reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 25.2.2017 a svátek má Liliana. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Psohlavci

Rok:
1955
Délka:
97 minut
Premiéra v ČR:
25.3.1955
"Lomikare, Lomikare! Do roka a do dne…!" Historický film podle stejnojmenného románu Aloise Jiráska.“
Popis / Obsah / Info k filmu Psohlavci
V polovině sedmnáctého století chrání šumavské hranice Chodové, kteří za tuto službu požívají svobody od poddanství a podléhají přímo králi. Po bitvě na Bílé hoře jsou však prodáni říšskému radovi Lamingerovi, lidově přezdívanému Lomikar. Ten jejich práva neuzná a nutí je do roboty. Chodové se bouří a odvolávají se na královské listiny, které jim jejich výsadní postavení zaručují. Lomikar však většinu pergamenů spálí. Dvě nejdůležitější listiny však naštěstí uchovala matka Jana Sladkého Koziny. S nimi se chodská delegace pokusí uplatnit spravedlnost nejprve ve Vídni, poté u apelačního soudu v Praze. Po uvěznění Koziny a jeho dvou druhů dojde k povstání proti vrchnosti? Stejnojmenný román Aloise Jiráska natočil v barevné verzi v roce 1955 režisér Martin Frič. Před ním zpracoval tutéž látku Svatopluk Innemann v roce 1931.

Česká televize


Popis / Obsah / Info k filmu Psohlavci
SKUTEČNOST, ŽE DO NAŠICH KIN přichází barevný filmový přepis Jiráskových "Psohlavců", je sama o sobě významná. Vždyť historie této slavné selské vzpoury vnikla hluboce do vědomí národa právě v Jiráskově literárním zpracování. Ideová síla i dramatičnost, pravdivost a působivost charakterů postav i situací, to všecko zajistilo "Psohlavcům" popularitu, jaké dosáhlo jen málokteré dílo. Tyto rysy je také předurčovaly pro film.

První filmové zpracování Psohlavců z roku 1931 se nezdařilo pro neuměleckost a povrchnost režie. Autoři nynější adaptace přistupovali k románu mnohem odpovědněji, ale zřejmě také s jistou obezřetností a obavou, způsobenou velkou znalostí a oblibou románu u diváků i závažností díla samotného. Snaha po věrnosti k literární předloze však přivedla scénáristy Otakara Kirchnera, Jiřího Mařánka a Martina Friče (který je také režisérem filmu) do takové závislosti na ní, že si nedokázali vytvořit vlastní, na románové formě nezávislou koncepci příběhu. Scénář je průřezem celého románu, ale je to průřez tak rychlý a kusý, že v něm nezbyly čas ani místo na hlubší prokreslení charakterů postav, na bližší zdůvodnění jednotlivých situaci. Hodně se tu konstatuje a ukazuje, ale málo zdůvodňuje a objasňuje. Tak je plné pochopení filmového příběhu často závislé na znalosti románu. Divák, který nezná Jiráska, sotva například pochopí, že mezi prvními scénami filmu je celkové časové rozpětí několika desítek let; uniknou mu často souvislosti mezi jednáním Lammingera a Chodů (zejména ve scénách soudního projednávání chodské žaloby a zákulisí těchto jednání), budou mu nejasné i závěrečné obrazy filmu, které mají ukázat příčiny Lammingerovy smrti v jeho životě od Kozinovy popravy. Neobjasnění souvislostí mezi jednotlivými scénami je příčinou dějové roztříštěnosti filmu, která zatemňuje i charaktery postav, způsobuje kusost děje a vede k přibližné ilustrativnosti.

V postavách filmu se setkáváme s řadou vynikajících herců. Jejich herecký výkon však trpí nedostatky scénáře, které jim nedovolují vytvořit plné a bohaté charaktery jiráskovských postav. Herecké umění národních umělců Zdeňka Štěpánka a Jaroslava Průchy v rolích Kozinova děda a Matěje Příbka, stejně jako umění dalších představitelů – Peškova Jiskry, Dohnalova Adama Ecla, Kurandové jako Kozinovy matky a jiných – tak zůstalo nevyužito. Ucelenějšími, a proto působivějšími postavami jsou Nedbalův Lamminger a Kopeckého Koš, kteří mohli lépe rozvinout své herecké umění díky hlavně lépe napsaným postavám ve scénáři. Nezdařenou postavou však je hlavní hrdina příběhu Kozina v podání Vladimíra Ráže. Charakter této postavy, jak ji Ráž vytvořil, se místy povážlivě rozchází s představou lidového hrdiny – bojovníka za práva lidu, jakým Kozina je. Tento filmový Kozina je příliš měkký a nebojovný, příliš konvenční na to, aby mu lid mohl svěřit vedoucí roli ve svém zápasu.

Řadu dalších postav poznáváme většinou jen v titulcích. Ve filmu se jen mihnou bez bližší charakteristiky, ačkoliv na jejich obsazení nebylo šetřeno nejlepšími hereckými silami. To platí o většině ženských postav, o šlechticích kolem Lammingera i o soudcích.

Režisér filmu, laureát státní ceny Martin Frič osvědčil své režijní mistrovství na řadě znamenitě pojatých scén, které citlivě, se smyslem pro obrazovou monumentalitu snímal Jan Stallich. Takovou emotivně neobyčejně silnou scénou je Kozinova poprava, v níž dusná atmosféra, kontrastující s masovou silou dočasně pokořeného lidu, vytváří mohutný obraz nezničitelnosti spravedlivého boje za svobodu. Působivé záběry ohromného prostranství, obrazové vystižení propastného rozporu mezi panstvem a utlačovaným lidem, řadí tuto scénu mezi nejlepší v naší kinematografii. Ale i jinde dokázal režisér pravdivě ukázat rozpor mezi šlechtou a lidem. Scéna tragického průvodu poražených chodských bojovníků je účinně střižena do scény slavnostního průvodu honosné šlechtické svatby. Takových působivých kontrastních a monumentálních scén najdeme ve filmu více. Chybí jim však bohužel to, co by je sjednotilo do uceleného obrazu: jednolitý, v postupu jednotlivých scén logicky na sebe navazující dramatický děj.

To, co chybí scénáři i filmu, totiž ideová jednota, dramatická ucelenost a jednotný účinek, to jsou naopak hlavní přednosti hudby národního umělce E. F. Buriana. Jeho hudba v mnohém překonává ideové nedostatky a neujasněnosti filmu, působivě dotváří dramatickou linii děje. Monumentalita hudebního vyjádření chodského zápasu za svobodu účinně kontrastuje s hudebním obrazem přecitlivělé a malicherné šlechty. Vrcholu dosahuje v úderném motivu Kozinovy popravy, který v závěrečné části filmu týrá Lammingerovo svědomí, až urychlí jeho smrt – je to příklad neobyčejně účinné hudební symboliky, která značně pozvedá jinak sestupnou dramatickou linii závěru filmu.

Technickým nedostatkem filmu jsou mnohdy předčasně „ustřižené“ scény, které nejen zabraňují v účinném doznění myšlenky a atmosféry obrazu, ale nezřídka ulamují i konce vět.

Film Psohlavci je spíše řadou ilustrací k Jiráskovu románu, často režijně i obrazově mistrně zvládnutých, než svébytným uměleckým dílem, které by mělo vlastní ideovou i dramatickou koncepci tak, jak ji má Jiráskovo dílo. Vysokého ocenění si zasluhuje hlavně hudební stránka, která může být v mnohém vzorem i autorům ostatních složek díla.

DVOŘÁK, Ivan. Nový filmový Jirásek. Kino. 1955, roč. 10, č. 12, s. 190 – 191. [upraveno]


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Podobné filmy

Psohlavci (1985) [TV inscenace]

 Psohlavci (1985) [TV inscenace]
Psohlavci n
 
Žánr: drama
Země: Československo
Režie: Milan Macků

(remake)

Psohlavci (1931)

 Psohlavci (1931)
Psohlavci n
 
Žánr: drama
Země: Československo
Režie: Svatopluk Innemann

(remake)

Hodnocení filmu

71.4 %
7   - cicis
5   - curil
7   - jarda53
9   - clara.bow
7   - green-tea
9   - Angelika28
4   - MARi0
9   - hvezdyn
7   - Frolíček
9   - mia
8   - M.A.G.
5   - georginaa
5   - Bara.40
7   - Serpentina
9   - Lynette
5   - Misantrop
7   - jirry
6   - REKBRIT
9   - New
6   - Faye

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 141544
Osobností: 606304
Fotografií: 526447
Plakátů: 253925
Obsahů a biografií: 130296

Poslední komentáře

Zpěvačka (2017) [TV epizoda]

Zpěvačka
Do města, přijela operní   zpěvačka, je ubytována na   hotelu Popper a začnou se   dít věci, je vykraden   Koloniál, je okraden pan   lékárník. více >

Autor: jarda53 | Hodnocení: 6 / 10

Stroj času (2002)

Jednoznačně !

Stroj času
Za mě paráda , knížku si   už nepamatuji ale jako   lajkovi mi to přijde   velkolepé jeden z filmu   který není těžké k   pochopení ( jde o více >

Autor: ph33 | Hodnocení: 8 / 10

Invaze terordaktylů (2016)

Tragédie

Invaze terordaktylů
Na tohle koukat v pátek   večer? Že jsem radši někam   nešel pařit :D Tragický   název filmu, tragické   postavy, tragické dialogy,   tragický více >

Autor: Lasy | Hodnocení: 3 / 10

Sully: Zázrak na řece Hudson (20...

Sully: Zázrak na řece Hudson
Hrdinský počin pilota nebo   prostě naučná rutina s   chladnou ? Sully dokáže, že   počítačová simulace nemá   lidský faktor.

Autor: wena | Hodnocení: 8 / 10

Texaský masakr motorovou pilou 3...

7/10

Texaský masakr motorovou pilou 3D
Ano film se mi líbil nemá   sice moc dobré efekty ale   film se mi líbil dobrý   příběh a zajímavý konec   za to shlédnutí to stojí.

Autor: Filip.Rakos | Hodnocení: 7 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.07/0.048