Komentáře k filmu Věznice parmská
Počet komentářů k filmu: 3
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.4.2011
Je to vlaastně takové povídání o zamilování, které potkalo jistého Fabrice del Donga až ve věznici, kam byl odsouzen k dvacetiletému trestu. Další děj pak navazuje. Film je i dnes vynikající a Gérard Philipe podal herecký výkon, který je vyjímečný i přes jeho poměrně malou hereckou zkušenost, ale byl tu ohromný talent.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 20.6.2013
Krásný film o životních osudech mladého italského šlechtice Fabricia del Donga, nádherně zahraným nezapomenutelným Gérardem Philipem. Také výkony ostatních herců musím pochválit. Klasika světové filmografie.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 3.8.2015
Ač nosná kostra původního Stendhalova románu zůstala víceméně zachována, přece je celkové vyznění jeho filmového přepisu poněkud jiné, hlavně v závěru. Mám dojem, že je v něm oslavována láska, kdežto mezi řádky – a nejen mezi nimi – se Stendhal vyslovuje spíše proti ní: "Láska z tebe v mžiku udělá to, co udělala Kirké z Odysseových druhů." (tj. vepře) „Že by to, čemu říkají láska byla zase nějaká lež? Jistě někdy miluji, jako mám asi v šest hodin hlad!“ Tyto a další bonmoty, jež jsem si vypsal z původního románu (jsou veřejně přístupné!), jsem ve filmu postrádal. Láska zde nadto přinesla všem zúčastněným pouze potíže nejrůznějšího druhu: nesnáze, trápení, slzavý smutek, nebezpečí, neklid, vězení, zkázu a smrt – jak to velebit? Všichni herci ovšem skvěle ztělesnili jednotlivé charaktery postav, zvláště se mi líbila vznešená vévodkyně San Severina a revolucionář, "svobodný člověk", který "nepronesl jediné zbytečné slovo." Ti dva skvěle ztělesňují pravé stendhalovské hrdiny. Vedle poměrně nevýrazného Fabrizia Gérarda Philipa (dívčího idolu nejen mé matky, ročník 1937) vynikla vedlejší úloha velitele věznice (chtěl bych se odvážit dohadu, že podle této postavy vytvořil později Oliver Stone postavu ředitele věznice v Takových normálních zabijácích – natolik jsou si podobné). Fabrizio zde vůbec oproti románu působí trochu jinak: spíše jako znuděný a trochu hloupý hejsek vyhledávající přelétavá milostná dobrodružství, a ne jako duchaplný nadlidský šlechtic, hodný toho jména a přívlastků, jimiž jej obdařil Stendhal. Filmový Fabrizio je příliš veselý; příliš se směje a příliš se usmívá, na rozdíl od Fabrizia románového, který je zasmušilý a melancholický. Takoví jsou totiž všichni hlavní hrdinové Stendhalových románů: jeho hrdinové jsou půvabní a milí. Stendhalovi hrdinové a hrdinky oplývají nadlidskými charaktery, jež později ani Nietzsche nedovedl tak dobře vylíčit ve svém konceptu nadčlověka. Jsou krásní, bledí, černovlasí a oblékají se také nejraději do černého. Jsou mimořádně hrdí, třebaže často pocházejí z chudých poměrů, a na malé lidi s jejich malými všedními citečky a cíli, s jejich malými špatnými povahami a jejich malými zlými dušemi pohlížejí s opovržením. Jsou-li tito hrdinové muži, jsou to většinou příslušníci nejvyšší vojenské kasty nebo alespoň zbojníci. Vynikají statečností a udatností v boji, jsou nelítostní k nepřátelům; ale k přátelům, k milenkám a k těm, jichž si váží, chovají nejupřímnější city, jež se rozplývají v pravých neskrývaných slzách. Jsou mimořádně vášniví, téměř až k čirému nerozumu. Ženy je zbožňují a padají jim k nohám. Často myslí na sebevraždu, když jsou jejich vznešené plány zhaceny či jejich neposkvrněná čest pošpiněna. Jednají vždy zpříma a neznají umění přetvářky a intrik. Často přemítají o sobě a často jsou sami. Jsou to přirození páni země, avšak vládnutí a panovačnost se jim z duše protiví. Praví nadlidé jsou tito hrdinové a hrdinky vyšlí z pera Stendhalova! Ale filmový Fabrizio se jim dosti vymyká.
Poznámka: Komentáře jsou řazeny podle počtu dosažených bodů jednotlivých členů, kteří je psali. To znamená, že čím více bodů má člen, tím je jeho komentář výše.