Obsah filmu Tetsuo
Jak již bylo mnohokrát uvedeno, pro kyberpunk představuje tělo jedno z klíčových témat. A to tělo lidské i nelidské. Většina kyberpunkových opusů se zaměřuje na kyborgy, tělesné implantáty a interpretaci těla ve světě pokročilých technologií jako pouhé schrány na duši. Tetsuo představuje radikální punkovou konstrukci proměny člověka v chodící kovový šrot.
Šinja Cukamoto se pro natáčení filmů nadchl ve čtrnácti letech, kdy mu otec zakoupil klasickou 8mm kameru. Postupem času kolem sebe nadšený filmař shromáždil stálý okruh spolupracovníků, kteří se rekrutovali původně z prostředí experimentálního divadla. Spolu pak točili amatérské krátké...
Jak již bylo mnohokrát uvedeno, pro kyberpunk představuje tělo jedno z klíčových témat. A to tělo lidské i nelidské. Většina kyberpunkových opusů se zaměřuje na kyborgy, tělesné implantáty a interpretaci těla ve světě pokročilých technologií jako pouhé schrány na duši. Tetsuo představuje radikální punkovou konstrukci proměny člověka v chodící kovový šrot.
Šinja Cukamoto se pro natáčení filmů nadchl ve čtrnácti letech, kdy mu otec zakoupil klasickou 8mm kameru. Postupem času kolem sebe nadšený filmař shromáždil stálý okruh spolupracovníků, kteří se rekrutovali původně z prostředí experimentálního divadla. Spolu pak točili amatérské krátké filmy na pomezí žánrové produkce a videoartu. O několik vypjatých sci-fi vizí v barvě a osmimilimetrovém formátu se pokusili již před Tetsuem.
Kyberpunkový horor natočil Cukamoto na 16mm černobílý materiál a původně putoval pouze na videotrh. Postupně se z něj ovšem stala kultovní záležitost a v roce 1992 pronikl dokonce na plátna amerických artových kin. Surrealistická vize šmrncnutá Kafkou nabízí proměnu, oproti které je ta Samsova v brouka či Goldblumova v mouchu jen pátým nálevem pigičaje. S Tetsuem zažijete nepopsatelný kovový industriál, nad nímž by Blixa Bargeld brečel závistí. Příšernou kyberpunkovou noční můru, o které se trefně píše jako o audiovizuální kulce do hlavy. Báseň, v jejíž podivnosti se na surreálném nahém obědě setkává poetika Christiana Morgensterna s Ginsbergem a Gottfriedem Bennem. Že si to nedokážete představit? Věřte, že ani jedna z výše uvedených charakteristik není s to výsledný tvar plně vystihnout.
Natáčení trvalo více než rok a půl, a přestože se během něj Cukamoto rozešel z většinou členů štábu ve zlém, výsledek jej katapultoval mezi nejvyhledávanější autorské tvůrce 90. let. K látce se později ještě dvakrát vrátil, přičemž minimálně v případě snímku Tetsuo II: Body Hammer (1992) velmi zdařile.
Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 24.6.2020
Bezvadný film dokonale pokažený černobílou kamerou a stupidním podáním. To si zase někdo hrál na umění.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 2.8.2011
Zde není co řešit. Psychedelicko-metalmorfózní punk-industriální postsurrealismus ve švankmajerovském stylu s prvky brutálního technoporna, není zrovna to nad čím bych vrněl blahem. Na můj vkus příliš kovotrubkoidní a ke konci až neuvěřitelně drátoidní. Postupně se zvyšující dynamika děje a stále větší množství monstróznosti a bizarnosti mají ale něco do sebe. Některé scény, v kombinaci s hudbou, jsem i ocenil, např.zběsilý „tanec“ ve slévárně, jež se dozajista stal inspirací pro mnohé tvůrce hudebních videoklipů. Tento snímek nemá s filmem příliš společného, přívlastek experimentální úchylný videoart by byl zcela na místě.
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 13.4.2008
Jeden z mých nejodpudivějších filmových zážitků. Je to tak moc jiné a úchylné, že úplně chápu jeho kultovnost. Přesto, kdybych měl vybrat jeden film, který už nikdy vidět nechci, bude to právě tento.