobře) znají a jiní o něm slyší poprvé.
Sám se řadím k té druhé skupině, ale přesto mě film prakticky okamžitě zaujal. Jednak tím, že tvůrci v čele s režisérem/scenáristou Dougem Ellinem, který vytvořil i celý seriál, počítají s tím, že na film s největší pravděpodobností zamíří i zbrusu noví diváci a divačky, tudíž postavy znovu naexponují tak, aby znalé obecenstvo neunavovali a neznalé dostatečně zasvětili. Děj se navíc odehrává v Los Angeles, městě s extrémně specifickou atmosférou. Navíc se všechno točí právě kolem světa filmu, tudíž se dá směle tvrdit, že počin Vincentův svět je nejen pro všechny příznivce té stejnojmenné televizní show, nýbrž i pro ty, kteří mají obecně rádi filmy.

Titulní postava v nich hraje, takže může na začátku klidně pořádat párty kdesi na lodi u Ibizy, přičemž hlavní osazenstvo tvoří spoře oděné krásky. Tehdy se rozhodne, že další biják ovládne před i za kamerou, neboť poprvé hodlá režírovat. Troufalá moderní adaptace Jekylla a Hydea však několik měsíců poté zase překročila rozpočet, což zrovna dvakrát netěší bývalého agenta (bavíme se o celebritách, nikoliv o CIA) a nyní hlavu významného studia Ariho Golda (výborný Jeremy Piven), stejně jako texaského investora Billyho Boba Thortona, jehož syn bude mít v celé věci rozhodující slovo. Anebo to bude Emily Ratajkowski? Nechte se překvapit.

Ale to byste nevěřili, kdo že hraje toho syna. Říká vám ještě něco jméno Maley Haley Joel OsmentNa přelomu století byl díky M. Night Shyamalanovi velkou dětskou hvězdou, ačkoliv už dříve představoval třeba syna Foresta Gumpa. Jenže poté – podobně jako kupříkladu Edward Furlong – zcela zapadl. Nelze s určitostí napsat, že Vincentův svět by mohl být jeho comebackem, přestože svou roli ztvárňuje výborně. A ke všemu jej uvidíme v nečekaných situacích, které dokazují, že ani Haley už není Maley. Ale to jsem nepatrně odbočil.

Ale fakt jen nepatrně, protože i takové příběhy přináší Hollywood. Johnny Drama (ne, nehraje ho Ethan Hawke a ta podobnost je zřejmě čistě náhodná), další z hrdinů, by mohl vyprávět, ačkoliv jeho „story“ se poměrně liší. Jaké to je randit s filmovou hvězdou zjistí Turtle (třetí hrdina), přičemž si ze všech dostupných vybral zrovna Rondu Rousey, jež ke všemu – jak známo – ovládá bojová umění. A na Erika (aka E) se zase lepí holky. Ellin zkrátka téměř neustále staví tyhle kámoše do legračních situací, které by se mohly zamlouvat kupříkladu příznivcům bijáků typu Spring Breakers, Prciček či Pařeb (scéna mezi závěrečnými titulky), ale občas nenuceně přeladí na serióznější notu, čímž tak trochu, ale fakt jen trochu, nechá vzpomenout na hlubší díla á la Mapy ke hvězdám.

Podobný koncept už holt k vidění byl. Vincentův svět navíc nevyniká ani čistě z filmařského hlediska. V čem tkví jeho největší síla, avšak zároveň i slabina, je sranda založená v první řadě na verbálním humoru. Hlášky sice uslyšíme mimořádně vtipné, pravdivé i sarkastické, nicméně protože ve Vincentově světě nachází se v podstatě naprosté minimum scén, ve kterých se nekecá, není v lidských silách úplně všechno přečíst či vyposlouchat. Troufám si tvrdit, že potíž tohle vstřebat musí mít i rodilý/rodilá mluvčí. Takže byť jistě nejsem jediný, kdo obyčejně preferuje originální znění, tady jsem docela zvědavý na dabovanou verzi.

Vincentův svět vcelku precizně balancuje mezi parodií a realitou. Zajímat nás bude zákulisí natáčení a s ním spojené machinace … zkrátka tu uvidíte většinu z toho, co se o „továrně na sny“ a těch, kteří s ní mají co do činění, traduje, ale dojde třeba i na zesměšňování některých hvězdných manýrů a chybět nebude ani trefná nadsázka. Ta se týká mimo jiné cameo rolí všemožných star od Jessiky Alby přes Jona Favreaua a Liama Neesona až po Marka Wahlberga, jenž tuhle komedii také produkoval a i pod seriál se podepsal možná více, než by to mohlo vypadat. Dále tu uvidíme pohledné herečky jako Perrey Reeves, Emmanuelle Chriqui, Ninu Agdal, Sabinu Gadecki a s nimi taky – jak uvedeno – hodně (polo)nahých krásek. A to rozhodně v rámci této méně náročné podívané postačí ke spokojenosti.