Recenze: Rychle a zběsile 7

Vydáno dne 31.03.2015
Určitě nejen pro mě nejočekávanější film roku.
minulém díle si Dom Torretto a další členové jeho rodiny poradili s Owenem Shawem (Luke Evans). Zároveň jsme věděli, že příště (tedy nyní) se na scéně objeví jeho „big bad brother“ Deckard (Jason Statham), který se hodlá mstít. Nebude však jedinou novou tváří. Objevuje se tu také pan Nikdo (Kurt Russell), který má zájem o produkt zvaný Boží oko, jenž si vás najde, ať už jste kdekoliv. Nejprve bude ale zapotřebí vysvobodit hackera, který s ním má co dočinění a na něhož dohlíží chlapík jménem Kiet (Tony Jaa). Na tuhle šikovnou věcičku si ale dělají zálusk i další, jako třeba terorista Mosi Jakande (Djimon Hounsou), ovšem svým způsobem interesuje i jordánského prince, toho času na večírku v Abú Dhabí, hlavním městě Spojených arabských emirátů.

O stále famóznějších ačkních scénách ještě řeč bude, nicméně asi každý – a skalní příznivci této výjimečné série zvláště – určitě pochopí, že nelze začít jinak, než od toho, kterému je celý tento film věnován. Paul Walker stihnul natočit velkou většinu svých scén. A nutno dodat, že některé jeho počínání jakožto Briana O’Connera, ať už se jedná o repliky či skutky, je ještě mnohem, mnohem působivější, neboť se občas (nikoliv záměrně) mísí se skutečností. Z tohoto pohledu se nejvýrazněji liší speciálně dotočená závěrečná scéna, kde za něj bohužel museli zaskočit jeho velice podobní bratři a spolu s nimi také jedničky a nuly.

Je pravda, že ve společnosti WETA Digital sedí neuvěřitelní borci, kteří v současné době v podstatě udávají trend, co se oblasti vizuálních efektů týče. Na základě materiálu z předchozích dílů se podařilo oblíbeného herce dostat zpět za volant na „one last ride“ s Vinem Dieselem. Ano, s Vinem Dieselem, nikoliv Domem Torrettem, protože závěr skutečně přesahuje hranice této filmové ságy, což asi nebyla úplně nejlepší volba, protože vzhledem k tomu, jak je vše natočeno, to lze svým způsobem chápat jako retrospektivu. Teď nemyslím jen proto, že se v něm objevují scény od první části. Ale kvůli voice overu (který by klidně mohl být pronášen někdy v budoucnu) není úplně jasno ani o Brianově osudu. Přitom původní záměr měl být takový, že se od závodění, střílení a dalšího rychlého a zběsilého počínání přesune natrvalo se svou vyvolenou Miou (Jordana Brewster opět ve velmi okrajové roli) a svými dětmi k rodinnému krbu.

Na druhou stranu tím ale vzniká velké dilema. Natočit či nenatočit další díl? Série se s pátým – a podle mě také nejlepším – proměnila v něco naprosto bombastického a ojedinělého, v co na začátku určitě nevěřil vůbec nikdo. Příznivců rok od roku přibývá, a proto osobně sázím na to, že sedmička pokoří v tržbách hranici miliardy dolarů. V současném Hollywoodu jsou i o dost nižší výdělky jednoznačnou záminkou k natočení sequelu a diváci by Rychle a zběsile 8 zřejmě uvítali (před těmi necelými dvěma roky byly plány i na devítku – proč ne, když Bondovek je čtyřiadvacet). Nicméně závěrečný záběr v podstatě přidává za sérii velice silnou a emotivní tečku, pro kterou slovo ‚dojemnou‘ není dostatečně silné.

Ale pojďme od závěru na samotný začátek. Tam Deckard bráchovi slíbí, že se bude mstít. Podle počtu zmasakrovaných strážných v úvodní scéně zjistíme, že si tenhle bývalý člen speciálních jednotek rozhodně nedělá legraci. Jak víme, jako první to v Tokiu schytá Han (Sung Kang). A pak se odehraje ještě jedna důležitá událost, po které k tomuhle týpkovi opravdu cítíte respekt a říkáte si, že by se z něho mohl vyklubat jeden z nejikoničtějších záporáků filmové historie. Kór když ho ztvárňuje nazlobený Jason Statham. Bohužel o mnoho více toho nepředvede, jelikož jinak se jedná o velmi jednoduchou postavu. Takovou, jakou v současnosti zvládá napsat kdejaký Besson. Brácha Owen byl minule rozhodně větší hovado. A to je něco, co jsme si nepřáli.

Jeho nejzáporáčtější (ve správném slova smyslu) vlastnost spočívá v tom, že se vždycky objeví v momentě, kdy to hlavní postavy opravdu nepotřebují. Ať už se jedná o osvobozování hackera či princův večírek. Nepřesvědčivý je ale zase souboj s The Rockem (Michelle Rodriguez vs. Ronda Rousey to je docela jiná podívaná), tady snad ještě širším a svalnatějším než kdy předtím. Zase ale pobaví, abych tak řekl, moderní pistolnický souboj mezi Deckardem a Domem. Zbraně v něm totiž zastupují auta, takže nic podobného rozhodně nezkoušejte! Tím se v podstatě dostáváme k akčním scénám, na kterých celá sága stojí. Tudíž je třeba neřešit skutečnost, že jim občas předchází zcela nelogický moment, ačkoliv ty (myšleno nenadsazené) se objevují nejen před nimi.

Po akci v Riu, která je vynikající a ve svém hodnocení jsem ji tehdy o dvě hvězdičky nedocenil, to vypadalo, že se snad ta hranice nemožného ani nedá posunout. Vždyť co by mohlo být více fascinující, pozoruhodnější a cool než táhnout za sebou ulicemi jednoho z nejlidnatějších brazilských měst několikasetkilový sejf? Šestka ukázala, že trumfnout něco takového fakt nebude snadné. Sedmička však tu hranici posouvá. A to o pořádný kus dál! Dokonce bych se nebál napsat, že Rychle a zběsile 7 je z hlediska velkoleposti akčních scén milníkem, neboť jsou skutečně dechberoucí. Trailer jich sice ukazuje poměrně dost, ale rozhodně ne všechny! Jenom možná trochu škoda, že nemají gradující tendenci, jelikož finále za těmi předchozími poměrně zaostává. Ačkoliv po Abú Dhabí se to dalo čekat.

Až se ani nechce věřit tomu, k jaké změně došlo na režisérském postu. Justina Lina, který rozpoznal potenciál této franšízy a ve čtyřech dílech na něm usilovně pracoval, vystřídal u kormidla James Wan, tvůrce s především hororovou minulostí. Evidentně ale velký fanda série, což je patrné de facto od samého začátku, kde se navíc s kameramany a střihači (celkově čtyřmi!) docela vyřádili. Nedlouho poté sice přejdou ke standardnějším postupům, ovšem to nic nemění na tom, že právě kamera a střih jsou dalšími obrovskými přednostmi celého filmu, ve kterém se kromě Tokia a Spojených arabských emirátů podíváme také do Ázerbajdžánu, Londýna, Dominikánské republiky nebo Los Angeles.

Možná by nebylo od věci podotknout, The Rock zůstává po celou dobu na americké půdě, protože musel zachraňovat Elenu (Elsa Pataky), což nešlo udělat jinak, než tvrdým dopadem na kapotu auta z kdovíkolikátého patra. Asi můžu prozradit, že v závěru se ještě ukáže, nicméně přimo se nabízelo, aby po tomto výpadku učinil něco mnohem významnějšího. To Kurt Russell dostal o poznání více prostoru a rozhodně si jej užívá. Aby ne, když se v takto ambiciózním projektu neobjevil už dobrých osm let. Na jeho postavě je navíc dobré, že dlouho nevíte, co je vlastně přesně zač a na čí je straně. Cameo si tu střihne také Lucas Black, jenž měl hlavní roli v Tokijské jízdě. Ve vedlejší, ale důležité úloze se tu objevuje Nathalie Emmanuel, jíž budou jistě znát příznivci seriálu Hra o trůny. Koho ztvárňuje ale neprozradím. I proto, že trailer to v podstatě udělal za mě.

Rychle a zběsile 7 znovu nepostrádá patřičnou porci nadsázky. Nechybí ani nějaký ten závod a záběry na krásné polonahé slečny … zkrátka je tady vše, co nás na této sérii baví. Přesto se najde několik drobností, které šly nepochybně vyřešit lépe. Rozhodně se ovšem nejedná o nic, co by vás vyloženě naštvalo nebo co byste tvůrcům z větší části neodpustili. Zvláště pokud patříte ke skalním příznivcům. Pro ty je navíc de facto přímo povinností do kina vyrazit. A tak si dovolím důrazně doporučit, pokud máte tu možnost, zhlédnout tenhle nadupaný biják v IMAXu. Velká akce přece zasluhuje velké plátno!