Obsah filmu Takový je život
Autorský snímek německého režiséra Carla Junghanse zachycuje tragický příběh stárnoucí pradleny, z jejíž dřiny těží prostopášný manžel – násilník a alkoholik. Film se liší od běžné dobové produkce odvážným střihem, který připomíná estetiku sovětského filmu. Zrychlený střih vytváří emotivní a symbolickou rovinu a zároveň posiluje sociální dimenzi filmu: zlost manželské hádky, zběsilost tance na hospodském stole, tíha osudu pradleny procházející mezi skličujícími sochami. Navzdory nástupu zvukového filmu na konci 20. let snímek vznikl jako němý, což se podepsalo na jeho finančním neúspěchu. Přesto patří mezi uznávané filmy vrcholné němé éry...
Autorský snímek německého režiséra Carla Junghanse zachycuje tragický příběh stárnoucí pradleny, z jejíž dřiny těží prostopášný manžel – násilník a alkoholik. Film se liší od běžné dobové produkce odvážným střihem, který připomíná estetiku sovětského filmu. Zrychlený střih vytváří emotivní a symbolickou rovinu a zároveň posiluje sociální dimenzi filmu: zlost manželské hádky, zběsilost tance na hospodském stole, tíha osudu pradleny procházející mezi skličujícími sochami. Navzdory nástupu zvukového filmu na konci 20. let snímek vznikl jako němý, což se podepsalo na jeho finančním neúspěchu. Přesto patří mezi uznávané filmy vrcholné němé éry světové úrovně. Zdrojem pro digitalizaci byla nejstarší dochovaná kopie, vyrobená v padesátých letech minulého století z kopie, která předcházela českou premiéru v roce 1930 a nebyla tak zkrácena cenzurními zásahy. Tato kopie obsahuje také mezititulky vytvořené v padesátých letech, které jsou stručnější než mezititulky původní. Při digitalizaci byla respektována integrita této kopie.
Jeanne Pommeau
MFF Karlovy Vary 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 30.8.2024
Němý československý film německého režiséra a scénáristy Carla Junghanse, je považován za významný příspěvek československé kinematografii, který představuje odklon od konvenčnějších filmových stylů své doby. Jeho zkoumání sociálních otázek a novátorský přístup vyprávění příběhu dokonce zajistily místo v dějinách filmu. A tak je dobře, že se film zachoval a že jej lze shlédnout i dnes. I přes své stáří i nadále získává pozitivní ohlasy právě pro ten svůj novátorský přístup k sociálnímu realismu a dynamickému vizuálnímu stylu. Příběh se zabývá tématy chudoby, alkoholismu a sociální nerovnosti a nabízí tak dojemný obraz života v Československu na počátku 20. století. Carl Junghans impozantně pojal autentičnost a emocionální působivost v zobrazení chudoby a sociálních problémů, přičemž silně vyvolává soucit s postavami a jejich bojem. Vizuální styl, který plně využívá dynamický střih, expresivní úhel kamery a působivé vizuální prvky přispívající k silné a sugestivní atmosféře filmu, byl ovlivněn sovětskou teorií montáže, který byl často zmiňován jako samotný vrchol pojetí. V oblasti filmu a filmového výtvarné umění má tak snímek nemalý historický význam. A co se týče vyjádření dané problematiky, má nemalý význam společenský. Tenhle film je potřeba vidět, neb spousta dějových odvětví je dokonce i nadčasové. A snad i kvůli Theodoru Pištěkovi, který je tu v roli, dle toho jak ho známe z pozdějších zvukových filmů, opravdu netypické.