Recenze: Rychle a zběsile 5

Vydáno dne 12.05.2011

Další díl série o drsných klucích v rychlých autech je místy opravdu ohromující.

Film začíná scénou, ve které Brian (Paul Walker) a Mia (Jordana Brewster) pomůžou utéct Domovi (Vin Diesel), který byl zrovna na cestě do vězení. Za nějakou dobu je vezme pod ochranu sám Kristus, majestátně shlížící z vrchu Corcovado na Rio de Janeiro. Hlavní hrdinové nejprve ukradnou pár aut, díky čemuž se dozví o penězích drogového bosse Reyese (Joaquim de Almeida), prakticky nejmocnějšího člověka v Riu. Nicméně Dom a spol. se rozhodnou, že si peníze (něco kolem 100 milionů dolarů) přivlastní, protože taková částka pro ně znamená svobodu. Sami by na to ale nestačili, a proto povolají pár starých přátel a vymyslí plán, jak se peněz zmocnit. Co na tom, že jsou v sejfu na policejní stanici. Jenže po nich začne jít velmi drsný, vlastně ten úplně nejdrsnější polda Luke Hobbs (Dwayne “The Rock“ Johnson), který se nezastaví, dokud je nechytí. Situace se tak mírně zkomplikuje a nezbude udělat nic jiného, než táhnout několikasetkilový sejf ulicemi brazilského města za svými nadupanými kárami.

Tenhle film si zcela jistě skalní příznivci série Rychle a zběsile užijí. A pokud jste náhodou žádný z předchozích dílů neviděli, nevadí. Rychle a zběsile 5 totiž funguje i jako výborný samostatný akčňák. Ty nejpodstatnější momenty z minulých částí jsou tu znovu připomenuty, takže nehrozí, že byste nějaké scény nepochopili. A je velmi pravděpodobné, že vás právě akce v Riu navnadí natolik, že se podíváte i na předchozí filmy. Luxusní bouráky a záběry na spoře oděné slečny jistě nikoho hned tak neomrzí, navíc někdy nejsou samoúčelné.

Akční scény jsou velkolepé, úchvatné, byť nereálné. Nicméně v Rychle a zběsile 5 jim rádi uvěříte, protože právě ony jsou ve filmu těmi ohromujícími místy. Myslím, že něco takového jsme v historii kinematografie ještě neviděli. Vyvrcholení scény, ve které kradou auta (viz poslední záběr traileru)je tak spektakulární, až se tají dech. Úplně jasně si dovedu představit, co si asi řekl scenárista Chris Morgan při psaní finální akce: „Tak to bude hodně cool, když ten sejf potáhnou za sebou v autech, a přitom je budou pronásledovat policajti.“ Jak řekl, tak udělal a více „cool“ moment ve filmu opravdu není. Skutečně finále, jak má být.

I další velká akční scéna je velmi dobře natočená. A je v podstatě jedinou, ve které řádí i “The Rock“. Jenže se odehrává v chudinské čtvrti Ria, a těm se poldové pokud možno vyhýbají, nemají-li s sebou celou armádu. Dokonce i ti drsní. Dwayne Johnson coby Luke Hobbs totiž určitě nepřipomíná federálního agenta, ale spíše vyhazovače z night clubu. Kdyby ale vypadal jako Carl Hanratty nebo Samuel Gerard, sotva by se mohl na férovku utkat s Domem. Ano, opravdu dojde na souboj Johnson vs. Diesel. A i ten je skutečně zatraceně drsný, ale na to, aby se o něm dalo mluvit jako o „rvačce, která předčí vše, co bylo v akčních filmech poslední doby k vidění“, je vítěz známý příliš brzy. Určitě to chtělo něco málo úderů pěstí, popraskaných zdí a rozbitého skla navíc. Takhle to znamená, že, jen namátkou, třeba souboj Dolph Lundgren vs. Jet LiThe Expendables je určitě o poznání epičtější.

Režisér Justin Lin, který měl na starosti i předchozí dva filmy série, zvládá akční scény opravdu s velkým přehledem. Pokud ovšem zrovna nelétají auta vzduchem, nepřekračují povolenou rychlost, nebo se nestřílí, jakoby chtěl všechno urychlit k dalším scénám, kdy opět někdo zasedne za volant. Nedávno se objevila zpráva, že právě on by měl režírovat Arnoldapátém Terminátorovi. Ať už bude nakonec film produkovat kterékoliv studio, doufám, že vybere jiného tvůrce. Terminátor totiž nikdy nebyl především o akci, ale o revolučních efektech, a hlavně o příběhu. A jelikož by se mělo natáčet podle scénáře Williama Wishera Jr., který s Jamesem Cameronem napsal scénář k prvním dvěma filmům o populárním robotovi z budoucnosti, jistě bude zapotřebí, aby se režie ujal někdo zkušenější.

Představitel Briana Paul Walker, představitelka Mii Jordana Brewster a ostatní hrají ve filmu, a vlastně i v týmu, který trochu připomíná méně fikanější Dannyho parťáky, až druhé housle. Postava, na kterou je soustředěna největší pozornost, je Dom Torretto v podání Vina Diesela. Pravdou je, že až s touto sérií vešel do povědomí diváků, a není pochyb, že právě v této roli je ze všech svých nejpřesvědčivější. Na druhou stranu Paul Walker ve fantastickém Zběsilém útěku, ale třeba i v Gangsterech ukázal, že podobné filmy mu svědčí a Jordana Brewster je pořád stejně sexy jako ve Fakultě. Poprvé od mého oblíbeného Desperada jsem ve filmu také viděl Joaquima de Almeidu, a opět hraje drogového barona, což je role, která mu sedí jako ulitá. Kvalitní obsazení doplňuje ještě španělská kráska Elsa Pataky, které to sluší i v roli Johnsonovy kolegyně.

Rychle a zběsile 5 je film, což byste si, pokud také vlastníte nějakou nadupanou káru, měli při jeho sledování pořád opakovat. Upozornění v závěrečných titulcích je proto velmi trefné. Několik směšných okamžiků je určitě odpustitelných, protože tvůrci opět obsadili plno pohledných polonahých i oblečených slečen, které, jak už jsme si v této sérii zvykli, ke všem těm nablýskaným bourákům prostě patří. A stoprocentně jsou mnohem vítanější, než třeba poněkud nepravděpodobné vyšetřovací metody agenta Hobbse, který díky nim vždy „náhodou“ přijde na nějakou důležitou věc. Nádherné záběry na po kopcích rozestavěné Rio jsou určitě také příjemným zpestřením této nevšední podívané, která obecně potěší příznivce solidní akce. Navíc je jedině dobře, že se film nezatmí hned po svém vrcholu, v tomto případě krádeži trezoru, jak tomu většinou bývá, ale pokračuje ještě nějakou dobu po této skutečně rychlé a zběsilé akci. A tak si alespoň můžeme prohlédnout, kam dál vedly kroky všech, kteří se na ní podíleli. Znovu ještě upozornění na jednu scénu schovanou v závěrečných titulcích, kterou byste určitě neměli propásnout, protože se v ní objeví dvě známé hollywoodské herečky. Třebaže jste tuto sérii dosud spíše ignorovali, nebo pokud nepatří k vašim oblíbeným, její pátý díl vás výborně navnadí na ten šestý, na kterém se už pracuje.